Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Visst ska hundar få användas till det dom är avlade för, dock tror jag inte benhårt på det. Visst finns det vissa raser, tex draghundar, som huskey eller malamute, eller jakthundar, som gråhund, som i flesta fall behöver få dra för att må bra, eller är rena jakthundar.
Vi hade en flatcoated retriever som jag växt upp med. Det var en sällskapshund, däremed inte sagt att han inte aktiverades. Jag provade lite agility, han fick dra en pulka ibland, pappa åkte skidor med han, han fick bada, något han självklart älskade m.m.
Jag ska köpa hund och ska ha en flatcoated retriever igen. Jag kommer inte jaga nu heller. Jag kommer kanske göra lite spårsökning men har tänkt använda den till agility och lydnad.
En del raser " måste" man kanske använda till det dom är avlade för, men det beror väl på hur starkt det finns i dom. Flatcoated retriever, tex, passar utmärkt som sällskapshund/familjehund också.
Idag används ju många hundar till något annat än det egentligen är tänkt för, men man får väl se lite till vad det är för ras också.
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Beror ju på om det är en jaktavlad Flatte eller inte.
Fast med dom ambitionerna så lär du knappast få köpa en sådan.

mvh
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

En jaktavlad flatt passar inte utmärkt som sällskapshund/familjehund, och bör inte enbart brukas som det heller eftersom det inte gynnar aveln på något sätt.
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Du är klok du!
Tyvärr så finns det ju folk som ger sig den på att de skall ha en viss ras, t ex BC, o som skaffar en trots att de avråtts, de skall minsann bevisa att det visst går.
Ja visst går det, oftast åt h****vetes.


Känner igen mig lite där, jag har viljat ha en BC sedan barnsben och alltid sagt till mig själv att det ska jag visst ha även om det funnits folk som avrått mig pga deras "ständigt aktiva temperament" som passar bäst för vallning.
Men för 2 år sedan skaffade jag min första BC och jag kan klart bevisa att alla BC blir inte lika "stirriga" och stressade om de inte får valla. Min är världens goaste och jag har hittat den hund jag alltid viljat ha. Hon är inte alls som de flesta folk i Sverige tror att en BC alltid är (hon är engelsk imp). Oftast får jag höra av folk hur lugn hon är för att vara BC. Nu tränar ju vi agility så visst finns det fart i henne också, och hon får ju utlopp för sin energi och får hjärnstimulans men det är smartheten och snabbheten hos BC som gör mig så fascinerad. :)
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Känner igen mig lite där, jag har viljat ha en BC sedan barnsben och alltid sagt till mig själv att det ska jag visst ha även om det funnits folk som avrått mig pga deras "ständigt aktiva temperament" som passar bäst för vallning.
Men för 2 år sedan skaffade jag min första BC och jag kan klart bevisa att alla BC blir inte lika "stirriga" och stressade om de inte får valla. Min är världens goaste och jag har hittat den hund jag alltid viljat ha. Hon är inte alls som de flesta folk i Sverige tror att en BC alltid är (hon är engelsk imp). Oftast får jag höra av folk hur lugn hon är för att vara BC. Nu tränar ju vi agility så visst finns det fart i henne också, och hon får ju utlopp för sin energi och får hjärnstimulans men det är smartheten och snabbheten hos BC som gör mig så fascinerad. :)
Du kan inte bevisa någonting utifrån en hund.
Du hade lika gärna kunnat få en vallidiot som rivit hela ditt hem o blivit totalt odräglig.
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Finns det alltså jakt avlade flattar? trodde dom var mer allround i jämförelse med tex. golden och labben:)
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Finns det alltså jakt avlade flattar? trodde dom var mer allround i jämförelse med tex. golden och labben:)

De är i regel "bättre" avel på dem, eftersom aveln är jämnare och få uppfödare avlar på s k "sällskapsflattar". Så ja, de är mer allround i den bemärkelsen att de flesta flattar funkar lika bra på utställning som på jakt. Och så tycker jag att det bör förbli, och att man inte ska avla på "sällskapsflattar".

Men det finns kennlar som avlar på hundar som inte duger i jakt och seriös träning eftersom de har för dålig motor.

Så, en "riktig" flat funkar inte som sällskapshund, och jag tycker ingen flat borde avlas till att göra det heller för det förstör rasen i stort. Det är en arbetande jakthund, och ska så förbli.
 
Senast ändrad:
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Tack för svaret! :)
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Visst hunden klarar sig säkerligen...

Jag har dock bevittnat en omplaceringd-BC som fick chans att valla för första gången i sitt liv och det går inte att missta sig på vad den hunden tyckte om att få valla ( faktiskt helt underbart att se ).

Efter att ha sett det med egna ögon så skulle jag personligen aldrig kunna hålla en BC från att valla :)
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

En jaktavlad flatt passar inte utmärkt som sällskapshund/familjehund, och bör inte enbart brukas som det heller eftersom det inte gynnar aveln på något sätt.



Beror ju på om det är en jaktavlad Flatte eller inte.
Fast med dom ambitionerna så lär du knappast få köpa en sådan.

mvh

Flaten vi köpte när jag var liten hade jakt i sig. Uppfödaren ville helst sälja till jakt och utställning men vi fick köpa en valp ändå, och bättre hund har vi inte kunnat ha.

Jag ska köpa en flat från samma kennel som tidigare, och hon godkänner då att den används till agility och lydnad, hunden kommer ju ändå aktiveras, och det tycker jag faktiskt är det viktigaste. Första kenneln jag hörde av mig till hade heller inga problem att hunden skulle användas till agility och lydnad.
Visst finns det som som bara säljer till jakt, men det finns också dom som säljer till mer allround.
En flat kan fungera utmärkt som sällskapshund, om den aktiveras såklart.
Alltid ska man bli påhoppad. Men det bryr jag mig inte om. Vi hade en underbar flat som trivdes bra som aktiv sällskapshund. Jag vet en annan som hade flat som sällskapshund, och hade en fin hund ändå.
Men man får väl sluta uttala sig...

Pointer brukar väl användas till drag. Om man inte jagar med den då?


En kompis till mig hade en Border collie som dom inte vallade med. Men den tävlades i lydnad och låg på topp 10 i Sverige. Den var alltid lös på promenader.
 
Senast ändrad:
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

De är i regel "bättre" avel på dem, eftersom aveln är jämnare och få uppfödare avlar på s k "sällskapsflattar". Så ja, de är mer allround i den bemärkelsen att de flesta flattar funkar lika bra på utställning som på jakt. Och så tycker jag att det bör förbli, och att man inte ska avla på "sällskapsflattar".

Men det finns kennlar som avlar på hundar som inte duger i jakt och seriös träning eftersom de har för dålig motor.

Så, en "riktig" flat funkar inte som sällskapshund, och jag tycker ingen flat borde avlas till att göra det heller för det förstör rasen i stort. Det är en arbetande jakthund, och ska så förbli.

Det beror ju också på hur man definierar "sällskapshund". Vi har knappast samma uppfattning.
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Pointer brukar väl användas till drag. Om man inte jagar med den då?

I draget utnyttjar man hundens jaktinstinkt, och det är det som får den att vara riktigt bra draghundar.

Får jag fråga vilken kennel du ska ha valp ifrån? PMa gärna om du inte vill skriva ut här :)
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Det beror ju också på hur man definierar "sällskapshund". Vi har knappast samma uppfattning.

Ja, hur definierar du sällskapshund?

Om man ska de det som så att en flat är sällskapshund bara den inte används i praktisk jakt där man tar med sig bössan ut på en äng och skjuter fåglar hunden får apportera, då är min flat också "sällskapshund". Men vi tränar jaktapportering, spår och lydnad.

Jag tvivlar inte på att uppfödare säljer till personer som inte tänkt att använda hunden i praktisk jakt. Jag har själv bokat en valp och har inte ens jaktlicens än.

Det jag menar är att jag skulle aldrig kunna undanhålla en flat glädjen i att apportera, och det tycker jag inte att man ska göra i största allmänhet heller. När jag ser hur min hund börjar skaka och skrika rätt ut i ren glädje när jag plockar fram dummysarna, och hur han trippar på tå ända fram till åkern, och sedan hukar sig redo att kasta sig ut och söka upp dem när jag lagt ut dem.. Nej, det skulle jag aldrig kunna ta ifrån en hund med sådan enormt stor passion för det den gör. Inte heller skulle jag kunna ta ifrån en BC att valla.

Men visst, flatten är ingen JAKThund i den bemärkelsen längre, många, många hundar som används i aveln som är svensk jaktchampion har inte ens tagit i ett nyskjutet varmvilt någon gång. Men det är en hund som ska få arbeta och få utlopp för sin enorma kapacitet och vilja i att träna.
 
Senast ändrad:
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Men vaddå påhoppad, hur menar du nu ?

En kompis till mig hade en Border collie som dom inte vallade med. Men den tävlades i lydnad och låg på topp 10 i Sverige. Den var alltid lös på promenader.

Jaha? Vad vill du ha sagt med detta då ? :)
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Finns det alltså jakt avlade flattar? trodde dom var mer allround i jämförelse med tex. golden och labben:)
Självklart finns det jaktavlede flattar, goldens o labbar.
Vilken planet lever du på? Elller snarare utställnindgsringar.
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Men hallå hallå, du behöver väl inte bli så otrevlig för det?
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Självklart finns det jaktavlede flattar, goldens o labbar.
Vilken planet lever du på? Elller snarare utställnindgsringar.

Jag tror att det h*n menade med frågan var om uppdelningen är lika stor bland flattarna som hos goldens och labbarna.
Om det finns fet-flattar vs jakt-flattar precis som fet-labbar vs jakt-labbar, eller om "alla" flattar kan "allt", lite motsvarande DP-varianten hos labbar och goldens.

Och den uppdelningen är inte lika stor hos flattarna, eller hur?
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Bara för att hunden används som sällskapshund betyder det ju inte att man inte apporterar. Tycker i alla fall inte jag.
Förra hunden fick bära mycket,däremot var han inte så bra på apport, och det var väl lite vårat fel också, men han tyckte det var mycket roligare att springa och hämta bollen/dummyn och springa och lägga sig och tugga på den. Han fick också söka, både mig och min syster och vantar eller nåt som man grävt ner i snön. Och han lärde sig hämta tomburkar istället för att släpa hem en massa pinnar.
Okej, då har vi ungefär samma uppfattning. Sällskapshund för mig är en hund man inte jagar med. Det finns otroligt mycket man kan göra med en hund.
Vissa tycker att sällskapshund är en hund man går ett varm runt kvarteret med typ, det är inte sällskapshund för mig, det är en soffhund.

Calazirya: Okej, påhoppad var kanske lite överdrift. Däremot är jag van att bli mer eller mindre påhoppad på ett annat forum så fort man nämner flatcoated retriever och sällskapdhund i samma mening. För " det är ju en jakthund och den ska jaga". Visst behöver den aktiveras, det gör alla raser, även en liten chihuahua, även om det inte är i samma utsträckning.
Och vad jag ville säga med Border Collien var att det kan gå bra även om man inte vallar. Visst behöver säkert många Border Collies valla, men det gäller ju att hitta något annat att aktivera hunden med.
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Bara för att hunden används som sällskapshund betyder det ju inte att man inte apporterar. Tycker i alla fall inte jag.
Förra hunden fick bära mycket,däremot var han inte så bra på apport, och det var väl lite vårat fel också, men han tyckte det var mycket roligare att springa och hämta bollen/dummyn och springa och lägga sig och tugga på den. Han fick också söka, både mig och min syster och vantar eller nåt som man grävt ner i snön. Och han lärde sig hämta tomburkar istället för att släpa hem en massa pinnar.
Okej, då har vi ungefär samma uppfattning. Sällskapshund för mig är en hund man inte jagar med. Det finns otroligt mycket man kan göra med en hund.
Vissa tycker att sällskapshund är en hund man går ett varm runt kvarteret med typ, det är inte sällskapshund för mig, det är en soffhund.

En sällskapshund för mig är = soffhund.
En sällskapshund är av icke arbetande ras. Om en sällskapshund vore en hund man inte jagade med skulle även polishundar vara sällskapshundar? :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 228
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 058
Senast: Petronilla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 183
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp