Förstahandskontrakt är ju som sagt jättesvårt att få. Har du kollat runt på blocket än? För inneboende/andrahand/kollektiv. Då ser du ju vilka områden som ligger i din prisklass hyresmässigt, och då blir det ju lättare att tipsa om områden.
Be folk du känner i stockholm fråga runt bland sina vänner om dom känner någon som ska hyra ut. Det är alltid en fördel med kontakter.
Jag bor söder om stan, kan rekomendera alla områden efter gröna linjen mot hagsätra fram till högdalen (har inte varit i rågsved och hagsätra så har ingen egen uppfattning, att kalla det drågsved osv känns som något som mycket väl kan vara ett urgammalt rykte som inte nödvändigtvis stämmer längre - som med många andra orter. Det bästa är ju att få utlåtande från någon som faktiskt bor där, eller bott där väldigt nyligen. Områden förändras ju

).
Jag älskar att bo utanför stan i lugn och ro, och samtidigt med tunnelbanan inte ha mer än 10-15 minuter till söder där jag oftast hänger med mina vänner och går på konserter. För mig är det perfekt. Hur skulle du vilja ha det?