Bo och jobba i stockholm

Som sagt i Stockholm får man ofta ta det man har råd eller som erbjuds. Jag bor i Årsta, mysig närförort men riktigt bra kommunikationer - t-bana från Gullmarsplan, pendel Årstaberg och tvärbanan. Plus att bussar går ofta om man är för lat att gå! ;)

Farsta har riktigt trevliga och mindre trevliga delar. Både fina villor och mer betonghus. Just utanför Farsta ligger Ågesta ridskola där KvK huserar och som har fantastisk ridterräng!

Lycka till med jobb och bostad! Det finns många bukare som kan ge dig bra hjälp, tips och kontakter. :)

Andrahandsbostäder är ofta apdyra. Jag har sett rum, alltså ett rum i nån annans lägenhet för 4-5 000 kr i månaden, även i mindre attraktiva förorter. Vill man bo själv är det inte ovanligt att ettor ligger på runt 10 000 i månaden i andra hand. I mitt område är det dyrare än så. Jag hade sökt via kontakter för att få rimligare pris alt köpt ngt
Men 4000kr skulle jag nog kunna betala för ett rum. :)I alla fall för ett tag!
10 000kr för en etta hade jag aldrig gett, och jag har inga kontakter vad jag vet. Pappas kusiner bor i Stockholm men han har ingen jättebra kontakt med dem.

Som sagt i Stockholm får man ofta ta det man har råd eller som erbjuds. Jag bor i Årsta, mysig närförort men riktigt bra kommunikationer - t-bana från Gullmarsplan, pendel Årstaberg och tvärbanan. Plus att bussar går ofta om man är för lat att gå! ;)

Farsta har riktigt trevliga och mindre trevliga delar. Både fina villor och mer betonghus. Just utanför Farsta ligger Ågesta ridskola där KvK huserar och som har fantastisk ridterräng!

Lycka till med jobb och bostad! Det finns många bukare som kan ge dig bra hjälp, tips och kontakter. :)
Tack! :D
Det är kul att få så bra respons! Och att så många här faktiskt bor i Stockholm. Brukar anta att de flesta är skåningar :o *hrmhrm*

Jag bor i Solna, Västra skogen. Trivs jättebra här, några tunnelbanestationer in till centralen men också nära motorvägen så det är lätt att ta sig både norr och söder om stan. Har bott i norrort tidigare men det ska nog mycket till för att jag ska flytta tillbaka dit igen. För dåligt med kommunikationer och omotiverat dyrt tycker jag.
Bodde på söder, vid Ersta Sjukhus, ett tag och jag tycket det var helt okej. Jag känner mig lite låst innanför tullarna men rör man sig bara där är det väldigt trevligt i sig.

Har man inte råd att köpa i Sthlm får man nog ta det som finns. Andrahand är ofta svindyrt, bättre att satsa på inneboende i så fall. Förutom Medis och Fridhemsplan hade jag förmodligen också undvikit ovanstående orter men i brist på annat hade väl det funkat också antar jag.

Tack!
Jag har inte fått jobb än men ska på intervju i Strömsholm, Bagarmossen. Och kanske Farsta och kungens kurva.
Är åtminstone lite tveksam till två av dessa områden :p
Skärholmen, Fittja, Alby och Flemmingsberg kan man undvika, om möjligt.
Resten av Huddinge är i stort sett trevligt.

Farsta och Hagsätra är helt ok. Ligger nära tunnelbanan.
Farsta har ett jättestort centrum med flera butiker och matställen.
Bagarmossen, Kärrtorp och Skarpnäck är också trevligt.
Ligger precis vid enorma strövområden med flera badsjöar och nära tunnelbanan vilket är ett stort plus.

I Haninge tycker jag man främst ska undvika Jordbro och Brandbergen.
Brandbergen har dock blivit bättre och dessutom finns fantastiska strövområden i närheten. Hela Tyresta med riktig urskog. Helt enormt.
Annars så rekommenderas att hålla sig nära pendeltågsstationerna, Handen, Västerhaninge, (jordbro), Krigslida och Tungelsta. Dalarö är vackert, men hopplösa kommunikationer.

Hoppas att det var till någon hjälp. :)

Jag funderar också på Sthlm, men det är ju det här med boendesituationen.. Kan lätt på inneboende med någon, vill inte köpa en lägenhet i första hand. Måste ju ha ett jobb också.

Hur är det annars med studentbostäder i Sthlm? Någon som vet?

Jag tycker det beror helt på hur du vill bo, alltså lantligt eller mer stadskänsla. Eller är du ute efter en typisk förort kanske? Alla varianter finns ju, och med goda kommunikationer till såväl Farsta som Bagarmossen.

Skärholmen, Fittja, Alby och Flemmingsberg kan man undvika, om möjligt.
Resten av Huddinge är i stort sett trevligt.

Farsta och Hagsätra är helt ok. Ligger nära tunnelbanan.
Farsta har ett jättestort centrum med flera butiker och matställen.
Bagarmossen, Kärrtorp och Skarpnäck är också trevligt.
Ligger precis vid enorma strövområden med flera badsjöar och nära tunnelbanan vilket är ett stort plus.

I Haninge tycker jag man främst ska undvika Jordbro och Brandbergen.
Brandbergen har dock blivit bättre och dessutom finns fantastiska strövområden i närheten. Hela Tyresta med riktig urskog. Helt enormt.
Annars så rekommenderas att hålla sig nära pendeltågsstationerna, Handen, Västerhaninge, (jordbro), Krigslida och Tungelsta. Dalarö är vackert, men hopplösa kommunikationer.

Hoppas att det var till någon hjälp. :)
Lite OT
Men jag skulle snarare rekommendera at hålla sig borta från stationerna :p där är det oftast stökigt!
Vendelsömalm, Vendelsö, Svartbäcken, Vega, Gudö är bra, lugna områden utan stök och bråk. Nära till sjö och skog utan att vara långt ifrån kommunikationer.
Vill man bo lantligt kan man leta sig ut mot Dalarö eller områdena ner mot Nynäshamn :)
Håller med om att Brandbergen, Jordbro och Västerhaninge kring centrum/station är stökigt med mycket kriminalitet. Skulle inte vilja bo kring Haninge Centrum heller.

Lite OT
Men jag skulle snarare rekommendera at hålla sig borta från stationerna :p där är det oftast stökigt!
Vendelsömalm, Vendelsö, Svartbäcken, Vega, Gudö är bra, lugna områden utan stök och bråk. Nära till sjö och skog utan att vara långt ifrån kommunikationer.
Vill man bo lantligt kan man leta sig ut mot Dalarö eller områdena ner mot Nynäshamn :)
Håller med om att Brandbergen, Jordbro och Västerhaninge kring centrum/station är stökigt med mycket kriminalitet. Skulle inte vilja bo kring Haninge Centrum heller.
Områdena du nämner är i stort sett bara villaområden.
Kanske inte så aktuellt för Ts som verkar leta lägenhet i första hand.
Att hyra rum i vanlig villa brukar inte vara så vanligt.
I sådana fall brukar det främst gälla att hyra en frigga hos någon som bor ute på landet.
De flesta såna ligger lantligt långt bort från vettiga kommunikationer.

Västerhaninge är numera helt ok enligt mig. Haninge C också.
Allt har omvandlats till bostadsrätter, vilket gör att helt andra målgrupper som söker sig dit.
Priset på bostadsrätterna i Västerhaninge har dessutom nästan dubblats på en femårsperiod.
Det gör automatiskt att stökigt klientel sorteras bort. På gott och ont.
Brandbergen är på god väg också. Skulle tro att det på sikt får helt ok rykte också.

Har bott massor av år på söder ( Högalid) rekommenderas varmt när man är ung och gillar storstadsliv, sista 16 åren har jag bott på Värmdö perfekt när man vill ha natur och har hästar, hundar, barn etc skulle dock inte rekommendera det om man saknar bil och körkort busstrafiken är SI så där :D

Jag funderar också på Sthlm, men det är ju det här med boendesituationen.. Kan lätt på inneboende med någon, vill inte köpa en lägenhet i första hand. Måste ju ha ett jobb också.

Hur är det annars med studentbostäder i Sthlm? Någon som vet?
Det är svårt att få studentbostad. Lång kötid eftersom de är alldeles för få av dom.
Skatteskrapan på söder (Götgatan) har byggts om till studentbostäder, vet jag.
Det är värt att undersöka, men jag tror det handlar om flera års kötid överallt.

Jag jobbar sen snart två år i Stockholm men bor kvar i Uppsala. Första året var jag ganska inne på att flytta till Stockholm men nu har jag svängt till att istället skaffa ett jobb här i Uppsala (där jag har förstahandskontrakt och tio års kötid - vilket iofs inte är jättemycket). Jag vare sig kan eller vill köpa eller vara inneboende eller bo i andra hand. Hur gör man? Går det ens att få en lägenhet? Jag står i diverse köer men ställde mig där när jag fick jobb.

Jag har haft vaga planer på att byta upp mig inom Uppsala (till en mer central lägenhet) och sedan byta till något i Stockholm. Om man använder priserna på bostadsrätter som jämförelse är de i centrala Uppsala ungefär lika med priserna i Årsta, Solna, Sundbyberg. Men för att få en lägenhet i centrala Uppsala som inte är nyproduktion, d v s dyr, måste jag nog stå i kö 2-3 år till. Och jag vet inte om jag orkar fyra timmars resa/dag så länge.:crazy:

Men 4000kr skulle jag nog kunna betala för ett rum. :)I alla fall för ett tag!
10 000kr för en etta hade jag aldrig gett, och jag har inga kontakter vad jag vet. Pappas kusiner bor i Stockholm men han har ingen jättebra kontakt med dem.
Jag hyrde ett rum i en stor lägenhet vid St Eriksplan för ca 15 år sedan.
Betalade då 3000 för rummet. Hade tillgång till kök, badrum och tvättstuga.
Den jag bodde hos var författare och det var roligt eftersom det innebar umgänge med helt andra människor än jag vanligtvis hänger med.
Kan vara ganska roligt första boende också om man inte känner någon.
Kollektiv också. Fast dom finns det nog inte så många av nu för tiden, vilket jag tycker är synd.

Områdena du nämner är i stort sett bara villaområden.
Kanske inte så aktuellt för Ts som verkar leta lägenhet i första hand.
Att hyra rum i vanlig villa brukar inte vara så vanligt.
I sådana fall brukar det främst gälla att hyra en frigga hos någon som bor ute på landet.
De flesta såna ligger lantligt långt bort från vettiga kommunikationer.

Västerhaninge är numera helt ok enligt mig. Haninge C också.
Allt har omvandlats till bostadsrätter, vilket gör att helt andra målgrupper som söker sig dit.
Priset på bostadsrätterna i Västerhaninge har dessutom nästan dubblats på en femårsperiod.
Det gör automatiskt att stökigt klientel sorteras bort. På gott och ont.
Brandbergen är på god väg också. Skulle tro att det på sikt får helt ok rykte också.

Nja, jag själv bor i bostadsrätt i Vendelsömaöm. Finns rätt många häromkring och även i Vendelsö, Sågen, Lyckeby. Det är rätt vanligt här med tvåvåningshus som är lägenheter där man antingen har balkong eller altan/terass med trädgård. Kan nog misstas för radhus i många fall och i Vega bygga det fler och fler hyresrätter och bostadsrätter för varje dag som går.

Nja, jag själv bor i bostadsrätt i Vendelsömaöm. Finns rätt många häromkring och även i Vendelsö, Sågen, Lyckeby. Det är rätt vanligt här med tvåvåningshus som är lägenheter där man antingen har balkong eller altan/terass med trädgård. Kan nog misstas för radhus i många fall och i Vega bygga det fler och fler hyresrätter och bostadsrätter för varje dag som går.
Jaha, det hade jag ingen aning om. :o Jo, Sågen då. ;)
Vad trevligt i sådana fall. Det är ju jättefint att kunna bo där utan att köpa ett dyrt hus.
Det är bra att blanda, tycker jag.

Jag jobbar sen snart två år i Stockholm men bor kvar i Uppsala. Första året var jag ganska inne på att flytta till Stockholm men nu har jag svängt till att istället skaffa ett jobb här i Uppsala (där jag har förstahandskontrakt och tio års kötid - vilket iofs inte är jättemycket). Jag vare sig kan eller vill köpa eller vara inneboende eller bo i andra hand. Hur gör man? Går det ens att få en lägenhet? Jag står i diverse köer men ställde mig där när jag fick jobb.

Jag har haft vaga planer på att byta upp mig inom Uppsala (till en mer central lägenhet) och sedan byta till något i Stockholm. Om man använder priserna på bostadsrätter som jämförelse är de i centrala Uppsala ungefär lika med priserna i Årsta, Solna, Sundbyberg. Men för att få en lägenhet i centrala Uppsala som inte är nyproduktion, d v s dyr, måste jag nog stå i kö 2-3 år till. Och jag vet inte om jag orkar fyra timmars resa/dag så länge.:crazy:

De jag känner som inte köpt eller ärvt boende har fått tag på lägenheter genom kontakter.
Jag tror man ska ha en jäkla tur om man får förstahandskontrakt utan kontakter, tyvärr.

Jag tycker betydligt bättre om norra sidan stan om vi ska utanför tullarna.

Södra sidan tycker jag det iaf är betydligt märkligare folk på tåget. Jag har aldrig mött så mycket alkisar, pundare, obusers etc som på tåget mot Södertälje. Brrr!

Jag flyttade från norrförort till söder till norrförort för att idag övergett Stockholm. Bor idag i buschen utanför Gnesta. Kan åka till stan om jag vill/måste. Men bor på landet på gård.
Skulle jag bo i Stockholm igen hade det varit norrförort eller innerstan som gällde!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
933
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 584
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 394
Senast: fio
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
816
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31