Börja om från början?*LÅNGT*

Filifjonkan_

Trådstartare

Det här är Totte. Han är en varmblodsvalack, 10 år gammal och 1,63 hög lite drygt. Han är en himla snäll och försynt häst, och tycker om människor. Visserligen är han lite av en enmanshäst, och gör inte precis vad som helst om fel ryttare är på. Men, han är inte menad som ridhäst för fler än mig, och hans ägare. Eller, man skulle kunna säga att hans ägare tröttnat, och numer är det bara jag som rider och pysslar, om jag orkar vill säga (Jobbar mycket). Hon har gett honom så många chanser, men han sabbar det alltid, av nån okänd anledning.

Senast slängde han av henne, med flit. De provade en ny hjälptygel, nån form av tiedown,för att han alltid är så stressad med huvudet rätt upp i vädret. Han kan ha blivit rädd för den, det vet man inte, men ja, där nånstans började hans ägare titta på andra hästar, som i annonser och dyl. Dessförinnan har han pysslat med saker som att gå på bakbenen när det inte passat, och liknande påhitt. Dock har han bara gått upp en gång när jag suttit på, och det var för att han inte fick rusa över en vall tillsammans med de andra hästarna. Tyckte inte riktigt att det var en bra idé, då det var första gången jag red honom.

Hur det nu är, så är han ganska outbildad. Han har gått monté, och därifrån utgick ägaren när hon började ridträna honom. Hon är en skicklig ryttare med fleera års rid och tävlingsvana, och rider väldigt bra. Så i början var det no problems, han arbetade så fint, glad att äntligen få hamna i stråkastarljuset efter att ha skrotat i en hage sen han tröttnade på travet. Men sen började han krångla, och ägaren sa att "Nu får du gärna rida honom, för jag orkar inte längre."

Jag red och pysslade, han är ju verkligen hur mysig som helst. En rar liten häst helt enkelt! Krävde inget speciellt av honom sådär på ridturerna, det var mest ut i skogen och mysa, ta en galopp på en mjuk skogsstig... Det jag har märkt av sen jag började rida honom är att han lugnat sig. Han har gått från helt galen och skengalopp nästan, till nästintill slö. Man får vara tydlig med hjälperna, och ändå är hanlite som tjuren ferdinand, vill hellre gå och lukta på blommorna i vägkanten. För det gör han. Det tar jag som positivt dock, för en skogstokig häst vill man väl inte ha? Men mer än så är det tyvärr inte. Han är inget speciellt att rida, han börjar bråka så fort man samlar honom och ja... Det är mest dedär turerna ute i naturen bara, och sen tillbaka. Visst är det avslappnande, men det ger inget. Därtill är han mycket dominant och beter sig som en hingst från och till= INTE roligt att hantera hingstig vallack när det är brunst. (fick närapå ett par framhovar i skallen för några månader sen, inget jag vill prova på)

Och jag känner att jag gärna skulle vilja få¨"ordning" på honom, kanske gå tillbakaoch börja om från början, jobba från marken, plocka fram den där rara lilla hästen och lära känna honom på riktigt. Tror nämligen han hänger på en tunn tråd nu, ägaren har ingen lust längre...

Frågan är då: Hur gör man det med en så pass gammal häst, med såpass invant beteendemönster? Och såpass dominant? Har ni erfarenhet av något liknande, så kom med tips, det skulle vara jättebra!
 
Sv: Börja om från början?*LÅNGT*

Jag tror du är inne på rätt spår när du säger att du tänker jobba från marken. Det är jättebra att stärka upp sitt ledarskap ordentligt innan man börjar med att "bråka" med en häst som har så pass bestämda åsikter som denna pålle verkar ha.

Jag tycker inte att han borde vara bortom allt hopp, sååå gammal är han ju inte ändå, tio år är ingen ålder på en pålle :)

Så, kör du lite NH och kanske kan du kombinera detta med att tömköra honom för att få honom lyhörd och lydig, detta i kombination med lite trevliga och avslappnade skogspromenader.
"Bråka" inte med honom om du inte är hundra procent säker på att du går vinnande ur striden, då befäster du bara hans "olater".

Jag tror det kommer bli bra, var bara envis och konsekvent så får du snart resultat :)

Lycka till!
 
Sv: Börja om från början?*LÅNGT*

Jag tycker att det låter som om han har ont eller obehag någonstans. Kanske göra en grundlig undersökning på han innan du fortsätter.
Men du tänker helt rätt med att köra från marken för att befästa ledarskapet.

Lycka till! för du ordning på han blir han säkert riktigt fin.
 
Sv: Börja om från början?*LÅNGT*

Tack för svar! Tur att ni bukare är så vettiga :bow:

As for the undersökning: Funderar absolut på det. Men frågan är: Har hållit på med hästar i drygt 8 år, dock aldrig ägt en. Så jag har heller aldrig behövt plocka ut vet. el liknande då alla medryttarhästar varit pigga och fräscha i stort sett hela tiden.
Så, ska jag kontakta vet, kiropraktor eller nån slags ET för att kolla igenom honom?
 
Sv: Börja om från början?*LÅNGT*

Om de blir arga av att försöka få dem att "jobba rätt" så har de ofta problem någonstans i ryggen. Travare, särskilt de med branta kors, har ofta låsningar i ländryggen och sen följdlåsningar och muskelproblem till det. När de tränar trav är det ländryggen de stärker upp och spänner, särskilt i de högre farterna. Musklerna är ofta väldigt korta då.

Promenera mycket i skogen på så ojämnt underlag som möjligt så benen får röra sig mycket ett och ett och hit och dit så att säga. Då kan musklerna lossa lite iaf. Klättring mitt i skogen och med lite svängar hit och dit är också bra. Allt i sakta mak naturligtvis och "ett steg i taget" så han inte bara snubblar fram eller fuskar.

Sen är det också lättare att ställa högre och högre krav. En equiterapefts jobb blir ju också lättare att genomföra om man lossat det som går innan. Fortsättningen av eq jobb blir ju också bättre.

Glöm inte att berömma berömma berömma när han gör något som känns jobbigt samt att det kanske bara blir ett steg rätt första gången men tre nästa och det är där man får börja. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 509
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 354
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 801
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp