Blötlägga hovar för hovslagare

Bukefalos 30 år!

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Nu börjar det bli torrt här och jag kommer behöva blöta hästarnas hovar när hovslagaren kommer. Vad har ni för smidiga lösningar som inte är att ställa hovarna i hinkar? Funderar på om man kan blöta blöjor och linda på hoven? Jag är desperat…

Jag blöter wettextrasor och lägger i mina boots. Det funkar bra. Kanske också kan funka att linda in med silvertejp eller nåt om man inte har boots. Blöjor blir rätt äckliga när de blir blöta och är ju till för att göra det som den lindar in torrt. Men kanske funkar en kortare tid. Min hovslagare brukar dock säga att man inte ska göra det för hovslagarens skull utan för hästens (alltså inte bara till när hovis kommer :) ).

Hej! Nu börjar det bli torrt här och jag kommer behöva blöta hästarnas hovar när hovslagaren kommer. Vad har ni för smidiga lösningar som inte är att ställa hovarna i hinkar? Funderar på om man kan blöta blöjor och linda på hoven? Jag är desperat…

Jag tog gamla fleecelindor som inte skulle användas mer. Kortade ner dem lite men behöll kardborren. Blötlägg och linda runt och under hoven och fäst med kardborren.

Såg en hovslagare säga att det inte var uppskattat med blöjor då det som suger upp vattnet blir en hal gelé som gör hoven hal och svår att hålla

Men hur länge måste de stå för att det ska ge effekt? ”Bejatrice” stod minst 40 minuter varje dag i en vecka och det var noll skillnad vid verkning enligt hovis.

IMG_7233.webp

Jag blöter wettextrasor och lägger i mina boots. Det funkar bra. Kanske också kan funka att linda in med silvertejp eller nåt om man inte har boots. Blöjor blir rätt äckliga när de blir blöta och är ju till för att göra det som den lindar in torrt. Men kanske funkar en kortare tid. Min hovslagare brukar dock säga att man inte ska göra det för hovslagarens skull utan för hästens (alltså inte bara till när hovis kommer :) ).

Har du en trasa tjockt då bara? Den torkar inte snabbare än hoven blir mjuk? Hur länge brukar du ha bootsen på?

Rent allmänt ang effekt så kanske det också beror på hästens egen kvalité? Dock borde ju hovslagare ha alla sorter. Men min häst har torra och hårda hovar (och sämre) jmf med ponnyn samt även den tidigare sällskapshästen. De båda har väldigt bra fungerande hovar och inte ens när de är övervuxna blir hovarna sådär stenhårda. Gick alltid lätt att verka stråle, sula och raspa hovvägg. Medan min snabbt bli väldigt svår och samlar massa övervuxet material som i sin tur ger blåmärken på underliggande nytt material. Har verkat själv i många år och det är verkligen skillnad. Har tom olika raspar för de slöa går att använda hur länge som helst på andra hästar 😅

Har du en trasa tjockt då bara? Den torkar inte snabbare än hoven blir mjuk? Hur länge brukar du ha bootsen på?
Jag har cavalloboots till det syftet och de är ju ganska täta så jag blöter trasan och hoven rejält och direkt i tofflan. En wettextrasa/boot. Min hovis har sagt att 30 min/dag räcker när det är torrt för att göra skillnad så länge man inte bara gör det inför själva besöket då. Men kanske kan vara olika hur mjukt/hårt hovslagare föredrar med? Min har sagt att han inte vill ha för mjuka hovar att jobba med för att det kan påverka mycket annat. Utifrån fuktighetsnivå när jag tagit av efter 30 typ skulle jag säga att den nog klarat att tillföra fukt nån timma till. :)

Hela boxen? Torkar den sedan igen eller hur funkar det?
Ja torven torkar 🙂 Jag har bara haft behovet när det har varit varmt och då blir bäddarna så torra att de ändå behöver vattnas om hästarna ska gå in eftersom mina hästar sällan är inne då. Jag brukar vattna så hela ytan är blöt, tänk några minuters åskregn, vilket ger perfekt fukt till hovarna men tillräckligt torrt för att hästarna ska kunna ligga ner några timmar senare utan att bli blöta på kroppen.

Jag låter dom stå med blöta bindor och vetwrap över natten. Gjorde stor skillnad! I synnerhet på en häst som hade en ful hovspricka när den kom som blev värre i sommartorkan.

Exakt. Vår hovslagare säger detsamma, det gör ingen skillnad. Det som gör hoven mjukare är regn och blött gräs i måååånga timmar.

Det beror nog också (utöver individuella skillnader förstås) på hur mycket man behöver verka? Min är barfota och jag underhållsverkar honom själv regelbundet. För mig gör det absolut skillnad om han stått blött en stund innan, men jag behöver ju sällan verka särskilt mycket åt gången sas.
Har man skodd häst, eller ”bara” barfota häst som behöver mer verkning, gör det nog generellt mindre skillnad att blöta hovarna än vad det gör med min.

Vi ska nog vara glada för övrigt att hovbad i sig inte påverkar hovarna HUR mycket som helst, det hade varit rent oroande för deras existens i övrigt 😅😁

Liknande trådar

• Diska nästens hovar varje dag?
  • Trasiga hovar
  • Skoning
  • Trivs inte på dagis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat