Fly från storstan, vart ska man bo på landet men nära Sthlm?

Jag har inte läst alla svar du fått, men jag har lite liknande önskemål om var jag skulle vilja bo och bland annat de här ställena har jag på min "lista":
Älvkarleby
Tierp
Gimo
Hallstavik
Heby
Sala
Avesta
Hedemora
Säter
Fagersta
Norberg

Alltså typ norra Uppland, norra Västmanland, södra Dalarna. Jag vet inte exakt hur lång tid det tar att åka kollektivt till Stockholm (har själv bil) men det borde gå på max 2 timmar. Små orter med billiga boenden och mycket natur. Många av ställena är så små att du kan bo lantligt och ändå ha promenadavstånd till centrum med mataffär, dagis m.m
 
Jag har inte läst alla svar du fått, men jag har lite liknande önskemål om var jag skulle vilja bo och bland annat de här ställena har jag på min "lista":
Älvkarleby
Tierp
Gimo
Hallstavik
Heby
Sala
Avesta
Hedemora
Säter
Fagersta
Norberg

Alltså typ norra Uppland, norra Västmanland, södra Dalarna. Jag vet inte exakt hur lång tid det tar att åka kollektivt till Stockholm (har själv bil) men det borde gå på max 2 timmar. Små orter med billiga boenden och mycket natur. Många av ställena är så små att du kan bo lantligt och ändå ha promenadavstånd till centrum med mataffär, dagis m.m

Några är nämnda innan men också flera nya! Tackar så mycket :)
Tierp fanns på listan sen innan men har helt glömt älvkarleby! Ska se hur kommunikationerna ser ut därifrån :)
 
Hittat en fantastiskt fint hus i älvkarleby, såpass billigt att jag skulle kunna köpa med lite fix och trix.. Bussar går dit flera ggr/Tim och det ligger en busshållplats några hundra meter från huset..
Herregud vad sugen jag blir!
Känns typ såhär nu: :arghh::nailbiting::cautious::confused::D
 
Hittat en fantastiskt fint hus i älvkarleby, såpass billigt att jag skulle kunna köpa med lite fix och trix.. Bussar går dit flera ggr/Tim och det ligger en busshållplats några hundra meter från huset..
Herregud vad sugen jag blir!
Känns typ såhär nu: :arghh::nailbiting::cautious::confused::D

Glöm inte kolla var närmaste förskola ligger också, nog så viktigt när man har barn.
 
Jag börjar få nog på riktigt nu..
Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del, Västmanland, Södertälje, Nynäshamn och några turer tillbaka till storstan där emellan.

Jag längtar till landet, varje dag, varje gång jag går utanför dörren!
Är ensmastående med en dotter på 9 månader och en hund på 4 år (:D)
Har lite vänner utspridda runt om i Sverige men de flesta i eller i närheten av Stockholm.

Kommande 3-5 åren kommer jag plugga på distans och troligtvis jobba lite extra. Dottern har planerad förskolestart maj 2016.
Jobbar för kommunen och är anställd sen 4 år tillbaka.
Har inget körkort och kommer inte heller skaffa ett.
Har inga höga krav på boende, är ute efter nån typ av liten stuga, torp eller vad som som är vinterbonat och har el.

Vågar jag flytta? Och isf VART?
Vill bo lantligt men max 2,5 Tim (helst under 2) med kommunala färdmedel från centralstation i Stockholm. Helst pendeltåg, buss men tåg kan funka.
Gärna utanför nån liten stad så det finns nån affär och sånt.

Jag vill inte se min unge växa upp i den här skit stan, får en lättare panik bara vid tanken. Vill se henne springa med bara fötter på en gräsmatta inte behöva hålla hennes hand när vi går över gata efter gata efter gata..
Hunden skulle också må fint av lantluft och jag vill bo så jag kan ha nån typ av rastgård till henne.

(Vet inte om 30års krisen kommit för tidigt eller om jag faktiskt fått stadsfeber :o)

Kom med ideer!

Säg inte till mitt 15-åriga jag att jag sagt detta, men:

Knivsta

(:eek:)

Det är städat och tryggt (dvs. om du hör något om kris/våld/dramatik som sker i Knivsta ska du komma ihåg att det kommer från en Knivstaboendes trygga perspektiv, även om det kan låta som down town Detroit). Det är ett fint samhälle för barn att växa upp och genrellt välordnat. Nära till naturen och bra ridmöjligheter. En halvtimme med tåg till Stockholm C och 10 min till Uppsala, eller nästan lika fort med bil på motorvägen.

Nackdelen med byn är väl att huspriserna eskalerar mer och mer, allteftersom Uppsala och Stockholm smälter samman till en region.

Annars skulle jag satsa på norra Uppland, precis som du är inne på :). Relativt nära civiliserade områden och man får mycket (!) för pengarna när man letar boende.
 
Min spontana tanke var direkt Sorunda, Stora Vika eller eventuellt Ösmo. Om du ställer dig i bostadskö hos Nynäsbo så har dom dessutom flera områden med radhus som man kan hyra för rimlig peng. Garanterat på landet. :D Sax från hemsidan om ett av områdena;

Till Sorunda åker man buss, direktbuss till Södertälje finns. I Sorunda har du bank, frisör, resturang och två affärer. Till F-9 skola är det ca. 100 m.

Om ett område i Stora Vika så skrivs detta;

Området Stora Vika är naturskönt beläget ca 1 mil väster om centrala Nynäshamn. I området finns två busshållsplatser, F-6 skola, barnstugor samt livsmedelsaffär. Fin badplats (havsbad) samt möjlighet till båtplats finns. Stora strövområden med fina bär- och svampskogar. Avståndet till F-6 skola är ca 500 m och till affär och busshållsplats ca. 100 m.

:up:
 
Min spontana tanke var direkt Sorunda, Stora Vika eller eventuellt Ösmo. Om du ställer dig i bostadskö hos Nynäsbo så har dom dessutom flera områden med radhus som man kan hyra för rimlig peng. Garanterat på landet. :D Sax från hemsidan om ett av områdena;



Om ett område i Stora Vika så skrivs detta;



:up:

Haft landställe i sorunda i 15 år så där känner jag mig hemma :D
Stora vika har jag däremot aldrig hört talas om och det låter ju trevligt! Ska se vad man kan hitta där.
Tack för tipsen!
 
Märsta! Flyttade hit i oktober. Vi bor på vischan men har 30 min med bil till sthlm och uppsala. Sen finns de tåg och bussar.
Har 4 barn och är supernöjd med förskola och skola. Personalen är både välutbildade och brinner för sitt jobb. De bygger å renoverar massor i skolorna nu och satsar verkligen på barnen.
 
Några är nämnda innan men också flera nya! Tackar så mycket :)
Tierp fanns på listan sen innan men har helt glömt älvkarleby! Ska se hur kommunikationerna ser ut därifrån :)

Tierp har dålig skola och även förskola, många barn, lite plats, outbildad personal.
Problemet har vart länge och de verkar inte hitta nån lösning.

Har själv bott i Örbyhus i 10 år.
 
Märsta! Flyttade hit i oktober. Vi bor på vischan men har 30 min med bil till sthlm och uppsala. Sen finns de tåg och bussar.
Har 4 barn och är supernöjd med förskola och skola. Personalen är både välutbildade och brinner för sitt jobb. De bygger å renoverar massor i skolorna nu och satsar verkligen på barnen.

Finns det nån kollektivtrafik runt Märsta? Jag har fått för mig att den är ganska begränsad.
Ska kollas upp iaf, tack för tipset!

Tierp har dålig skola och även förskola, många barn, lite plats, outbildad personal.
Problemet har vart länge och de verkar inte hitta nån lösning.

Har själv bott i Örbyhus i 10 år.

Oj vad trist att höra. Tierp har tävlat om första platsen med Nykvarn..
Finns det nått att läsa om detta nånstans? Tänker om de tär fler än du som inte har så mycket bra att säga om barnomsorgen där :)
 
Det är inte en småstad, men jag måste ändå föreslå att du kollar på Uppsalas utkanter. *Varnar nu för att en del förståsigpåare kommer att skrika rätt ut* Jag tänker då på områden som Gottsunda (där bor jag sedan 2000), Stenhagen (flera vänner som bor där) och Sävja (flera vänner där med). I alla dessa områden finns det gott om radhusliknande lägenheter - både bostads- och hyresrätter. Naturen är nära, men ändå är det utmärkt service eftersom Uppsala faktiskt är en stor stad. Själv har jag:

* Tio minuters promenad (max!) till lokalt centrum med bra mataffärer, bibliotek, klädaffärer, restauranger, Systembolaget, vårdcentral, simhall mm.
* Gångavstånd till brukshundsklubb.
* Cykelavstånd (och busslinje) till veterinärklinik.
* Tre busslinjer till centrala Uppsala inom tio minuters promenad. Bussen tar ca 20 minuter.
* 1 timme och 40 minuter från min dörr till Stockholms central (UL + SL).
* Ca 40 minuter från min dörr till Arlanda (buss + tåg).
* Fem minuters promenad till fantastiska strövområden.
* Flera stall och en ridskola inom cykelavstånd
* Gångavstånd till brukshundsklubb.
* Cykelavstånd till badplats.
* Möjlighet att hyra odlingslott.
Och mycket mer jag har glömt nu. Från min uteplats ser jag skog. Jag kan gå direkt ut i naturen med hundarna.

Mina vänner som bor bostadsrättsradhus, hyresrätter och villa i de övriga områdena jag nämnde ovan har liknande faciliteter. Samtliga områden har risiga rykten, men de är stora och det skiljer mycket inom områdena. Det finns otroligt mycket bra här. Själv älskar jag min lägenhet, men på sikt måste jag nog flytta till Stockholm.


Jag har som sagt vänner i de andra ovan nämnda stadsdelarna, men
 
Finns det nån kollektivtrafik runt Märsta? Jag har fått för mig att den är ganska begränsad.
Ska kollas upp iaf, tack för tipset!



Oj vad trist att höra. Tierp har tävlat om första platsen med Nykvarn..
Finns det nått att läsa om detta nånstans? Tänker om de tär fler än du som inte har så mycket bra att säga om barnomsorgen där :)

De få jag känner med barn i Tierp är nöjda med både skola och har varit nöjda barnomsorg. Jag känner dock ingen som har små barn där nu (men personer med skolbarn i olika åldrar som är nöjda). Har numera bara ett skolbarn själv som går i skolan i Uppsala (av praktiska skäl). Jag har dock inte hört något "snack" i den riktningen som säger det jerseyko säger. Om jag inte förstår fel så är det också ett tag sedan jerseyko bodde i trakterna själv (och Örbyhus är ju inte Tierp...)? Men det sagt inte sagt att det inte stämmer, jag har ingen absolut sanning såklart.
 
Kunde det vara bostadsrätt också om den är billig? Här där jag bor (Färingsö) kan man få en BR-2:a med trädgård för 1,4 ca och några hundratusen till så får du en 4:a. Flertalet bussar utanför dörren, Konsum, skolor, förskolor.
 
Några är nämnda innan men också flera nya! Tackar så mycket :)
Tierp fanns på listan sen innan men har helt glömt älvkarleby! Ska se hur kommunikationerna ser ut därifrån :)

Har någon nämnt Uppsala? Man behöver ju inte bo på landet för att undvika Södermalm, man kan bo i södra Uppsala, Valsätra, Bergsbrunna, Danmark, Funbo, Graneberg, Nåntuna tex, 20 min cykel till Jänvägsstationen och därpå 40 min tåg till Stockholm, stall nära.

Andra ställen jag vet mindre om, Knivsta, Märsta, Upplands Väsby osv
 
Det är inte en småstad, men jag måste ändå föreslå att du kollar på Uppsalas utkanter. *Varnar nu för att en del förståsigpåare kommer att skrika rätt ut* Jag tänker då på områden som Gottsunda (där bor jag sedan 2000), Stenhagen (flera vänner som bor där) och Sävja (flera vänner där med). I alla dessa områden finns det gott om radhusliknande lägenheter - både bostads- och hyresrätter. Naturen är nära, men ändå är det utmärkt service eftersom Uppsala faktiskt är en stor stad. Själv har jag:

* Tio minuters promenad (max!) till lokalt centrum med bra mataffärer, bibliotek, klädaffärer, restauranger, Systembolaget, vårdcentral, simhall mm.
* Gångavstånd till brukshundsklubb.
* Cykelavstånd (och busslinje) till veterinärklinik.
* Tre busslinjer till centrala Uppsala inom tio minuters promenad. Bussen tar ca 20 minuter.
* 1 timme och 40 minuter från min dörr till Stockholms central (UL + SL).
* Ca 40 minuter från min dörr till Arlanda (buss + tåg).
* Fem minuters promenad till fantastiska strövområden.
* Flera stall och en ridskola inom cykelavstånd
* Gångavstånd till brukshundsklubb.
* Cykelavstånd till badplats.
* Möjlighet att hyra odlingslott.
Och mycket mer jag har glömt nu. Från min uteplats ser jag skog. Jag kan gå direkt ut i naturen med hundarna.

Mina vänner som bor bostadsrättsradhus, hyresrätter och villa i de övriga områdena jag nämnde ovan har liknande faciliteter. Samtliga områden har risiga rykten, men de är stora och det skiljer mycket inom områdena. Det finns otroligt mycket bra här. Själv älskar jag min lägenhet, men på sikt måste jag nog flytta till Stockholm.


Jag har som sagt vänner i de andra ovan nämnda stadsdelarna, men

Och jag tror faktiskt inte något område finns i Uppsala som är en riktig Stockholms, Malmöförort. Kommunen verkar aktivt försöka sprida fina villor och attraktiva lekplatser som drar folk från övriga stan i områden som haft dåligt rykte. Gottsunda har kanske varit känt för bilbränder men inte för någonting annat vad jag vet och jag har inte hört ngt om det på evigheter. När det var som värst tvekade jag fortfarande inte att cykla genom området mitt i natten för att komma hem till en väninna som bodde där.

Sävja (Nåntunas närmsta granne, Nåntuna är mest små villor och radhus) råkar jag veta att det är ganska lätt att få lägenhet i, kanske med uteplats. (letade lgh i Uppsala nyligen) Sävjaskolan för äldre barn är lite eljest men de har ju några år på sig att fixa den för dig.

(Då har man plötsligt stor affär på gångavstånd och bussar vart tionde minut och kort väg till dagis. Samtidigt som man har en stor skyddad skog inpå knuten och beteshagar med hästar längs med gångvägen.)
 
Senast ändrad:
Tystberga hade jag glömt.
Knutpunkt för busstrafik så utmärkta kommunikationer.
Mitt ute på landet men med affär, skola och restaurang precis bredvid busstationen.
 
Oh ja, det går bussar till de mest märkliga ställen.

Jag lägger till Rimbo, Norrtälje, Bålsta.
Rimbo är trevligt men jag kollade på hyresbostäder där men det var ont om dem tyckte jag. De som såg trevliga ut var dessutom dyra och jag hittade till slut en bostad via kontakter. Kanske om man byter mot en i stan iofs.
 
Det är inte en småstad, men jag måste ändå föreslå att du kollar på Uppsalas utkanter. *Varnar nu för att en del förståsigpåare kommer att skrika rätt ut* Jag tänker då på områden som Gottsunda (där bor jag sedan 2000), Stenhagen (flera vänner som bor där) och Sävja (flera vänner där med). I alla dessa områden finns det gott om radhusliknande lägenheter - både bostads- och hyresrätter. Naturen är nära, men ändå är det utmärkt service eftersom Uppsala faktiskt är en stor stad. Själv har jag:

* Tio minuters promenad (max!) till lokalt centrum med bra mataffärer, bibliotek, klädaffärer, restauranger, Systembolaget, vårdcentral, simhall mm.
* Gångavstånd till brukshundsklubb.
* Cykelavstånd (och busslinje) till veterinärklinik.
* Tre busslinjer till centrala Uppsala inom tio minuters promenad. Bussen tar ca 20 minuter.
* 1 timme och 40 minuter från min dörr till Stockholms central (UL + SL).
* Ca 40 minuter från min dörr till Arlanda (buss + tåg).
* Fem minuters promenad till fantastiska strövområden.
* Flera stall och en ridskola inom cykelavstånd
* Gångavstånd till brukshundsklubb.
* Cykelavstånd till badplats.
* Möjlighet att hyra odlingslott.
Och mycket mer jag har glömt nu. Från min uteplats ser jag skog. Jag kan gå direkt ut i naturen med hundarna.

Mina vänner som bor bostadsrättsradhus, hyresrätter och villa i de övriga områdena jag nämnde ovan har liknande faciliteter. Samtliga områden har risiga rykten, men de är stora och det skiljer mycket inom områdena. Det finns otroligt mycket bra här. Själv älskar jag min lägenhet, men på sikt måste jag nog flytta till Stockholm.


Jag har som sagt vänner i de andra ovan nämnda stadsdelarna, men

Kanske ska kika på Uppsala! Jag har inte hört/läst så mycket negativt men då har jag å andra sidan inte nån koll heller ;)
Tänker mest att det borde va mycket studenter där=röjigt..

Oh ja, det går bussar till de mest märkliga ställen.

Jag lägger till Rimbo, Norrtälje, Bålsta.

Rimbo rimmar illa i mina öron men man ska ge allt en chans. Tack för tipset!

De få jag känner med barn i Tierp är nöjda med både skola och har varit nöjda barnomsorg. Jag känner dock ingen som har små barn där nu (men personer med skolbarn i olika åldrar som är nöjda). Har numera bara ett skolbarn själv som går i skolan i Uppsala (av praktiska skäl). Jag har dock inte hört något "snack" i den riktningen som säger det jerseyko säger. Om jag inte förstår fel så är det också ett tag sedan jerseyko bodde i trakterna själv (och Örbyhus är ju inte Tierp...)? Men det sagt inte sagt att det inte stämmer, jag har ingen absolut sanning såklart.

Jag har inte heller hört nått negativt, nu känner jag iof bara en person som bor där nu. Men har bott där själv för 15 år sen och då va det snarare tvärt lm vad Jerseyko säger.
Kanske inte ska ge upp tanken på Tierp :)

Kunde det vara bostadsrätt också om den är billig? Här där jag bor (Färingsö) kan man få en BR-2:a med trädgård för 1,4 ca och några hundratusen till så får du en 4:a. Flertalet bussar utanför dörren, Konsum, skolor, förskolor.

Jag älskar färingsö! Känner lite folk där också men har inte ens tänkt tanken för jag vill ju helst ha en liten stuga och dom tror jag är dyra där.
Lägenhet med uteplats kan absolut va aktuellt men beror mycket på område och så.. Ska kolla lite och fråga min vän som bor där hur områdena är.
Tack för tipset!

Sätt ut en bytesannons på din lägenhet.
Du kommer att få massor av svar och kunna välja och vraka.

Tror du verkligen det?
Jag känner mig deppigt skeptisk då jag ändå bor i en förort i en etta på 48 kvm.. (Har iof sovalkov, separat kök med matrum och balkong...)

Tystberga hade jag glömt.
Knutpunkt för busstrafik så utmärkta kommunikationer.
Mitt ute på landet men med affär, skola och restaurang precis bredvid busstationen.

Ska kollas!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kära Buke, jag och maken tänkte kanske ta vår bebis från Luleås kalla kust och prova bo nära Stockholm. :nailbiting: Flytten kommer då...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 278
Senast: Jeffery
·
Anläggning Hoppas jag lägger min tråd på rätt ställe nu. Jag undrar lite hur livet på landet är? Då menar jag verkligen landet, dom som bor...
2
Svar
28
· Visningar
4 481
Senast: JustWatchMeMrBlack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp