Bo i Umeå, Höga kusten eller annat?

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 4 968

Bukefalos 30 år!

Går fint att åka buss till Holmsund och bada där. Tänker att det är rimligt avstånd från tåget i Hörnefors också. Tror det går buss till Bettnessand med som väl är det "kändaste" havsbadet i Umeå. :)
Har aldrig badat i Luleå dock, så säger inte emot, men har absolut inga problem med att bada i Umeå. Då är ju Övik betydligt sämre som badstad iaf.

På mitt förra jobb for vi ofta till Nydalasjön och tog oss ett lunchdopp, så jäkla mysigt!!

Ja precis, det går ju. Och är betydligt fräschare än de flesta städer söderut. Jag brukade åka till Bettnessand när jag var kvar sommartid i Umeå. Men det går inte att jämföra med skärgårdsstäderna i norr, allt är ju relativt 😅.

De flesta Lulebor har gång- eller cykelavstånd till en strand, många områden har flera.

Nja, jag tycker inte att Umeå är en bra badstad, inte i jämförelse med Luleå. Luleå har riktiga sandstränder längs med både älv och hav, och ligger vid kusten. En av sandstränderna ligger på centrumhalvön, Gültzaudden.

Umeå ligger lite innanför kusten, och det finns en konstgjord strand i älven eller så kan man ta sig till Nydalasjön. Till havsbaden behöver man åka bil. Det finns alltså badplatser och du behöver inte stå i kö. Och vattnet är rent. Men andra städer häruppe har betydligt bättre badmöjligheter.
Sandstränder bryr jag mig inte om, slipper helst sanden om jag får välja 😅. Men vill ha rent fräscht vatten att bada i. Som här hemma brukar jag bada i älven på lite olika ställen, är inget riktigt bad alls utan typ en gräskant.

:eek: Jag gillar inte alls Kramfors, tycker inte det är särskilt fint, älven är förorenad och minns inte om det luktar just där men det ligger väldigt nära en av orterna det stinker i.

"Stan" i sig är ju inte vacker men omgivningarna tycker jag är fantastiska! Jag brukar vara ganska ensam om det dock så ska inte tjata ;)

"Stan" i sig är ju inte vacker men omgivningarna tycker jag är fantastiska! Jag brukar vara ganska ensam om det dock så ska inte tjata ;)
Ja, omgivningarna är fina. Hela höga kusten-området är ju fint. Men inte precis i närheten av Kramfors pga stanken och den förorenade älven. Tyvärr rätt trist just där.

Ända från Vännäs behöver man ju inte åka :) Bastuträsk är betydligt närmare. (Om det skulle strula och tågen är försenade är dock Bastuträsk inte ett ställe man vill bli sittande i, väntandes på tåget 😬

Sen allmänt om tågtrafiken: jag förstår att det här inte är för alla, men om man fixar att åka nattåg är det faktiskt inget dåligt alternativ. Man behöver kunna några knep (för mig: boka överslaf, boka alltid damkupé, ha med öronproppar), men jag har sovit många sköna nätter på tåget och kommit fram helt utvilad till Sthlm.

Jag mår faktiskt rätt illa över inrikesflygandet till och från Skellefteå, det är så otroligt utbrett. många åker t.o.r. Sthlm över dan. Jag har all förståelse för att det behövs, men bra är det inte.

Jag vill be om ursäkt för att tråden spårat (heh) ur i en Skellefteå-som-bristfällig-tågstad-tråd. Jag ska sluta nu.
Vi åkte vanlig kupe´ från Skåne till Stockholm, sen nattåg (egen kupe´ :love: ) från Stockholm till Vännäs. Och sen buss till Umeå. Att jag snabbt bokade flyg hem berodde på att jag blev fruktansvärt åksjuk under resan med nattåget, jag gillar tåg i vanliga fall men detta var hemskt. Även den vuxna dottern, som tål det mesta, mådde illa. Och det tog en himla tid. Så jag såg inte alls fram emot en likadan lång resa tillbaka.

Så mitt bekväma jag valde flyg..... Jag älskar dessutom att flyga, hur dåligt det än är för miljön..... :o Försöker ta igen det med att äta närodlat vegetariskt 75% av tiden, jobbar hemifrån, kör sällan bil, shoppar ytterst lite. Sen flyger jag :sorry:

Vi åkte vanlig kupe´ från Skåne till Stockholm, sen nattåg (egen kupe´ :love: ) från Stockholm till Vännäs. Och sen buss till Umeå. Att jag snabbt bokade flyg hem berodde på att jag blev fruktansvärt åksjuk under resan med nattåget, jag gillar tåg i vanliga fall men detta var hemskt. Även den vuxna dottern, som tål det mesta, mådde illa. Och det tog en himla tid. Så jag såg inte alls fram emot en likadan lång resa tillbaka.

Så mitt bekväma jag valde flyg..... Jag älskar dessutom att flyga, hur dåligt det än är för miljön..... :o Försöker ta igen det med att äta närodlat vegetariskt 75% av tiden, jobbar hemifrån, kör sällan bil, shoppar ytterst lite. Sen flyger jag :sorry:
Jag fattar verkligen. Jag har all förståelse för att folk flyger inrikes när andra kommunikationsätt är så svårtillgängliga som de är här. (Jag har gjort det själv, men försöker undvika det i möjligaste mån.) Men på samhällsnivå tycker jag det är fruktansvärt. Det är också ett hån mot ”den gröna omställningen” när folk som jobbar i den måste flyga 🤷‍♀️

Men, efter en fin dag på fjället eller ett bad vid mitt favorit-vattenfall (som turisterna inte verkar ha hittat - än!) så kommer jag tänka att jag aldrig kan flytta härifrån 😅 trots att jag ser hur det på många sätt skulle kunna bli bättre att göra det.

Ytterligare ett skäl att flytta är att när jag flyttade hit för 10 år sen var livet fortfarande svårt. Och det var det i flera år här. Det vore skönt att få börja på en ny plats, där jag inte är "hon som mår dåligt".

Är detta en 🍿-tråd? 😄

Umeå
Örnsköldsvik
Luleå
Härnösand
Östersund

Är ordningen just nu, men promenerade just i Luleå och det är fan fint! Verkar finnas det mesta, men minus att det blir lite som med Östersund: långt till något annat.

Haha, menar mest att det är himla underhållande läsning! Jag blir tom sugen på att flytta till Umeå, men jag hatar snö och kyla, så det ska jag inte göra. Men så roligt att följa med i funderingarna. :heart Buke när det är som bäst.

Okej, viktig fråga. Hur är det med ormar längs kusten från Örnsköldsvik och norrut? Finns det ormar kring Umeå? Luleå?

Nu menar jag inte i teorin, att det är möjligt att stöta på en. Här såg nån en huggorm 4 mil bort och det blev stort på fb, nån tyckte den skulle fångas in innan nån blev skadad. Det säger väl en del om hur liten risken att stöta på nån är. Jag har aldrig sett en orm här och de jag känner som bott här hela livet har aldrig sett nån.

Och samma fråga gällande fästingar, fast det är lite mindre viktigt.

• Förvånad
Reactions: Sel
Okej, viktig fråga. Hur är det med ormar längs kusten från Örnsköldsvik och norrut? Finns det ormar kring Umeå? Luleå?

Nu menar jag inte i teorin, att det är möjligt att stöta på en. Här såg nån en huggorm 4 mil bort och det blev stort på fb, nån tyckte den skulle fångas in innan nån blev skadad. Det säger väl en del om hur liten risken att stöta på nån är. Jag har aldrig sett en orm här och de jag känner som bott här hela livet har aldrig sett nån.

Det finns absolut ormar Umeå och uppåt, men jag tror ofta att hur ofta någon ser en beror på vilken slags människa man är. Alltså om man uppmärksammar dem eller inte.
Det brukar också vara rätt välkänt i vilka områden det är vanligt att springa på dem.

Jag har aldrig i livet haft en fästing i Skellefteå/Piteåområdet och inte mina hundar eller hästar heller, men det har blivit vanligare tror jag?

Det finns absolut ormar Umeå och uppåt, men jag tror ofta att hur ofta någon ser en beror på vilken slags människa man är. Alltså om man uppmärksammar dem eller inte.
Det brukar också vara rätt välkänt i vilka områden det är vanligt att springa på dem.

Jag har aldrig i livet haft en fästing i Skellefteå/Piteåområdet och inte mina hundar eller hästar heller, men det har blivit vanligare tror jag?
Åh nej! Jag såg ormar varje vecka när jag bodde i Uppland och Södermanland. Och jag blir svimfärdig. Jag spanar alltid efter dem och rör mig ju mycket i terräng så jag är nog en sån som ser dem.

Fästingar är jag inte rädd för så, men minns hur det var att plocka dagligen på hästar/hundar och så vill jag helst inte ha det. Det finns fästingar här men så pass ovanligt att det också kan bli en fb-nyhet.

Det finns orm men jag har sett fler ormar här i/utanför Göteborg under de senaste 20 åren än jag gjorde det första 20 åren i/utanför Örnsköldsvik. Under mitt år i Umeå såg jag inte en enda.

Fästingar har blivit vanligare men inte som här i Gbg. Spenderar numera bara några veckor varje sommar hemma och hundarna har fått 2 fästingar senaste 10 åren. Brukar inte ens bekymra mig om fästingmedel vilket är ett måste här nere.

Det finns huggorm i stenrösen här i Luleå. Det är inte så vanligt att någon får se en dock, men jag känner till en grusväg i Ersnäs med hög chans att få se orm på varm dag om det eh, skulle intressera dig 😛? Jag har själv inte sett en huggorm sen jag var 11, och jag vandrar ändå en del i naturreservaten här i krokarna.

Fästingar är än så länge extremt sällsynt i Luleå men det blir vanligare varje år. Men vi snackar liksom några fåtal rapporter per år. Dom vandrar in både österifrån och söderifrån.

Det finns huggorm i stenrösen här i Luleå. Det är inte så vanligt att någon får se en dock, men jag känner till en grusväg i Ersnäs med hög chans att få se orm på varm dag om det eh, skulle intressera dig 😛? Jag har själv inte sett en huggorm sen jag var 11, och jag vandrar ändå en del i naturreservaten här i krokarna.

Fästingar är än så länge extremt sällsynt i Luleå men det blir vanligare varje år. Men vi snackar liksom några fåtal rapporter per år. Dom vandrar in både österifrån och söderifrån.
Det låter ju ändå ok. Om jag flyttar till Luleå så pm:ar jag dig om vägar att undvika :cautious:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka