bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Cillen89

Trådstartare
Hejsan.
Min plan är att börja plugga till ekonom nu i höst på högskola, i dagsläget är jag 21 år (blir 22 i juni) bor hemma och har 2 egna hästar på gården, ett halvblod som jag tränar/tävlar dressyr med och så min gammla ponny som numera är 25 år och pensionär.

Nu till saken, jag är som sagt 21 år och skulle gärna vilja bo i något eget när jag börjar plugga, och det skulle väl säkerligen funka med studielån, men flyttar jag, vill jag gärna ta med halvblodet, men frågan är om det överhuvudtaget går att bo i egen lägenhet+ha hästen uppstallad och enbart leva på studielån?
Max lån ligger väl runt 8400 kr? Känns väldigt knapert!

Nu är detta ingen större stad jag ska flytta till, som stockholm, Malmö, Göteborg där det är svinigt dyrt, men ingen håla heller, utan en normalstor stad, där det är "normal" dyrt.
Mina föräldrar skulle säkerligen hoppa in och stötta ekonomiskt, ifall det skulle behövas, men helst vill jag kunna betala för mig själv.

Finns det några bukemänniskor här som lyckats flytta hemifrån, ta med sig en häst och fått/får det att gå runt på studielån? :) Och hur fick/får ni det till att gå runt?
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Nu har jag inte studielån ännu, har dessutom hästarna hemma, men skriver ändå... ;D

Sätt igång att kolla upp stallhyror i området redan nu, är mitt tips, och räkna på det därifrån. Man kommer väl generellt sett billigare undan om man kan tänka sig t ex lösdrift eller stall utan ridhus. Eller kollektivstall över huvud taget, där man hjälps åt med åtaganden.
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Jag hade fullt lån (drygt 7000kr/mån) och klarade mig genom att bo billigt i en etta med en kompis (2000kr/mån) och ha hästen på lösdrift (1300kr/mån inkl allt).
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Jag bor iofs med min karl, men jag har studielån och häst, jag har ca 8100:- i studiemedel och hästen går på ungefär 3400:-i månaden, det går men det är klart att du får bortse ifrån vissa saker ;)
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

finns en hel del trådar på buke om att vara student och ha häst, sök och du skall finna :)

jag är student med häst, läser heltid och har fullt studielån, samt jobbar lite extratimmar då och då. extrainkomsten är inte jättestor, den varierar mellan, säg 700 och 2000 kr i månaden.

det är väldigt knapert, jag har ingen speciell ekonomisk hjälp hemifrån (även om dom tjatar om att dom vill hjälpa :p) men vet att dom skulle ställa upp ekonomiskt ifall det blir kris, så det är ju iofs en trygghet i sig.
lösningen är att bo billigt (studentlägenhet i mitt fall, dessutom på en liten ort, så det är ganska billig hyra), att jobba extra så fort tillfälle ges, att hitta en medryttare som eventuellt skjuter till en extraslant samt att snåla in på sånt som bara är "lyx".

hästens nödvändiga kostnader tullar jag aldrig på, han äter som en mindre elefant, och jag skulle aldrig drömma om att dra in på försäkring, vet.vård, hovis eller liknande. däremot köper jag inga onödiga hästprylar, har inte unnat mig ridhuskort förrän nu, 1,5 år efter att vi flyttade ner, och fick sluta med träningar/tävlingar vid flytten, vilket jag hoppas kunna dra igång nu till våren igen.

det finns väl något uttryck som heter "det är inte de stora inkomsterna man blir rik på, utan de små utgifterna", och det stämmer rätt bra på att ha häst med liten budget också. man får sätta sig ner och se vad man kan dra in/ner på, kolla hur mycket pengar som går åt till hästen varje månad, och resten får man använda själv. jag lever rätt "fattigt" jämfört med många av mina kursare, men å andra sidan är det utan tvekan värt det. Jag väljer min häst framför att vara utan honom, utan tvekan, och tänker istället framåt till den dag om ~4 år när jag är färdigpluggad och har ett välbetalt jobb :)
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Absolut! Jag hade egen häst när jag pluggade i Uppsala.

Jag jobbade ca 25% vilket täckte uppstallning och foder.
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Tjena! Jag började plugga i höstas och tog med mig hästen hit. :) Klarar mig alldeles utmärkt med hyra på lägenhet (3500kr) och stallhyra på lösdrift (1000kr), sen kostar det ju såklart med bilturen fram och tillbaka till stallet också..

Jag jobbar inte extra och har inte någon medryttare men vi klarar oss ändå, man får hålla sig när man är inne på hästaffärer och bara köpa det nödvändigaste :D Tyckter inte heller att man måste snåla med öl under utekvällar eller äta bara nudlar, är man sparsam så fungerar det. Skulle varmt rekommendera att ta med pållen :)
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Det är ju bara att räkna på det, vad stall och boende kostar i staden du sska flytta till, samt hur dyr hästen är i drift.
Kan man få ett boende för ett par tusenlappar och stallplats billigt så går det garanterat.

Jag vet att jag aldrig skulle klara det, men då har jag räknat med boendekostnad på 4000 för katternas skull. (Ej nån liten 20 kvadratare alltså..)
Häst, mat, katter, försäkringar, studiemedel osv skulle inte räcka med ~4000 för mig eftersom jag brukar räkna med att bara hästen (jag hade innan) kostar runt 4. :p
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

yes, självklart så beror det på hur mycket pengar man vill lägga ner på stallplatsen. Kanske är det smart att välja ett stall som ligger lite längre ifrån men kostar mindre pengar :) För mig passar det perfekt med lösdriften där det ingår fodringar och mockning, ska jag inte rida så behöver jag inte ta mig ut till stallet = sparar bensinpengar och kan lägga tid på att plugga istället!

Jag sparar även pengar på att vi inte längre tränar för hopptränare som tidigare år och att jag valde ett stall som inte har möjlighet till ridhus på vintern. Kändes bättre att ta med honom och göra det bästa av situationen istället för att sälja :)
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

En kompis till mig hade egen lägenhet (visserligen tillsammans med en heltidsarbetande sambo), studielån och häst. En häst som stod på ett "dyrare" ställe och som tävlade rätt mycket = merkostnader jämfört med "skogsmulle". Hon jobbade nån helg för att dra in extrapengar vet jag.

Själv har jag valt att bo hemma just av den aspekten. Jag har bara bidragsdelen (2600 ungefär i månaden), på det drar jag runt min ena häst, förutom hyran som mamma och pappa betalar. De betalar den andra hästen eftersom min trettonåriga lillasyster också är delaktig i henne. Vi gjorde den dealen när jag började plugga, att om jag betalar så mycket som möjligt av hästarna själv och bor kvar hemma, så kan jag slippa ta lån, vilket mamma och pappa tyckte var en bra lösning.
Skulle jag ändra mig och vilja flytta hemifrån, eller att mamma och pappa inte skulle kunna fortsätta betala, skulle jag få ta lån och bara behålla gamlan. Henne gör jag mig aldrig av med.
Självklart kommer jag ta över kostnaderna helt när jag får ett jobb med en riktig lön, och även betala tillbaka lite av de kostnader de har fått stå för sen jag blev vuxen. Vill jag fortfarande bo kvar hemma då så kommer jag givetvis betala hyra till föräldrarna också.
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Jag har gjort det. Bodde i Västervik pluggade på studiemedel och hade med mej min häst. Kan säja att jag levde till största delen på havregrynsgröt, kokt ris och löksoppa. Så inget lyxigt liv direkt. Men det gick ju, fast det var inte kul.
Jag hade nog lämnat hästen hemma om jag hade haft möjlighet, men ingen av mina föräldrar satte sin fot i ett stall, så något val fanns inte.
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Jag hade aldrig fått det att gå ihop.
Inkomsten är låg. Jag valde att bo "i student-smeten" :love: vilket ju i sig är rätt så billigt men jag hade varit tvungen att ha ruskigt billig stallplats och framförallt BIL.
Bil och bensin hade jag inte haft råd med.
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Jag vet att jag aldrig skulle klara det, men då har jag räknat med boendekostnad på 4000 för katternas skull. (Ej nån liten 20 kvadratare alltså..)

Hm... för fyra tusen fick jag en 20 kvadratare i Umeå. Men då var det egen dörr och eget kök etc. så det var ingen korre.
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

När jag fick min häst (ja, av en massa olika anledningar fick jag honom) pluggade jag. Jag kan villigt erkänna att det är sjukt knapert att ha häst när man är student. Typ alla pengar går oavkortat till hästen, det blir minsann inga lyxmiddagar och en öl ute någon dag är inte att föra på tal ens. Nu hade jag ju iofs bil också, vilket ju kostar en hel del, men å andra sidan bodde jag gratis den perioden, så det kan ju kvitta. Det går med vilja våld och vaselin typ, men inte mer. :p
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Nu har jag inte haft häst samtidigt som jag pluggade, men jag tänkte bara tipsa om att försöka hitta någon som mig. Jag skulle gärna ha en inackordering som kunde ta en del ansvar i stallet (eller i mitt fall lösdrift) mot att stå till självkostnadspris. Finns säkert många som jag runtom i landet!
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

*kl*

Hur gör ni som studerar med typ försäkringar och så? Sänker beloppen eller behåller som vanligt? Och hur gör ni med hovarna, barfota? Tar billigaste istället för bästa (nej, jag anklagar ingen här!! :))? Medryttare? Tänker att för min del så står jag billigt på lösdrift, 1300 kr inkl hö, men hovis och försäkring går ju på 1000 kr till i månaden så jag kan omöjligt komma undan med mindre än 2300 kr ändå, det är ju ganska saftigt när man inte har så mycket pengar. Då står jag på lösdrift utan faciliteter, ganska långt ut på landet så att man får åka en bra bit med buss. Visserligen i större stad då...
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Jag ska börja plugga nu i januari och ska inom en väldigt snart framtid (typ om några dagar :D) ta en häst på foder, så jag kan svara om en månad :angel: Som jag har räknat på det så ska det gå ihop men man vet ju aldrig...
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Min häst är relativt lågt försäkrad, tycker jag. Betalar knappt 300/månad (närmare bestämt är det nog ~250:- )
Hovis skulle jag aldrig prioritera ner på. Jag har hittat en duktig som funkar toppen med min häst, han kostar 1000:- och det är det värt. hade han kostat 800:- hade det varit en bonus, men priset skulle verkligen aldrig få avgöra mitt val av hovslagare!
(Dock, med min nya hovis jämfört med gamla har jag kunnat öka skoningsintervallen till 7 veckor istället för 5, som tidigare, eftersom han lyckats förbättra hovvinklar etc. Därför gör det mig ingenting att han kostar mer än den förra...)

Jag har också en medryttare som hjälper till lite ekonomiskt (mest symboliskt, men det täcker väl upp lite för kraftfoder samt slitage på skorna) men den största hjälpen är ju avlastningen i tid.


Förr sa jag för övrigt alltid att jag inte skulle skaffa häst förrän jag faktiskt hade jobb - trygg inkomst och kunde försörja den. Nu sitter jag ändå här som student och äger hästen jag egentligen inte skulle köpa :p Men jag står ändå fast vid grundtanken, den dagen jag måste skära ner på det allra mest väsentliga och nödvändiga får jag nog ta mig en funderare över vår situation.
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Jag hade häst (och hund) när jag pluggade och det var inget lyxliv vill jag lova men jag arbetade extra allt ifrån några få timmar till ganska mycket, det blev långa tuffa dagar och tight med tid,sena studiekvällar/nätter men det gick :love:
Jag hade dessutom en buffert jag uppskattade väldigt mycket speciellt när det behövdes veterinär hjälp och klinik.
Jag bodde billigt, sambo i 2 rok i "slum" område, han var arbetslös. Ingen bil, busskort istället och då vet man ju vad det kostar och kan gå/cykla om avståndet är okej och vädret.

Det går om man vill, men man får besluta sig för att inte handla mat ute alls, fika kan man göra hemma, garderoben fick något litet tillskott från ev. rea eller second hand, det vart oftast kläder till stallet.
man lär sig att ha superkoll på extrapriser och att inte gå på mindre bra erbjudanden bara för det står, nedsatt utan man vet att "det är billigare normalpris i den där affären där borta".

Tänk igenom ditt beslut noga för det är tufft och räkna, räkna,räkna och kolla vilka olika alternativ du har på stall lösningar noggrant.
Första stallet jag hade var billigt :love: MEN inte bra alls, det var ren katastrof bytte till ett annat, utan kontrakt och hux flux skulle hyran höjas, i samban med det fick jag avliva min häst akut p.g.a sjukdom så jag vet inte hur det blev med ny hyra.

Lycka till!
 
Sv: bo hemmifrån + ha häst med studielån?

Jag valde lite för dyr försäkring till billig häst för min egen trygghets skull och det ångrade jag inte när jag fick ta ut veterinären 3 gånger på 2 dygn och sen blev det kliniken.

Det var värt varenda extra hundring vill jag lova. *tips*
 

Liknande trådar

Gnägg Vi går här hemma i flytt-tankar, kanske om sisådär ett år. Vi diskuterar i alla fall saken, och jag ser det som troligt att det kommer...
2
Svar
22
· Visningar
1 572
Senast: ztsu
·
Äldre Jag börjar få nog på riktigt nu.. Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
17 128
Skola & Jobb Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag tänkte mig höra mig lite för hos er på Bukefalos. :) Jag är 22 år och bor hemma medan jag...
Svar
0
· Visningar
762
Hästmänniskan Hej! Behöver alla tips/tricks/bra att tänka på som går att få! Jag går sista året på gymnasiet nu, och siktar på att komma in till...
Svar
4
· Visningar
1 377
Senast: m9s3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp