Boende och umgänge

Platina

Trådstartare
Separationen är ett faktum och jag grubblar över hur barnens boende/umgänge ska se ut. Det finns två barn med i bilden, ena barnet är snart fyra år och det andra är nio månader. Hur bör man tänka? Är det bäst att hålla ihop barnen och utforma umgänget främst efter den yngstas behov eller är det vanligare att dela på barnen?
 
Antar att det bästa är det som funkar och känns bäst för er och era barn. Mina bonusbarn var i det närmsta i exakt den åldern när min man separerade från deras mamma. I början var ju den yngsta så liten, så då blev umgänget med honom några timmar ibland/en övernattning ibland med ganska täta intervaller. De hade alltså ett schema som gick ut på att försöka ha tätt umgänge, flera gånger i veckan, men inte varje gång med övernattning. Om jag minns rätt nu så gick den äldsta lite överlappande, han hade alltså inte någon varannanveckas, men kunde komma och övernatta ett par nätter, när lillebror bara kom en natt. Det tog faktiskt inte speciellt lång tid innan rutinerna blev övernattning onsd-sönd (hos pappan, mer tid hos mamman för lillebrors skull) för bägge barnen varannan vecka, med extra umgänge under mammans tid, för att ha tät kontakt och anknytning framförallt med hänsyn till lillebror. Dagarna hos pappa ökades på allt eftersom för att sedan vara uppe på varannanveckas redan när lillebror var drygt 2 år. Det gick faktiskt jättebra, under omständigheterna. Pratar mest om lillebror här, för storebror var såpass stor så han fixade ju detta utan några större problem, men lillebror måste man ju ta mycket mer hänsyn till. Det man märkt är att lillebror de första åren inte riktigt fixade att den andra föräldern dök upp när det inte var dags. Det blev bara konstiga och jobbiga separationer. Detta oavsett var han var. Det bästa för oss var alltså att hålla umgänget med så lite inblandning som möjligt från den "frånvarande" föräldern, inblandning alltså där lillebror märkte av den andra förälderns närvaro. Det var tydligt att han behövde knyta an till en förälder i taget. Med åren har ju detta självklart klingat ut och idag kan vi komma och gå hos varandra hur som helst. Så, de här barnen har i stort sett följts åt, undantaget den allra första tiden. Framförallt har ju lillebror gagnats av att alltid ha storebror med sig.
 
Tack för svar, @anhe

Jag förstår också att det är individuellt men är tacksam för lite tips att utgå ifrån, det är inte direkt enkelt att veta vad som är bäst för ens egna barn när man aldrig varit i situationen.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 186
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 231
Senast: Destiny_D
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 150
Senast: kolblakkur
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 929
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp