Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Börja med Western? *Lite frågor*

urkella

Trådstartare
Har länge funderat på börja med western då ponnyn jag tidigare ägde va riden western och tränad NH så red lite sådant på honom.
Men funderar på börja med min nuvarande Pålla. Då hon har varit skadad & fölat så ska hon byggas upp på nytt och tycker att western värkar vara mer skoningsamt för dom då dom ska gå i lägre & friare form. Får rätta mig om jag har fel. Funderar isåfall på på köpa typ denna sortens sadel --> http://bole.e-line.nu/e-line/images/prod250/85015.jpg
Någon som har någat att säga om hur dom är att rida i, för/nackdelar. Sen en bild på pållan om ni som vet/kan tror ni hon kan ha en sådan sadel, hon är ganska kort i ryggen, ska jag ha 15 el 16 " är själv 174 lång, eller är det ingen ide att börja om jag är förstor?? Pållan är 160 cm hög.
be3e2e5f.jpg

hon står lite i neråt på bilden

C

Colonels_king

Sv: Börja med Western? *Lite frågor*

sadeln är inte den sortens sadel jag skulle köpa, den ser inte ut att vara av så bra kvalitet. Den är nog mjuka tt rida i men jag undrar vad hästen tycker om den, är den bomlös eller ser det bara ut som att den inte har någon bom alls?

Vad jag kan se på bilden så skulle hästen behöva ha en bom som är böjd, inte en rak bom för då kommer den att ligga på bogarna och på länden och inte på ryggen.

Du är absolut inte för stor för att rida western, alla kan rida det och kolla på många tränare som rider 150-155 cm hästar när de själva är upp mot två meter.

16" är den vanligaste storleken, jag tycker bättre om 15,5" men det får man prova sig till vad man tycker om och framförallt vad som passar.

Lycka till

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5523 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 560
Träning Jag funderar på vad som kan ha hänt med min häst. Hon har stått i nuvarande stall i lite mer än ett år. När vi flyttade dit var hon lite...
Svar
7
· Visningar
1 198
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
125
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Preparat till katt med ledproblem
  • Uppdateringstråd 25

Hästrelaterat

• Sluta vara hästmänniska?
  • Föl 2021