Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

En sällskapshund för mig är = soffhund.
En sällskapshund är av icke arbetande ras. Om en sällskapshund vore en hund man inte jagade med skulle även polishundar vara sällskapshundar? :confused:

Då hade vi inte alls samma uppfattning ändå, precis som jag trodde.
En hund man inte använder till jakt eller bruks då, inom polisen....
Sällskapshund är egentligen ett ganska brett begrepp. Och har man en aktiv sällskapshund, som vi hade, passar flat jättebra.

Jag vill inte jaga, eller ha en brukshund som tex rottweiler. Jag vill ha ett sällskap, som jag kan göra en massa saker med, ta med mig ut i skogen, träna på olika saker, aktivera på en mängd olika sätt. Sällskapshund.
Sen visst, raserna som hör till sällskapshund behöver kanske inte så mycket aktivering, men sällskapshund för mig har aldrig varit och kommer aldrig vara ett varm runt kvarteret och sen kanske leka 10 minuter.
 
Senast ändrad:
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Jag förstår vad du vill ha hunden till, men jag tycker nog att "sällskapshund" är ett för mycket missvisande begrepp om du ändå ska aktivera hunden lite som du skriver. "Träningshund på hobbynivå"?

Sällskapshundar är ju en grupp med små hundar som knappt går att aktivera.
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Jag har alltid sagt sällskapshund, men jag får väl använda ett annat ord då.
Då skulle man väl å andra sidan också slippa alla "påhopp" och liknande.
Även om det är en jakthund så är det inte längre i samma bemärkning som tex stövare, gråhund mfl. Men jag anser ändå att det är en bra, nu skulle jag väl inte använda "sällskapshund" men.. och familjehund. Det är ju en glad och livlig ras som oftast är väldigt glad i barn. Men självklart ska den ju aktiveras.
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Dina hundar går nog under min benämning för "aktiva sällskapshundar"! :)
Just eftersom du inte behöver träna med dem, men du gör det ändå för skojs skull.
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Men då säger du ju emot dig själv? Eftersom sällskapshundar enligt dig inte aktiveras alls?

Och att en hel grupp hundar inte ens KAN aktiveras var något nytt.
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

*lån*

Jag har bara sällskapshundar här hemma, men de är också väl fungerande jakthundar :D
 
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Men då säger du ju emot dig själv? Eftersom sällskapshundar enligt dig inte aktiveras alls?

Och att en hel grupp hundar inte ens KAN aktiveras var något nytt.


Sällskapshundar enligt mig är hundar som inte BEHÖVER aktiveras med annat än promenader/spring (dit jag drar Saluki), hundar som aktiveras med "något litet", dvs inte tränas eller tävlas särskilt aktivt, utöver promenader = aktiva sällskapshundar. Är den matematiken så hemskt svår?

Och jag ber om ursäkt, jag kanske borde skrivit "Sällskapshundar är ju en grupp med små hundar som knappt BEHÖVER att aktiveras.", så kanske jag nått lite längre med mitt budskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Bör hundar få göra vad dom är avlade för?

Jag anser att hundar bör få utlopp för sin energi, hur man sedan väljer att göra det är upp till varoen.

Men hundar som är starkt avlade på sina specifika egenskaper blir väl generellt lättare att hantera om de får göra just det de är avlade för?

Våran Golden tränar apport, är med på praktiska fågeljakter och leker "hobbysök/spår". Våran jack russel började husse jaga med för att hon skulle få utlopp för det hon ville. Han försökte först med agility- men hon tittade bara snett på honom... Jakten däremot brinner hon för! Driver rådjur/hare med skall nästan varje helg hela höstarna och tränar i konstgryt nån gång om året.

Spelar nog ingen roll vad för hund jag skulle skaffa så hade jag sett till att de fick göra vad de är avlade för.


Och något bland det häftigaste som finns i hundvärlden- det är att få se hur en "grön hund" klarar uppgifter helt o hållet på sin framavlade instinkt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 229
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 058
Senast: Petronilla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 184
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp