PathOfClovers

Trådstartare
Idag fick jag ett sms med texten att jag måste betala porto för ett paket jag beställt för att det ska kunna levereras. Det stod även mitt förnamn. Godtrogen som jag är och eftersom jag väntar på paket klickade jag på länken där man får söka på sitt paket-id. Då kom det upp att jag måste betala 21 kr för porto. Då fattade jag att det är en bluff. Är nu livrädd att nåt kan ha hänt för att jag klickade på länken och tryckte på sök ID där. Har googlat fram att det kan räcka att klicka på länken. Vad tror ni och vad kan jag göra nu isf? :cry:
 
Googla på texten i mejlet. Du får garanterat fler träffar och tips om vad det är för nåt ev virus, än vad du kanske får här :) Jag brukar göra så när det händer datarelaterade grejjer som jag inte vet nåt om. Google är ens bästa vän, det är alltid nån annan som haft exakt samma bekymmer...
 
Googla på texten i mejlet. Du får garanterat fler träffar och tips om vad det är för nåt ev virus, än vad du kanske får här :) Jag brukar göra så när det händer datarelaterade grejjer som jag inte vet nåt om. Google är ens bästa vän, det är alltid nån annan som haft exakt samma bekymmer...
Har raderat det nu men hittade massa träffar med liknande men det står bara klicka inte på länken. Men det har jag ju redan lyckats med..
 
Idag fick jag ett sms med texten att jag måste betala porto för ett paket jag beställt för att det ska kunna levereras. Det stod även mitt förnamn. Godtrogen som jag är och eftersom jag väntar på paket klickade jag på länken där man får söka på sitt paket-id. Då kom det upp att jag måste betala 21 kr för porto. Då fattade jag att det är en bluff. Är nu livrädd att nåt kan ha hänt för att jag klickade på länken och tryckte på sök ID där. Har googlat fram att det kan räcka att klicka på länken. Vad tror ni och vad kan jag göra nu isf? :cry:
Jag tror inte att det kommer hända ngt alls eftersom du avbröt innan bet. Hade du gått vidare hade du kommit till en betalsida som de hade hoppats på att du skulle erlägga betalning på. Det brukar inte vara mer invecklat än så. Går det så går det.
 
Alla dessa märkliga mail får en att tappa hoppet om mänskligheten.

Jag menar - de skulle inte skicka dem om det inte var så att det lönade sig. Med andra ord finns det folk som går på att de skulle ha miljoner från en död släkting att inhösta. Eller att de vunnit på sin mailadress.
För att inte tala om att de som tror att de blivit filmade när de porrsurfat.
 
Jag tror inte att det kommer hända ngt alls eftersom du avbröt innan bet. Hade du gått vidare hade du kommit till en betalsida som de hade hoppats på att du skulle erlägga betalning på. Det brukar inte vara mer invecklat än så. Går det så går det.
Hoppas att du har rätt! Känns ju som att de kanske inte behöver anstränga sig med avancerade program som tar sig in i telefonen tex, det lär ju vara tillräckligt många som betalar ändå..kanske..
 
Alla dessa märkliga mail får en att tappa hoppet om mänskligheten.

Jag menar - de skulle inte skicka dem om det inte var så att det lönade sig. Med andra ord finns det folk som går på att de skulle ha miljoner från en död släkting att inhösta. Eller att de vunnit på sin mailadress.
För att inte tala om att de som tror att de blivit filmade när de porrsurfat.
Håller med. Och tragiskt att det finns så många som ska utnyttja folks naivitet..
 
Alla dessa märkliga mail får en att tappa hoppet om mänskligheten.

Jag menar - de skulle inte skicka dem om det inte var så att det lönade sig. Med andra ord finns det folk som går på att de skulle ha miljoner från en död släkting att inhösta. Eller att de vunnit på sin mailadress.
För att inte tala om att de som tror att de blivit filmade när de porrsurfat.
Jag fick sådana spam mail där jag blivit "filmad", sen att jag inte ens har en webbkamera till datorn är ju en annan femma. Jag är alldeles för skeptiskt när jag får mystiska sms eller mail, på mailen går det åtminstone att kolla hur mailadressen ser ut, även om de försöker dölja den bakom "professionella namn" eller va det nu kallas i mail-väg, t ex Apple Store istället för tjospam1578 @ nanmail. com.

Mig lurar de inte, men finns säkert många som inte kollar så noga på mailadressen och fyller i sina uppgifter å voilá så är lurendrejeriet komplett.
 
Jag har fått länken flera gånger och klickat på den utan att något hänt. Det är kanske inte helt riskfritt, men så länge du inte skickat pengar tror jag risken att något händer är minimal.
 
Alla dessa märkliga mail får en att tappa hoppet om mänskligheten.

Jag menar - de skulle inte skicka dem om det inte var så att det lönade sig. Med andra ord finns det folk som går på att de skulle ha miljoner från en död släkting att inhösta. Eller att de vunnit på sin mailadress.
För att inte tala om att de som tror att de blivit filmade när de porrsurfat.

Underskatta aldrig människors enfald och förmåga att bedra sig själv, cf Trump, Bulsaro och Johnson.
 
En bekant till mig betalade portot som "fattades". Insåg i nästa sekund att hen lurats. Kollade det finstilta och den visade sig att hen genom det hade börjar prenumerara på utskick från ett företag och de tänkte dra 275:- i månaden om man inte ångrade sitt köp inom två veckor. Men det fanns inga kontaktuppgifter till företaget där man kunde göra det. Jag hjälpte till och kollade den skumma mejladressen och hittade efter lite googling att den tillhörde ett gymföretag i Tyskland, tror jag det var. Hen kontaktade genast sin bank som kunde se att 275:- för första betalningen redan var inlagd för utbetalningen. Banken kunde ta bort den och de bytte sedan hens kort så numret inte längre fanns.

Hen mejlade också gymföretaget i Tyskland och sa att hen hade blivit lurad och ångrade "prenumerationen". Hade ingen förhoppning om svar, men det kom faktiskt ett svar samma dag att de tagit bort abonnemanget.
 
Jag fick sådana spam mail där jag blivit "filmad", sen att jag inte ens har en webbkamera till datorn är ju en annan femma. Jag är alldeles för skeptiskt när jag får mystiska sms eller mail, på mailen går det åtminstone att kolla hur mailadressen ser ut, även om de försöker dölja den bakom "professionella namn" eller va det nu kallas i mail-väg, t ex Apple Store istället för tjospam1578 @ nanmail. com.

Mig lurar de inte, men finns säkert många som inte kollar så noga på mailadressen och fyller i sina uppgifter å voilá så är lurendrejeriet komplett.

Har också fått ett sånt mejl. Jag skrattade gott åt det faktum jag aldrig ens porrsurfat, dansat naken eller vad det nu var jag skulle ha blivit iakttagen i. Den som hackar min webbcam har väl möjligen sett mig peta näsan och det kan jag ju bjuda på :angel: :D

Jag kollar också avsändaradressen alltid, är den inte trovärdig raderar jag rakt av. Däremot fic ja en popup här på buke en gång när jag surfade i mobilen, det hade lätt kunnat generar nån feltryckning innan jag fått bort det. Tackolov kunde jag backa mig ut och avsluta programmet den vägen.
 
En bekant till mig betalade portot som "fattades". Insåg i nästa sekund att hen lurats. Kollade det finstilta och den visade sig att hen genom det hade börjar prenumerara på utskick från ett företag och de tänkte dra 275:- i månaden om man inte ångrade sitt köp inom två veckor. Men det fanns inga kontaktuppgifter till företaget där man kunde göra det. Jag hjälpte till och kollade den skumma mejladressen och hittade efter lite googling att den tillhörde ett gymföretag i Tyskland, tror jag det var. Hen kontaktade genast sin bank som kunde se att 275:- för första betalningen redan var inlagd för utbetalningen. Banken kunde ta bort den och de bytte sedan hens kort så numret inte längre fanns.

Hen mejlade också gymföretaget i Tyskland och sa att hen hade blivit lurad och ångrade "prenumerationen". Hade ingen förhoppning om svar, men det kom faktiskt ett svar samma dag att de tagit bort abonnemanget.
Det är precis såna historier man hittar när man googlar. Vissa har kostat 700 kr/månad Och typ 6 månaders uppsägningstid. Det verkar dock bara drabba de som betalat "portot", vad det verkar..
 
Idag fick jag ett sms med texten att jag måste betala porto för ett paket jag beställt för att det ska kunna levereras. Det stod även mitt förnamn. Godtrogen som jag är och eftersom jag väntar på paket klickade jag på länken där man får söka på sitt paket-id. Då kom det upp att jag måste betala 21 kr för porto. Då fattade jag att det är en bluff. Är nu livrädd att nåt kan ha hänt för att jag klickade på länken och tryckte på sök ID där. Har googlat fram att det kan räcka att klicka på länken. Vad tror ni och vad kan jag göra nu isf? :cry:

Jag har också fått ett sånt, öppnat det men inte betalat då jag insåg bluffen. Det var ett par år sen och inget har hänt.

Det som jag tyckte var obehagligt var att jag just då väntade på ett paket med posten. Var det bara en slump att det kom just då eller finns det något samband som jag inte kopplar.
 
Fick ett sådant sms för några månader sedan, fattade inte att det var bluff först och hade ju paket som jag beställt. Jag tänkte att det inte är mitt problem om företaget jag beställt ifrån snålar på frakten och jag betalar ju med klarna så kommer något paket inte fram så betalar jag ju inte för sakerna.
Fattade mycket senare att det var bluff:o
 
Jag har också fått ett sånt, öppnat det men inte betalat då jag insåg bluffen. Det var ett par år sen och inget har hänt.

Det som jag tyckte var obehagligt var att jag just då väntade på ett paket med posten. Var det bara en slump att det kom just då eller finns det något samband som jag inte kopplar.
Jag väntar också paket men tänker att det är en slump ändå, är ju många som väntar på nåt nästan hela tiden. Hoppas på det iaf, annars är det ju ännu mer obehagligt. Nog illa att mitt namn stod i sms:et.
 
Förra veckan eller så, så fick jag en massa mail om paket som skulle levereras. Det var mail från norska posten, danska, tyska, nederländska, svenska. Precis alla hade samma nummer. Hur sannolikt är det att man ska få flera paket från olika länder men med samma nummer :grin: Det enda som skiljde var landskoden i sändningsnumret (no, dk, de, nl, se).
Jag såg ju redan i ämnesraden att alla hade samma nr så det var bara att slänga. :sneaky:
 

Liknande trådar

Samhälle Igår fick jag sms där det stod att jag har ett DHL-paket på väg (vilket jag har) och att jag kan följa det via länken. Det stod dock...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 706
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Varning långt! Jag är nyblivet jourhem i en ganska stor katthemsverksamhet. Har två vuxna jourkatter hemma nu. När jag registrerade...
2
Svar
21
· Visningar
2 130
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp