Börja förskola-frågor!

Lenis

Trådstartare
..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel: Så.. vad ska man ta med till den där extralådan? Hur mycket är egentligen ettåringar ute? Min lille går inte så vi äger inga vettiga uteskor, bara såna mockasinliknande och mjuka stövlar, har inte känts så vettigt att lägga en massa pengar på skor innan han kan tänkas använda dem, han växer ju så de knakar.. Men nu vet jag ju inte hur vi ska göra :crazy: Brukar man få ut nån info från aktuell förskola om sånt? Det är snart dags för inskolning här och än har vi inte hört nåt men är ju några veckor kvar.

Sedan när det gäller inskolning; här kör de på tvåveckors. Brukar folk vara med i två veckor o sedan sluta tvärt, eller försöker man gå hem en stund efter ett tag, eller hur ser det ut? Hur orkar de små? Min är helt slut efter två timmar hos bekanta med 1-2 barn, här blir de ju ett gäng.. Börjar man med att vara där en stund o sedan längre eller kör man så länge som det är tänkt från början? Min ska "bara" gå halvdagar fram till hösten så att öva på längre dagar än så känns ju poänglöst.
Hur gör man om man inte är klar med inskolningen i tid, de kan ju bli sjuka osv? Jag har ju sagt en tid till jobbet när jag hoppas vara tillbaka, och första veckan ska de ha lagt lättare uppgifter på mig om jag måste hem akut o hämta, men sen.. Blir ju ogörligt om man kan åka dit för arbetsvägran om liten tex legat i kräksjuka o man måste börja om inskolningen o skjuta upp jobbstarten.

Ursäkta en del dumma frågor kanske, första barnet o noll koll! :o
 
..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel: Så.. vad ska man ta med till den där extralådan? Hur mycket är egentligen ettåringar ute? Min lille går inte så vi äger inga vettiga uteskor, bara såna mockasinliknande och mjuka stövlar, har inte känts så vettigt att lägga en massa pengar på skor innan han kan tänkas använda dem, han växer ju så de knakar.. Men nu vet jag ju inte hur vi ska göra :crazy: Brukar man få ut nån info från aktuell förskola om sånt? Det är snart dags för inskolning här och än har vi inte hört nåt men är ju några veckor kvar.

Sedan när det gäller inskolning; här kör de på tvåveckors. Brukar folk vara med i två veckor o sedan sluta tvärt, eller försöker man gå hem en stund efter ett tag, eller hur ser det ut? Hur orkar de små? Min är helt slut efter två timmar hos bekanta med 1-2 barn, här blir de ju ett gäng.. Börjar man med att vara där en stund o sedan längre eller kör man så länge som det är tänkt från början? Min ska "bara" gå halvdagar fram till hösten så att öva på längre dagar än så känns ju poänglöst.
Hur gör man om man inte är klar med inskolningen i tid, de kan ju bli sjuka osv? Jag har ju sagt en tid till jobbet när jag hoppas vara tillbaka, och första veckan ska de ha lagt lättare uppgifter på mig om jag måste hem akut o hämta, men sen.. Blir ju ogörligt om man kan åka dit för arbetsvägran om liten tex legat i kräksjuka o man måste börja om inskolningen o skjuta upp jobbstarten.

Ursäkta en del dumma frågor kanske, första barnet o noll koll! :o
I extralådan räcker det att ha två uppsättningar innekläder (tröja, byxa, strumpor). Det kan vara bra att ha extra vantar och mössa också, om man har. Min erfarenhet är att det ska mycket till för att personalen ska byta på barnen, det sker uteslutande om de blivit blöta men inte för att de kladdat ner sig vid lunchen.

Vi har alltid gjort så att barnet kommer till förskolan på morgonen med de ytterkläder som är lämpliga just den dagen. Nu på vintern är det overall, vinterkängor, underställ, mössa och vantar. Vi har satsat på bra vattentäta kvalitetsplagg, och förskolan har torkskåp, så extra uppsättningar ytterkläder behövs inte. När det blir varmare byts overallen mot vattentäta skalplagg, vinterkängorna mot (fodrade) sneakers + gummistövlar, och mössa och vantar till tunnare varianter. Jag tycker att det är viktigt att barnen har bra ändamålsenliga kläder så att de kan röra sig och inte fryser, så jag kostar gärna på när det gäller ytterkläderna.

Angående inskolning har de kört så på våra förskolor att första veckan är föräldern med och andra veckan provar man att lämna men håller sig nära så att man kan komma snabbt om det inte skulle funka.
 
Tycker @hvala svarat bra. Och även om ditt barn inte går ännu så brukar förskolor i regel vara ute. Barn som inte går brukar krypa ute så jag skulle ändå ha vattentäta tossor/varma skor av något slag även om de kan sitta i vagn en del när de är ute när de är så små. Hur sover de på förskolan? Inne/ute? Sover de ute är det dessutom bra med en uppsättning sovkläder som inte är för att leka i ute. Vantar hinner inte alltid torka och ofta blir kläderna smutsiga och inte så roliga att ha i vagnen.

Angående inskolning är det olika på olika förskolor men generellt är föräldern med första veckan och börjar lämna andra veckan. Det händer absolut att barnen blir sjuka under inskolningen och den kan då ta längre tid. Det finns ingen mening med att ha längre dagar än vad som är tänkt, men det brukar man ta upp med personalen vilka tider som kommer bli aktuella och utgå ifrån det. Och nyinskolade barn är ofta hemma lite mer innan de byggt upp immunförsvaret. Jobbet får nog tyvärr vara beredda på lite vab ibland.
 
Skolade in i oktober förra året, mini var 23 månader.

På plats: 1 paket blöjor - dom säger till när det behövs ett nytt.
Extrakläder i korgen är 2 par sockar, 1-3 par byxor, 1-2 t-shirts, 1 kofta/långärmad tröja, en fleece, extra stickade sockor, extra vantar + ett par stövlar.
Hon sover i sin vagn och då använder hon: tunn mössa, fleeceoverall, stickade sockar, tunna vantar. Sen har hon både åkpåse och vindskydd + fleecefilt tillgängligt om det är extra rivigt väder.

Utomhuskläder har hon tillgängligt en overall (alt boardmanset beroende på väder) skor passande för tillfället, varm mössa, 2 sorters vantar (en fodrad galon, en vanlig vinter), halsduk och sen får personalen ta på det dom finner lämpligast.

Ibland när jag hämtar så kan jag ha med hennes jacka så åker hon hem i den men eftersom vi som oftast promenerar dit och hem så har hon fleeceoverallen på sig.

Här skolar vi in på 3 dagar typ. Jag var med 2 första dagarna och sen var jag mer standby om jag behövde komma i någon vecka.
 
Du skriver att han bara ska gå halvdagar och då behövs inte lika mycket som när de går hela dagar. Kommer han äta på förskolan? Det är främst vid mat och utelek som det kan behöva byta kläder.

Mitt tips är att börja inskolningen och där få en känsla runt vad han behöver. Kolla även på vad de andra barnen har. Extra t-shirt och byxor är bra att ha men resten behöver inte vara det. Men det beror såklart på barnet också :)
 
..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel: Så.. vad ska man ta med till den där extralådan? Hur mycket är egentligen ettåringar ute? Min lille går inte så vi äger inga vettiga uteskor, bara såna mockasinliknande och mjuka stövlar, har inte känts så vettigt att lägga en massa pengar på skor innan han kan tänkas använda dem, han växer ju så de knakar.. Men nu vet jag ju inte hur vi ska göra :crazy: Brukar man få ut nån info från aktuell förskola om sånt? Det är snart dags för inskolning här och än har vi inte hört nåt men är ju några veckor kvar.

Sedan när det gäller inskolning; här kör de på tvåveckors. Brukar folk vara med i två veckor o sedan sluta tvärt, eller försöker man gå hem en stund efter ett tag, eller hur ser det ut? Hur orkar de små? Min är helt slut efter två timmar hos bekanta med 1-2 barn, här blir de ju ett gäng.. Börjar man med att vara där en stund o sedan längre eller kör man så länge som det är tänkt från början? Min ska "bara" gå halvdagar fram till hösten så att öva på längre dagar än så känns ju poänglöst.
Hur gör man om man inte är klar med inskolningen i tid, de kan ju bli sjuka osv? Jag har ju sagt en tid till jobbet när jag hoppas vara tillbaka, och första veckan ska de ha lagt lättare uppgifter på mig om jag måste hem akut o hämta, men sen.. Blir ju ogörligt om man kan åka dit för arbetsvägran om liten tex legat i kräksjuka o man måste börja om inskolningen o skjuta upp jobbstarten.

Ursäkta en del dumma frågor kanske, första barnet o noll koll! :o
Vi fick lapp om vilka kläder som behövs på första inskolningsdagen. Det var två ombyten i lådan, kläder till sovstund ute, fodrat regnställ, gummistövlar, mössa o vantar. Nu på vintern även overall och fodrade stövlar.

Ang inskolningen så varierar det. Planen för oss var att vara med helt först och sedan lämna korta stunder. Så blev det inte. På fjärde dagen blev hon sjuk i en vecka. Sen tog vi ett antal inskolningsdagar till där förälder var med. Så det blev aldrig att vi övade på att lämna en liten stund. Första lämningen blev därför ”på riktigt”. Men rörde sig bara om 3h/dag de första veckorna. Sen trappade vi upp tiden långsamt.

På vårt dagis finns det ett barn som ännu inte går. Sen ett som bara kan gå om hen håller handen. De barnen är ute hela f.m de också. Varvat på marken, i famn och i vagn. Har inte tänkt på vad de har på fötterna men de har garanterat ngt vattentätt.

Skor/stövlar behöver du ju dock inte köpa i förväg utan vänta till första dagen och hör vad personalen kan tipsa om.
 
Extra ombyte är viktigt oavsett hur långa dagar barnet än har, extra vantar. Alltid frustrerande att stå där och leta extrakläder. Sen kan ju vädret skifta en del så det kan behövas både kläder som håller barnet varmt och som tål väta, gäller även skor/stövlar.Blöjor då och gärna nån trygghetsgrej(snutte,napp,gosedjur)
Hos oss är föräldrarna med första dagarna och gå sedan iväg när det känns lämpligt och i slutet av inskolningen lämnas barnet helt.
 
Jag brukar alltid gå igenom med föräldrarna om vad barnet behöver ha med sig och hur inskolningen är upplagd. För mig är det viktigt att föräldrarna känner sig trygga med inskolningen.
 
Inskolning går till lite olika beroende på förskola. Men man brukar lämna "stegvis" och stå standby lite i början. Om du måste fördröja jobbstarten vet jag inte vilken typ av ledighet som är lättast att ta ut, blir han sjuk senare är det ju vab (vilket inte är arbetsvägran!).

Vi har 1-2 uppsättningar extra innekläder (inkl strumpor) två par vantar (olika tjocklek), en overall, fodrat regnställ, fleece, mössa och fuskpolo. Vattentäta vinterkängor. Sen finns där fodrat regnställ och fodrade stövlar som reserv eller till varmare dagar. Och så nappar. Sommartid förstås mindre ytterkläder men regnkläder finns då alltid på plats, likaså solhatt och solkräm.
Blöjor såg jag att du fick tips om ovan, det varierar beroende på kommun om det ingår eller om man tar med själv.
 
..om kläder o inskolning osv..! Fick reklammail från pop om vad man ska ta med och herregud, så mycket kläder äger vi inte ens :angel: Så.. vad ska man ta med till den där extralådan? Hur mycket är egentligen ettåringar ute? Min lille går inte så vi äger inga vettiga uteskor, bara såna mockasinliknande och mjuka stövlar, har inte känts så vettigt att lägga en massa pengar på skor innan han kan tänkas använda dem, han växer ju så de knakar.. Men nu vet jag ju inte hur vi ska göra :crazy: Brukar man få ut nån info från aktuell förskola om sånt? Det är snart dags för inskolning här och än har vi inte hört nåt men är ju några veckor kvar.

Sedan när det gäller inskolning; här kör de på tvåveckors. Brukar folk vara med i två veckor o sedan sluta tvärt, eller försöker man gå hem en stund efter ett tag, eller hur ser det ut? Hur orkar de små? Min är helt slut efter två timmar hos bekanta med 1-2 barn, här blir de ju ett gäng.. Börjar man med att vara där en stund o sedan längre eller kör man så länge som det är tänkt från början? Min ska "bara" gå halvdagar fram till hösten så att öva på längre dagar än så känns ju poänglöst.
Hur gör man om man inte är klar med inskolningen i tid, de kan ju bli sjuka osv? Jag har ju sagt en tid till jobbet när jag hoppas vara tillbaka, och första veckan ska de ha lagt lättare uppgifter på mig om jag måste hem akut o hämta, men sen.. Blir ju ogörligt om man kan åka dit för arbetsvägran om liten tex legat i kräksjuka o man måste börja om inskolningen o skjuta upp jobbstarten.

Ursäkta en del dumma frågor kanske, första barnet o noll koll! :o
Vi hade ett par ombyte kalsonger (när det behövdes), mjukisbyxor eller trasiga jeans (han har bara jeans på sig men i extralådan tyckte jag mjukisar dög) ett par t-shirt och strumpor, flera par för de blev blöta först. Extra tjocktröja.

Kanske extra vantar, blir också blöta men galonvantar är ju fantastiska att krypa med, då behövs inga extra tror jag. Inte finkläderna direkt utan de vi helst inte ville ha på hemma. Men just i dagisåldern var det ju viss omsättning i lådan...

För ute tror jag han behöver ett par stövlar rimligen, för jag tror inneskor blir blöta även om han kryper ute?

Jo de fick öva, man gick bort en stund kom tillbaka, bara ett par timmar första dagen osv..
 
Tycker @hvala svarat bra. Och även om ditt barn inte går ännu så brukar förskolor i regel vara ute. Barn som inte går brukar krypa ute så jag skulle ändå ha vattentäta tossor/varma skor av något slag även om de kan sitta i vagn en del när de är ute när de är så små. Hur sover de på förskolan? Inne/ute? Sover de ute är det dessutom bra med en uppsättning sovkläder som inte är för att leka i ute. Vantar hinner inte alltid torka och ofta blir kläderna smutsiga och inte så roliga att ha i vagnen.

Angående inskolning är det olika på olika förskolor men generellt är föräldern med första veckan och börjar lämna andra veckan. Det händer absolut att barnen blir sjuka under inskolningen och den kan då ta längre tid. Det finns ingen mening med att ha längre dagar än vad som är tänkt, men det brukar man ta upp med personalen vilka tider som kommer bli aktuella och utgå ifrån det. Och nyinskolade barn är ofta hemma lite mer innan de byggt upp immunförsvaret. Jobbet får nog tyvärr vara beredda på lite vab ibland.
Våra hade inomhuskläder på sig i vagnen som stod ute, de var nedstoppade i sovsäck. Mycket bra. Förskolan berättar hur de vill ha det och brukar klaga om barnen fryser. Våra var mycket kloka och erfarna så vi gjorde alltid bara direkt som de sa. Nya vantar som har X? -check köper ikväll. De var också mycket bra på att förstå barnspråk, bättre än vi.
 
Även icke gående barn har skor i min värld om dom ska vara ute på lekplats vintertid. Det går ju utmärkt att krypa omkring en liten stund och sitta i en snöhög med kängor, overall och kanske galonisar.
 
Även icke gående barn har skor i min värld om dom ska vara ute på lekplats vintertid. Det går ju utmärkt att krypa omkring en liten stund och sitta i en snöhög med kängor, overall och kanske galonisar.

Ja det tycker jag med. Men min lille avskyr allt sånt. Jag tycker att yey fint väder, ut! Snö, ut! Knodd ogillar vagnen mer eller mindre och sätter jag honom på marken är han jättesur och rör sig inte ur fläcken tills han lägger sig ner och börjar gråta. Han kröp inte alls inne innan jul så han är rätt sen med motoriken vilket kanske kan påverka, inte så kul bara ligga som en platt pannkaka på marken ute (han kastar sig omkull när han är missnöjd så han blir inte sittande). Jag hoppas att det ska lossna när han är på förskolan med andra små.

Tack för alla tips! :)
 
Ja det tycker jag med. Men min lille avskyr allt sånt. Jag tycker att yey fint väder, ut! Snö, ut! Knodd ogillar vagnen mer eller mindre och sätter jag honom på marken är han jättesur och rör sig inte ur fläcken tills han lägger sig ner och börjar gråta. Han kröp inte alls inne innan jul så han är rätt sen med motoriken vilket kanske kan påverka, inte så kul bara ligga som en platt pannkaka på marken ute (han kastar sig omkull när han är missnöjd så han blir inte sittande). Jag hoppas att det ska lossna när han är på förskolan med andra små.

Tack för alla tips! :)
Jag gissar att de kommer att sätta honom i kanten av en sandlåda ändå och har honom i knät när han börjar bli sur. För det verkar som att de flesta förskolor går ut, och då är alla ute, tills de alla går in. (de kunde lämna kvar några enstaka ute om de envisades) Står säkert ngt i läroplan om utetid också.
 

Liknande trådar

Fordon Är det någon här som äger en elbil? Eller leasar en kanske? Vi börjar fundera på en 2a bil hemma och maken är inne på elbil. Rent...
Svar
10
· Visningar
1 184
Senast: nejlica
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 134
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 959
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 322
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp