Bör vegokorv få kallas korv? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 15)

Flankstek är en styckdetalj av nöt och inget fantasinamn (vedertaget uttryck). Det finns inget annat än flankstek från nöt som heter flankstek.
Men hur ska man känna till det om man inte brukar köpa kött? Som @VLMF skrev är det självklart för veganer vad de olika vegoprodukterna innehåller, men om jag skulle köpa kött skulle det inte alls vara självklart vilket djur.
 
För övrigt skulle jag lätt kunna bli lurad när jag är på resa i länder där jag har begränsad språkförståelse och inte förstår alla speciella negationer som finns i produktnamnet. Har jag lärt mig namnet på lamm på ett udda språk skulle det vara stor besvikelse om man inser att det stod lammfria frikadeller och inte lammfrikadeller på paketet.
 
Då tycker du mina produktförslag också är OK? De är tydliga om man är lite medveten infödd språkligt och utbildad.

No-Vegan Tofu (gjord på komjölk och gelatin)
VeganInvers Sojakorv (gjord på soja, griskött och fårtarm)
!Vegan burger (på 100% angusfärs)
Första alternativet är ju i alla fall tydligt. Tredje alternativet fattar jag inte hur man ska förstå att det inte är veganskt bara för att det är ett utropstecken framför?

Jag tycker Köttfria köttbullar är ett jättedåligt namn men det är ju tydligt att det är utan kött i alla fall.
 
Men hur ska man känna till det om man inte brukar köpa kött? Som @VLMF skrev är det självklart för veganer vad de olika vegoprodukterna innehåller, men om jag skulle köpa kött skulle det inte alls vara självklart vilket djur.

Då får man väl kolla upp det? Precis som någon som vanligtvis inte köper tofu får kolla upp vad det egentligen är för något. T ex kan man "vända på förpackningen" och läsa. Det är ingen hemlighet vad flankstek är precis som det inte är en hemlighet vad tofu är. De är båda vedertagna men såklart inte självklart för konsumenter som aldrig kommit i kontakt med produkterna tidigare.
 
Första alternativet är ju i alla fall tydligt. Tredje alternativet fattar jag inte hur man ska förstå att det inte är veganskt bara för att det är ett utropstecken framför?

Jag tycker Köttfria köttbullar är ett jättedåligt namn men det är ju tydligt att det är utan kött i alla fall.

Utropstecken är negation på programmeringsspråk. Målgruppen kanske är ingenjörer och därför vill man klatscha till det för att lyckas rikta in det på målgruppen.

Jag anser att alla dessa är högst olämpliga. Liksom "köttfria köttbullar" där innehåll som INTE finns i produkten är det som står i (dubbel)-fokus i produktnamnet.
 
Då får man väl kolla upp det? Precis som någon som vanligtvis inte köper tofu får kolla upp vad det egentligen är för något. T ex kan man "vända på förpackningen" och läsa. Det är ingen hemlighet vad flankstek är precis som det inte är en hemlighet vad tofu är. De är båda vedertagna men såklart inte självklart för konsumenter som aldrig kommit i kontakt med produkterna tidigare.
Precis. Och det är väl samma sak med t.ex. Anammas produkter. Vegobullarna står det "av ärta" på precis under vegobullar, och på det av soja står det något om sojaprotein. Hur tydligt som helst och nu jämförde jag förpackningar och det är väldigt mycket tydligare än många förpackningar som innehåller kött.
 
Jaha, men det är ju bara tramsigt att jämföra det med "Köttfria köttbullar".

För en indisk IT-gästarbetare skulle jag säga tvärtom. Men hela min poäng är att det är dumt att använda namn som enkelt kan missförstås och som fokuserar på annat än det som produkten handlar om. Om det behövs lagstiftning? Nä, problemet verkar inte ha den digniteten, det är enstaka produkter som fått olämpliga namn - och problemet är än större om man går utanför vegoproduktsbubblan.
 
För övrigt skulle jag lätt kunna bli lurad när jag är på semester i länder där jag har begränsad språkförståelse och inte förstår alla speciella negationer som finns i produktnamnet. Har jag lärt mig namnet på lamm på ett udda språk skulle det vara stor besvikelse om man inser att det stod lammfria frikadeller och inte lammfrikadeller på paketet.
Rent generellt tänker jag att argumentet "ingen missförstår" fokuserar på någon sorts "normalgrupp" som man själv delar referensramar med. Men förhoppningsvis ska det finnas marginal för folk med lite mindre bra förutsättningar.
Lässvårigheter, synfel eller lindriga intellektuella nedsättningar som kanske tycker att de tolkat tillräckligt bra för att ha greppat vad påsen innehåller. Då kan den typen av formuleringar också bli förrädiska.
Är det inte främst de grupperna, som inte klarar av att vara kritiska och läsa innehållsförteckningen man strävar att lägga en viss nivå av skydd för med konsumentrelaterad lagstiftning? Inte för att majoriteten av befolkningen har stort behov.
 
Men hur ska man känna till det om man inte brukar köpa kött? Som @VLMF skrev är det självklart för veganer vad de olika vegoprodukterna innehåller, men om jag skulle köpa kött skulle det inte alls vara självklart vilket djur.
På samma vis som du vet vad skinka, kotlett, rostbiff etc är dessutom står det att det är nötkött på förpackningen. Är man osäker på ett köttstycke eller en grönsak/frukt så får man väl googla.

Hur kan det vara självklart vad "sk*nka" eller veggobullar innehåller?
 
På samma vis som du vet vad skinka, kotlett, rostbiff etc är dessutom står det att det är nötkött på förpackningen. Är man osäker på ett köttstycke eller en grönsak/frukt så får man väl googla.

Hur kan det vara självklart vad "sk*nka" eller veggobullar innehåller?
Skinka är väl gris, kotlett och rostbiff har jag ingen aning om. Som sagt står det på vegoförpackningarna också, det kallas nånting som gör att man får en uppfattning om vad det är och hur det används, t.ex. vegobullar. Sen står det dessutom "av ärta" eller "protein från soja".
 
Precis. Och det är väl samma sak med t.ex. Anammas produkter. Vegobullarna står det "av ärta" på precis under vegobullar, och på det av soja står det något om sojaprotein. Hur tydligt som helst och nu jämförde jag förpackningar och det är väldigt mycket tydligare än många förpackningar som innehåller kött.

Då är det inget problem, då är ju namnet förklarat? Det är vegobullar som innehåller ärtor. Men "vegobullar" kan vara vad som helst, de kan t.o.m till del innehålla kött. En flankstek kan bara vara från flanken på en nötkreatur. Den kan aldrig vara av ärtor, gris eller soja.
 
Utropstecken är negation på programmeringsspråk. Målgruppen kanske är ingenjörer och därför vill man klatscha till det för att lyckas rikta in det på målgruppen.

Jag anser att alla dessa är högst olämpliga. Liksom "köttfria köttbullar" där innehåll som INTE finns i produkten är det som står i (dubbel)-fokus i produktnamnet.

Ja, att marknadsföra produkter med vad de inte innehåller är alltid dumt tycker jag. No Cow, köttfri osv osv. Det finns ju även regler mot att marknadsföra saker med vad de inte innehåller även om det är tillåtet i vissa fall.

Köttfria köttbullar är ju jättedumt men även vegoburgare är lite dumt det med kan jag tycka. Hellre då soyaburgare eller bönburgare eller seitanburgare.
Man gör ju inte vegoburgare av vegetarianer liksom (ursäkta lökigt skämt).
 
Då är det inget problem, då är ju namnet förklarat? Det är vegobullar som innehåller ärtor. Men "vegobullar" kan vara vad som helst, de kan t.o.m till del innehålla kött. En flankstek kan bara vara från flanken på en nötkreatur. Den kan aldrig vara av ärtor, gris eller soja.
Poängen var att alla knappast känner till vad "flankstek" är. För mig är det självklart vad de olika vegoprodukterna innehåller, men inte vad "flankstek" är. Och jag tycker vegoprodukterna vanligtvis är tydligare med vad de innehåller även om inte namnet säger exakt innehåll.

Ibland när jag blivit ombedd att köpa nån animalisk produkt har jag fått be om hjälp av personalen för att det är så otydligt för mig. Kommer inte på nåt bra exempel nu. Men jag tycker verkligen inte att animaliska produkter är så tydligt märkta, om man inte känner till dem sen innan.
 
Poängen var att alla knappast känner till vad "flankstek" är. För mig är det självklart vad de olika vegoprodukterna innehåller, men inte vad "flankstek" är. Och jag tycker vegoprodukterna vanligtvis är tydligare med vad de innehåller även om inte namnet säger exakt innehåll.

Ibland när jag blivit ombedd att köpa nån animalisk produkt har jag fått be om hjälp av personalen för att det är så otydligt för mig. Kommer inte på nåt bra exempel nu. Men jag tycker verkligen inte att animaliska produkter är så tydligt märkta, om man inte känner till dem sen innan.

Och som någon annan redan skrivit; för mig är det självklart vad flankstek är men jag har inte en susning om vad man gör tofu av.
 
Men t.ex. fiskpinnar då? Det namnet säger ju ingenting om vilken sorts fisk? Är det ändå bättre än vegobullar? Googlade fram en förpackning nu och ingenstans på framsidan stod något om vilken fisk.
 
Poängen var att alla knappast känner till vad "flankstek" är. För mig är det självklart vad de olika vegoprodukterna innehåller, men inte vad "flankstek" är. Och jag tycker vegoprodukterna vanligtvis är tydligare med vad de innehåller även om inte namnet säger exakt innehåll.

Ibland när jag blivit ombedd att köpa nån animalisk produkt har jag fått be om hjälp av personalen för att det är så otydligt för mig. Kommer inte på nåt bra exempel nu. Men jag tycker verkligen inte att animaliska produkter är så tydligt märkta, om man inte känner till dem sen innan.

Men det är väl självklart svårt för dig att veta vad styckdelar är för något och vilket djur det kommer ifrån om du aldrig varit i kontakt med det. Men på det generella planet är styckdetaljernas namn vedertagna begrepp och allmänt kända. Du kan ju googla på flankstek och alla träffar kommer säga att en flankstek är från flanken på en nöt.

Googla vegobullar och få alla möjliga olika svar. Bönbullar, ärtbullar, sojabullar, svampbullar, morots- och köttfärsbullar, säger mer än VEGObullar.
 
Men t.ex. fiskpinnar då? Det namnet säger ju ingenting om vilken sorts fisk? Är det ändå bättre än vegobullar? Googlade fram en förpackning nu och ingenstans på framsidan stod något om vilken fisk.

Fiskpinnar innehåller fisk och vilken art samt det latinska namnet och fångstplats framgår av innehållsförteckningen. Fiskpinnar innehåller t ex inte kött eller grönsaker.
 
Fiskpinnar innehåller fisk och vilken art samt det latinska namnet och fångstplats framgår av innehållsförteckningen. Fiskpinnar innehåller t ex inte kött eller grönsaker.

Grönsaksfria grönsakspinnar skulle vara ett dåligt produktnamn på fiskpinnar, oavsett fiskart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp