Jag trivs inte alls i lägenhet. Känner mig väldigt instängd. Vill kunna sätta fötterna i gräs, kunna öppna dörrarna och låta hundarna vara ute och slippa ha folk direkt inpå.

Men hade huset inte känts helt rätt så hade jag väntat på det rätta :)
DEt är ju just utemiljön som huset lockar mer... trädgården och området är väldigt bra!
 
Två badrum ska renoveras helt, nya väggar och golv typ, sen ska köket helronoveras. Sen är det två väggar som ska ner och sen ska hela huset målas/tapetseras samt lägga nytt golv. Allt går ju att leja ut också, vi kommer som sagt, i sånna fall, inte göra nått själva.

Aha, planerar ni inte göra nåt själva så låter det mest som det handlar om ifall ni kan stå ut med hur det ser ut nu fram tills det är klart?
 
Det är det vi inte vet, startade tråden mest för input och synvinklar. Vi har tid att bestämma oss då vi har båda bostäderna just nu ( lägenheten står vi skrivna på, och huset ärvde min sambo efter sin mor).

1, Jag vill bo med trädgård, och trädgården här tilltalar oss väldigt, samt att grannarna är suveräna, området är väldigt trevligt! Upptäckt att jag gillar att påta i trädgården, klippa gräset, ligga ute och läsa etc!

2, Det hade kanske mer lutat åt huset då.

3, vet ej.
Då hade jag hyrt ut lägenheten i andra hand i ett år och känt på hur jag trivdes i huset. Och kanske påbörjat lite renovering, för att se om jag kommer palla det. Efter det året kan ni ju flytta tillbaka till lägenheten om ni vill - eller bo där under uppsägningstiden och renovera köket i huset under tiden! Lyx att slippa bo i det kaoset ;)
 
Kan ni ha kvar båda så länge och renovera huset samtidigt som ni bor i lägenheten? Kanske hänga i huset på helgerna och då påta i trädgården mm samtidigt som ni på veckorna bor i lägenheten och har nära till jobbet 😀

Så hade jag velat ha det om jag hade haft råd 😉
 
Kan ni ha kvar båda så länge och renovera huset samtidigt som ni bor i lägenheten? Kanske hänga i huset på helgerna och då påta i trädgården mm samtidigt som ni på veckorna bor i lägenheten och har nära till jobbet 😀

Så hade jag velat ha det om jag hade haft råd 😉
Det kan vi absolut.
 
Två badrum ska renoveras helt, nya väggar och golv typ, sen ska köket helronoveras. Sen är det två väggar som ska ner och sen ska hela huset målas/tapetseras samt lägga nytt golv. Allt går ju att leja ut också, vi kommer som sagt, i sånna fall, inte göra nått själva.
Man måste inte alltid göra all renovering på en gång heller, om huset går att bo i som det är kan man ta renoveringen pö om pö, så det inte blir så mycket på en och samma gång.
 
Man måste inte alltid göra all renovering på en gång heller, om huset går att bo i som det är kan man ta renoveringen pö om pö, så det inte blir så mycket på en och samma gång.
Nä det är sant, jag tänkte mer att vi har ändå tillgång till två boenden, och då kanske det är smart att bo heltid på ena stället när det andra görs i ordning :)
 
Nä det är sant, jag tänkte mer att vi har ändå tillgång till två boenden, och då kanske det är smart att bo heltid på ena stället när det andra görs i ordning :)
Ah, det lilla detaljen missade jag, men då är det helt klart en annan femma. Låter smart att bo på ett ställe medan det andra görs i ordning. :up:
 
Lägenheten!
All den där renoveringen kommer ta aslång tid samt pendling på det.
Nej tack, jag vill leva och ägna mig åt roligheter.
Har haft hus och trivs mycket bättre i lägenhet. Inte behöva titta ut och se gräset som ska klippas, häcken som ska trimmas och ogröset som slåss med blommorna i rabbatten.
Det räcker att ha kompisar med hus så kan jag snylta på deras trädgårdar ibland 😁
 
Jag hade valt lägenhet men det är för att jag avskyr tanken på att äga ett hus med allt som behöver fixas och renoveras. Det är verkligen inte min grej.
 
Har ni möjlighet att köpa huset och bo någon annanstans/bo kvar under tiden det renoveras?
För mig är det ett big nono att bo i ett hus samtidigt som man renoverar, men det är ju en högst personlig åsikt :p
 
Vad skulle ni valt och varför?

Vi står i valet och kvalet om var vi ska bo, två alternativ, båda finns tillgängliga redan nu;

Boende 1, Hus med trädgård. väldigt trevligt för hundarna, bra promenadstråk med skog nära inpå, större träningsmöjligheter med hundarna, relativt insynsskyddad trädgård, väldigt trevliga grannar, lugnt område. MYCKET att göra med huset, fungerar att bo i direkt men hela huset säger " Hej, och välkommen tillbaka till 1973!" Altan osv som behöver renoveras också. Får pendla ca 30-40 min till arbete. ca 157kvm.

Boende 2, Stor lägenhet i stan, nära till allt, hundarna är vana att bo här, så inga problem för dom att det ligger centralt, relativt tråkiga promenadstråk inpå boendet, men ändå lätt att ta sig ut till skogsområden, Nyrenoverad, nära till kollektivtrafik och jobb. ca 105 kvm.

Boendekostnaderna är irrelevanta, vi har med god marginal råd att bo på båda ställena. Huset kommer ju kosta på i renoveringskostnader dock.
Om du faktiskt vill ha ett hus, varför inte sälja det här huset och sälja/säga upp lägenheten och köpa ett okej hus?
 
Nä det är sant, jag tänkte mer att vi har ändå tillgång till två boenden, och då kanske det är smart att bo heltid på ena stället när det andra görs i ordning :)

Har ni den här möjligheten samt inte planerar göra något själva utan leja ut allt arbete och inte har något emot kostnaderna för renovering, så ser jag inget negativt med huset förutom pendlingen till jobb om det skulle vara jobbigt i längden eller så.
 
Vad skulle ni valt och varför?

Vi står i valet och kvalet om var vi ska bo, två alternativ, båda finns tillgängliga redan nu;

Boende 1, Hus med trädgård. väldigt trevligt för hundarna, bra promenadstråk med skog nära inpå, större träningsmöjligheter med hundarna, relativt insynsskyddad trädgård, väldigt trevliga grannar, lugnt område. MYCKET att göra med huset, fungerar att bo i direkt men hela huset säger " Hej, och välkommen tillbaka till 1973!" Altan osv som behöver renoveras också. Får pendla ca 30-40 min till arbete. ca 157kvm.

Boende 2, Stor lägenhet i stan, nära till allt, hundarna är vana att bo här, så inga problem för dom att det ligger centralt, relativt tråkiga promenadstråk inpå boendet, men ändå lätt att ta sig ut till skogsområden, Nyrenoverad, nära till kollektivtrafik och jobb. ca 105 kvm.

Boendekostnaderna är irrelevanta, vi har med god marginal råd att bo på båda ställena. Huset kommer ju kosta på i renoveringskostnader dock.

Alltså det beror ju helt på hur man är som person. Vad man själv prioriterar. Vad som är viktigast är ju bara upp till er :)

Jag hade valt huset alla gånger. Det är för att jag personligen vantrivs i lägenhet i stan och skulle få panik. Been there done that. Vi har ganska precis gjort exakt det. Flyttat till en gammal gård med enorma renoveringsprojekt och en gammal standard. Det gick att flytta in och huset är beboeligt men vi renoverar och kommer så få göra ett bra tag framöver. Vi har båda ca 40 min pendling till jobb. För mig är det värt det. Vi orkar med renovering och pendling för att belöningen är värd mer, ett hus på landet, hästarna hemma och det är precis ett sånt ställe som vi hela tiden velat ha! Då är allt annat värt det. För oss :)
 
Lägenheten. Mest bara baserat på pendlingen. Tycker jag har för lite tid med mina barn utan att lägga tid på pendling, och ska jag ändå inte vara med barnen jobbar jag hellre än åker bil/buss/tåg.
 

Liknande trådar

Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 043
Senast: _Taggis_
·
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 702
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 328
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Hej på er! Jag är ny användare här, men har läst på forumet i flera år. Så jag är inget troll:) Önskar att jag kunde få lite tankar...
Svar
12
· Visningar
1 580
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp