Bukefalos 28 år!

Böjprov = hälta ??

C

Cessan

Skulle vara tacksam för lite hjälp angående min 3-års valack som ska säljas och nu visade hälta på böjprovet...

Jag har haft honom sedan han var föl och han har aldrig varken varit skadad eller sjuk och är torr och fin i alla 4 benen. Nu i fredags så var vi på kliniken för att veterinärbesiktiga och röntga eftersom han skulle säljas. Veterinären böjde först igenom alla 4 benen och då visade han ingen hälta, men hon sa att hon tyckte han hade spänt sig på vänstersidan när hon böjde honom (inget man såg då han stod lungt och fint hela tiden) så hon ville böja om både fram och bak igen. Denna gången tog hon i ordentligt och när hon var klar med frambenet och han skulle trava var han jätte halt! Då tyckte hon inte hon behövde kolla bak eftersom han ändå var halt fram.. Vilket jag tycker är helt fel - jag vill ju veta om han även är halt bak!

Sen skulle vi in och longera honom för hon ville se om han visade något då. Han fick trava på en liten volt i båda varven och visade absolut ingen hälta, veterinären sa att han rörde sig väldigt mjukt och ledigt (han rör sig bra) så det var nog ingen fara. Hon trodde därför att han blivit överansträngd och skulle vila i 10 dagar, sen skulle jag rida i 10 dagar för att sen komma tillbaka och göra om vetbesiktingen.

Till saken hör att han redan vilat i 4 veckor redan eftersom han tappat 1 sko (samma ben som han visade hälta på), och hovslagaren var på semester så han kunde inte komma tidigare. Hästen har varken ömmat eller visat obehag av att ha tappat skon.

Tror ni han kan vara överansträngd? Kan han bli överansträngd pga att han gick utan sko? Han är endast riden högst 3-4 gånger i veckan med högst 25 minuters ridtid.. Är det lönt att följa veterinärens råd eller skulle ni åka till en annan som får göra en riktig hältundersökning redan nu? Hästen har absolut inte ont - hade han haft det hade jag redan beställt tid hos veterinären..

Nu är jag väldigt oroligt och vet inte riktigt vad jag ska göra så jag tänkte hör här om ni har några idéer som kan hjälpa mig.. Tacksam för all hjälp jag kan få
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Tog hon i så ordentligt så skulle inte jag låta henne kolla hästen igen. Jag kan ge mig tusan på att det går att få så gott som alla hästar att halta efter en tillräckligt hård böjning.

Dock kan det ju vara så att han i samband med tappskon fått en minimal sträckning, men den borde inte vara kvar efter 4 veckor. :confused:
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Tror inte att du behöver vara orolig. Jag skulle också sälja en treåring för några år sen, åkte och besiktigade och han var halt på böjprov ca 1 grad ena fram och 0,5 på andra fram. vet kunde inte säga varför men hästen blev såld och hade aldrig problem sedan. Kan ha varit överansträngning. Man kan ju fundera på kotledsinflammationer som ju är ganska vanligt och som en duktig vet kan diagnostisera och behandla. Ta kontakt med ny vet istället för att oroa dig. Lycka till!
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Tack för ditt svar!

Nej hon kommer aldrig mer att få ta hand om mina hästar(om det inte är något akut som inte kan vänta vill säga..). Hon var alldeles för nonchalant och verkade tro att jag ridit stenhårt vilket inte är fallet - han har aldrig ens gått i paddocken utan endast ute i skogen och mest i skritt.. Även köparen ville att vi skulle vända oss till en annan klinik nästa gång - så det blir inget problem med det!
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Tycker du att jag ska ta kontakt med ny veterinär direkt eller ska jag låta honom vänta de 3 veckorna som köparen vill för att göra ny veterinärbesiktning? Om han då inte går igenom så får man ju bestämma när man beställer tiden att de måste göra hältundersökning direkt. Jag är bara osäker om jag vill vänta..

Kan hästar vricka sig i hagen och ändå bara visa hälta efter böjprov? Fyllde nämnligen igen ett djupt hål i hagen idag som någon av de 2 hästar som går där trampat i. Det är troligtvis ett kaninhål som de trampat igenom och det har inte funnits där för 1 vecka sedan..
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Tror inte heller att du behöver oroa dig. Kolla med en annan veterinär. Om hon böjde så hårt så är det ju som någon sa, att dom flesta kan bli halta. Lycka till.
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Tack för uppmuntran! Kan behövas..
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Att hästen haltar till vid böjprov behöver inte bevisa så mycket.

För många år sedan kände jag till en ponny som var halt på båda fram vid besök på klenink för förselning men till saken hör att ponnyn hade tävlat mycket FT med den gamla ägaren och det blev en massa starter med den nya oxå FT och på tävlig gick den alltid i genom vet kollen men på kleniken blev den alldrig friskförklarad men ändå hålde den i månnga många är på FT banan.

Tycker man skall sluta böja benen på hästarna.
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Jag tror faktiskt inte heller att du behöver vara orolig . Jag är i precis samma situation som du.

Åkte upp på en känd klinik för att vet. besiktiga och ponnyn som är 7 år och har gått både hoppning och fälttävlan och tycker det är det roligaste som finns, markerar lite på båda fram .
Veterinären ber mig åka hem och rida som vanligt och sedan komma tillbaka efter en vecka .

När vi kommer tillbaka är hon bra i vänster fram men markerar fortfarande lite i höger.

Så vi gick ut och longerade och ponnyn visar ingenting då - går tillbaka in och böjer höger fram igen och hon visar mycket tydligare att hon är öm .

Och veterinärassistenten säger " jag kunde böja mer denna gången , då hon var mjukare att komma åt " .

Detta J'vla böjprov - frågan är ju .. det gör nog mer skada än nytta !! Det är nog bara en tidsfråga tills dom tar bort det helt och hållet !!
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Jag är som de flesta vet FÖR böjprov. När mina hästar känns fräscha har de gått UA genom böjprov, när de inte känts fräscha har de inte gått igenom böjprov. As simple as that. Många gånger har böjproven övverraskat, jag har haft fler än en häst som jag kommit in med för de känts lite 'off' och inte riktigt hundra, men jag har inte kunnat sätta fingret på VAD som är fel. Longering, springa på gången och palpering har varit UA. Men det har unnat visa sig ganska rejäla böjreaktioner.

Det ovanstående gäller även min unghäst, som är FLITIGT böjd från hon var 1½ år.

MEN.. det finns ingen anledning att på en 2 - 3 åring t ex ta i för kung och fosterland, och även om de reagerar lite (lite är under en grad för mig) men är UA annars så BEHÖVER det inte vara någon fara. Valacken t ex fick reservationer på bägge bak eftersom han hade 0,5 grad reaktion högt på HB. Han blev sedemera T-märkt för hälta VB. Han har ALDRIG under sina elva år i livet - varken före eller efter den där vetbesiktningen - reagerar ett enda dugg på böjprov på HB, och han har aldrig haft problem för det. Däremot hade han vurpat dagen innan, så säkert någon liten känning av det den där halva graden.

Så, man får göra en tolkning med förankling i realiteten när man har de där små diffusa problemen. Däremot ser jag ingen anledning att försöka trigga fram en hälta för en treåring är lite stelare/spändare att böja ett ben på. DÄREMOT om man gjorde ett väldigt löst böjprov första gången, och det känns som om det 'tar emot' lite men hästen ändå är ren, ser jag inga problem att man böjer om och böjer normalt (istället för löst). Och får man då fram hälta så anser jag man ska ta den på allvar.

Men om du verkligen känner att veterinären böjde hårdare än vad som är brukligt, så skulle JAG om det var min häst besiktiga om hästen med annan veterinär. Däremot, om du med handen på hjärtat tex känner att första böjningen nog var för lös, och andra var normal, då skulle jag följa veterinärens råd.

/Alexandra - som aldrig någonsin lyckats få en häst 'sönderböjd', eller någonsin lyckats råka ut för en vet som böjer 'för hårt' eller böjer fram en hälta som inte finns.. Går mina inte igenom böjprov är de inte helt fräscha helt enkelt. Jag beordrade böjprov fram på treåringen häromveckan, var böjd UA bak, ohalt vid longering etc, men jag upplevde henne som 'stum' fram, och vet att hon inte brukar kännas stum om hon inte har känningar. Och visst var hon halt på lågt böjprov bägge fram..
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Böjprov är ett utmärkt sätt att få fram ett problem som inte märks så lätt o knappast ngt skadligt. Lär knappast tas bort.
Om man som köpare vill ha en besiktning utan böjprov så är det väl bara att säga till men då får man stå sitt kast när ett ev problem dyker upp!
 
Sv: Böjprov = hälta ??

Cessan skrev:
Tack för ditt svar!

Nej hon kommer aldrig mer att få ta hand om mina hästar(om det inte är något akut som inte kan vänta vill säga..). Hon var alldeles för nonchalant och verkade tro att jag ridit stenhårt vilket inte är fallet - han har aldrig ens gått i paddocken utan endast ute i skogen och mest i skritt.. Även köparen ville att vi skulle vända oss till en annan klinik nästa gång - så det blir inget problem med det!

Du får gärna pm:a mig om var du var och vilken klinik. Ska själv snart ev iväg med en 3 åring (islandshäst).
M vH A_Z
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 576
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
827
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 864
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp