Bukefalos 28 år!

Börja att longera, hur, med vad?

Evita_peron

Trådstartare
Halloj!

Jag har frågat förut hur jag ska göra med mitt travarsto som ska bli en ridhäst. Jag har börjat att longera henne men tyvärr så har vi inte tillgång än till en paddock eller liknande så jag är på en äng där det är kort gräs. Och än så länge så har jag bara longerat henne i kapson och inget mer bara för att jag ville vet hur hon reagerade på allt. Nu vill jag gärna ha hjälp med hur jag ska vidare. Att försöka få henne att jobba med ryggen och att söka sig framåt nedåt. Ska jag köpa ett "startkit" på hööks typ med inspänningstyglar osv?
Väldigt tacksam för svar! :D
 
Sv: Börja att longera, hur, med vad?

Jag tycker det är ganska bra att göra en longervolt med tex plaststolpar. Mycket övergångar och tempoväxlingar är bra och bommar eller cavaletti också, så hon får lyfta på fötterna. Att ha henne lätt inspänd skadar nog inte heller, så hon får tänka framåt-neråt också, men se till att aktivera bakdelen och akta så hon inte går på bogarna.

Har du redan sadel, kapson och longerlina behöver du inte köpa nåt startkit:)

Tömkörning är också bra, men om du är ovan så ta gärna hjälp av någon, eller ha åtminstone en kompis med som kan hjälpa till om det blir strul med tömmarna eller så de första gångerna;)

Lycka till
 
Sv: Börja att longera, hur, med vad?

Håller med föregående om att göra en inhägnad volt, plaststolpar och en rad snöre eller band duger bra :) en diameter på 16-18 m brukar kännas lagom.

Jag föredrar chambon framför inspänningstyglar då den inte fixerar näsan på hästen som en inspänningstygel, utan uppmuntrar den att söka sig framåt-nedåt. Den kan du även använda vid ridning senare, vid behov.

Vid longering brukar jag ha både träns o grimma på hästen, ev chambon fäst i tränset och longerlinan i grimman. Tänk på att inte köra för långa pass, 10-15 minuter räcker bra! Träna framförallt på start - stopp, lär hästen göra perfekta halter direkt på kommando, och att sätta igång mjukt och balanserat...man får så oerhört mycket lättare med inridningen om detta sitter som berget redan vid longeringen!
Massor med tålamod krävs det...och låt hästen smälta varje pass innan nästa, jobba inte varje dag utan varva med tex långa skrittpromenader.
 
Sv: Börja att longera, hur, med vad?

Toppenbra tips tack så jättemycket! :D Jag har longerat henne några ggr och det går bättre för varje gång och jag har bara longerat korta passa cirka 20 min, började med typ tio min. Hon blir bättre när man har longerat cirka halva tiden, och jag tränar jättemycket på övergångar mellan skritt och trav och att stanna. Ska försöka fota lite idag så kanske ni får se henne :angel:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 079
Senast: mily
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 019
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 258
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 136
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp