Bo och jobba i stockholm

Jag funderar också på Sthlm, men det är ju det här med boendesituationen.. Kan lätt på inneboende med någon, vill inte köpa en lägenhet i första hand. Måste ju ha ett jobb också.

Hur är det annars med studentbostäder i Sthlm? Någon som vet?
Så vitt jag vet är det i princip omöjligt att få tag på studentboende. En bekant till mig flyttade till Stockholm för att plugga men åkte hem igen efter 1-1,5 år eftersom hon inte fick tag på boende.

Jag bodde ett par år i Alvik, Bromma. Trevligt ställe, särskilt när vi bodde i Äppelviken i BR. Tror tyvärr det inte finns några HR där, men området var bra och det var nära till stan, tuben, tvärbanan och Nockebybanan. Men jag ångrar inte flytten till Vallentuna, att bo i hus på landet utan grannar är min grej. Men så trivs jag inte så bra i Sthlm alls och vill i närmsta framtiden flytta tillbaka till Växjö:)

De jag känner som inte köpt eller ärvt boende har fått tag på lägenheter genom kontakter.
Jag tror man ska ha en jäkla tur om man får förstahandskontrakt utan kontakter, tyvärr.

Folk med kontakter köper kontrakt.... ett kontrakt i innerstan kan kosta upp emot en mille numera.

Jag hyrde ett rum i en stor lägenhet vid St Eriksplan för ca 15 år sedan.
Betalade då 3000 för rummet. Hade tillgång till kök, badrum och tvättstuga.
Den jag bodde hos var författare och det var roligt eftersom det innebar umgänge med helt andra människor än jag vanligtvis hänger med.
Kan vara ganska roligt första boende också om man inte känner någon.
Kollektiv också. Fast dom finns det nog inte så många av nu för tiden, vilket jag tycker är synd.

Du får nog dubbla det priser nu gissar jag...

Har bott massor av år på söder ( Högalid) rekommenderas varmt när man är ung och gillar storstadsliv, sista 16 åren har jag bott på Värmdö perfekt när man vill ha natur och har hästar, hundar, barn etc skulle dock inte rekommendera det om man saknar bil och körkort busstrafiken är SI så där :D
Kanske ska nämna att jag har bil :) Även om jag är lite trött på att köra den :p

Folk med kontakter köper kontrakt.... ett kontrakt i innerstan kan kosta upp emot en mille numera.

Jo, så är det ju. Det har flera i min närhet gjort.
Men en del har fått dem. Min bästa vän tex. Hon har tur som har släkt med en massa hyresbostäder i stan.

Däremot tror jag båda ovan är jävligt svårt om man inte har kontakter. Vilket var poängen med mitt inlägg även om det inte framgick. ;)

Jag bor på Södermalm, en tvåa ovanför oss på 64kvm hyrdes ut omöblerad för 15 000kr/mån.
En vän har efter 12 år i kö fått ett kontrakt på nybygge i Gubbängen, men hyran är närmare 9000 för en tvåa.

Jag bodde under många år på nedre Kungsholmen, men bor numera i Hässelby. Hässelby är väldigt trevligt om än väldigt sömnigt. Bostäderna är hyfsat prisvärda med stockholmsmått. Det finns flera trevliga ställen att bo på i västerort, t.ex. Vällingby, Bromma, Blackeberg, Spånga och Alvik. Jag kan dock inte rekommendera västerort om man ska jobba söder om staden då restiderna är långa. Undantaget är kanske Spånga om man jobbar i t.ex. Farsta då pendeltåget går väldigt fort (när det inte står helt still). Alvik funkar också bra för vissa resor söderut i och med tvärbanan som går söderut.

Förstahandskontrakt är ju som sagt jättesvårt att få. Har du kollat runt på blocket än? För inneboende/andrahand/kollektiv. Då ser du ju vilka områden som ligger i din prisklass hyresmässigt, och då blir det ju lättare att tipsa om områden.
Be folk du känner i stockholm fråga runt bland sina vänner om dom känner någon som ska hyra ut. Det är alltid en fördel med kontakter.

Jag bor söder om stan, kan rekomendera alla områden efter gröna linjen mot hagsätra fram till högdalen (har inte varit i rågsved och hagsätra så har ingen egen uppfattning, att kalla det drågsved osv känns som något som mycket väl kan vara ett urgammalt rykte som inte nödvändigtvis stämmer längre - som med många andra orter. Det bästa är ju att få utlåtande från någon som faktiskt bor där, eller bott där väldigt nyligen. Områden förändras ju :)).

Jag älskar att bo utanför stan i lugn och ro, och samtidigt med tunnelbanan inte ha mer än 10-15 minuter till söder där jag oftast hänger med mina vänner och går på konserter. För mig är det perfekt. Hur skulle du vilja ha det?

Jag bor söder om stan, kan rekomendera alla områden efter gröna linjen mot hagsätra fram till högdalen (har inte varit i rågsved och hagsätra så har ingen egen uppfattning, att kalla det drågsved osv känns som något som mycket väl kan vara ett urgammalt rykte som inte nödvändigtvis stämmer längre - som med många andra orter. Det bästa är ju att få utlåtande från någon som faktiskt bor där, eller bott där väldigt nyligen. Områden förändras ju :)).

Kanske skulle ha lagt till att min fotograf bor i Rågsved och det är han som skämtsamt brukar lägga till D-et innan ;) Av hans utsago känner jag mig inte jättepepp på att hänga där men som sagt, finns säkert folk som trivs kanon där också!

Jag bor på Södermalm, en tvåa ovanför oss på 64kvm hyrdes ut omöblerad för 15 000kr/mån.
En vän har efter 12 år i kö fått ett kontrakt på nybygge i Gubbängen, men hyran är närmare 9000 för en tvåa.
7500 för 20 kvm i Hornstull andrahand och det skulle visst vara kompispris :confused:

(D)rågsved går lätt bort :nailbiting::p
Kanske skulle ha lagt till att min fotograf bor i Rågsved och det är han som skämtsamt brukar lägga till D-et innan ;) Av hans utsago känner jag mig inte jättepepp på att hänga där men som sagt, finns säkert folk som trivs kanon där också![/QUOTE

Förstahandskontrakt är ju som sagt jättesvårt att få. Har du kollat runt på blocket än? För inneboende/andrahand/kollektiv. Då ser du ju vilka områden som ligger i din prisklass hyresmässigt, och då blir det ju lättare att tipsa om områden.
Be folk du känner i stockholm fråga runt bland sina vänner om dom känner någon som ska hyra ut. Det är alltid en fördel med kontakter.

Jag älskar att bo utanför stan i lugn och ro, och samtidigt med tunnelbanan inte ha mer än 10-15 minuter till söder där jag oftast hänger med mina vänner och går på konserter. För mig är det perfekt. Hur skulle du vilja ha det?
Jag har kikat lite:) när jag startade tråden kändes det mest som att jag inte vill riskera att bli skjuten/knivhuggen/våldtagen/rånad. Så jag har väl egentligen inga stora krav.

Hej!
Tack för alla era svar! :bow:Jag kan ju egentligen inte redan säga hur det blir med en flytt till Stockholm. Men det känns i alla fall mycket bättre nu när jag fått läsa att det faktiskt finns många bra ställen. Och även där jag eventuellt får jobb. Farliga saker kan ju hända överallt, jag är inte den som brukar oroa mig. Eller hänga med skumma typer :)
Kommer det bli aktuellt med flytt så har jag (känns det som) massor med tips som jag kommer läsa igenom här. Om jag har turen att kunna välja var jag får bo.
Tack!

Ps. nu tror jag alla på senior är stockholmare ;)

Hej!
Tack för alla era svar! :bow:Jag kan ju egentligen inte redan säga hur det blir med en flytt till Stockholm. Men det känns i alla fall mycket bättre nu när jag fått läsa att det faktiskt finns många bra ställen. Och även där jag eventuellt får jobb. Farliga saker kan ju hända överallt, jag är inte den som brukar oroa mig. Eller hänga med skumma typer :)
Kommer det bli aktuellt med flytt så har jag (känns det som) massor med tips som jag kommer läsa igenom här. Om jag har turen att kunna välja var jag får bo.
Tack!

Ps. nu tror jag alla på senior är stockholmare ;)
Eller varit :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
933
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 583
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 394
Senast: fio
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
816
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈