Bukefalos 28 år!

Börja träna lydnad för att sen kanske tävla...

igbest

Trådstartare
För en helt nybörjare inom tävlingslydnad var ska jag börja? Jag har tävlat agility och rallylydnad med min andra hund men aldrig ens tränat tävlingslydnad.
Hunden i fråga är en 18 månader dvärgschnauzertik om det har någon betydelse.
 
För en helt nybörjare inom tävlingslydnad var ska jag börja? Jag har tävlat agility och rallylydnad med min andra hund men aldrig ens tränat tävlingslydnad.
Hunden i fråga är en 18 månader dvärgschnauzertik om det har någon betydelse.

Nu tränar jag inte lydnad men du kanske skulle gå nån helgkurs eller vanlig kurs? Om du vill tävla är det ju skönt att det blir rätt från början :)
 
För en helt nybörjare inom tävlingslydnad var ska jag börja? Jag har tävlat agility och rallylydnad med min andra hund men aldrig ens tränat tävlingslydnad.
Hunden i fråga är en 18 månader dvärgschnauzertik om det har någon betydelse.
Kul att du har ambitioner att börja med lydnad :)

Det är jättesvårt att säga vart du ska börja när man inte vet vad du har lagt för grund så även jag rekommenderar en kurs.

Men generellt tänker jag att om du tävlat rally så har du säkert lagt grunden för bra kontakt samt grunden för linförighet redan och då kraven på mer "självständigt arbete" är så mycket högre i lydnaden (menar att hunden ska kunna jobba mycket längre tid utan belöning och hjälper) så måste ju en heldel hjälper bantas bort och uthållighet byggas men det kan du inte börja med först hunden är tillräcklig motiverad så även det är svårt utan att veta vart ni står idag.

Nästa grej är att sagta börja introducera momenten för hunden men då är frågan när du har som mål att börja tävla. De nya tävlingsreglerna som är påväg kommer innebära stor förändring i flera moment så är målet att börja tävla redan i höst ser momenten ut på ett sett medans det 2017/18 kommer börja se ut på ett helt annat sett. Både nuvarande och nya reglerna hittar du på sbks sida

Lycka till!
 
Kul att du har ambitioner att börja med lydnad :)

Det är jättesvårt att säga vart du ska börja när man inte vet vad du har lagt för grund så även jag rekommenderar en kurs.
Jag har lite svårt att gå en kurs då jag jobbar mycket kvällar och nätter och det dessutom inte finns så mycket kurser här i Umeå :(

Men generellt tänker jag att om du tävlat rally så har du säkert lagt grunden för bra kontakt samt grunden för linförighet redan och då kraven på mer "självständigt arbete" är så mycket högre i lydnaden (menar att hunden ska kunna jobba mycket längre tid utan belöning och hjälper) så måste ju en heldel hjälper bantas bort och uthållighet byggas men det kan du inte börja med först hunden är tillräcklig motiverad så även det är svårt utan att veta vart ni står idag.
Men den här hunden så har jag bara provat rallylydnad men det har än så länge inte gått så bra då hon har varit lite för omogen och flamsig... :crazy:

Nästa grej är att sagta börja introducera momenten för hunden men då är frågan när du har som mål att börja tävla. De nya tävlingsreglerna som är påväg kommer innebära stor förändring i flera moment så är målet att börja tävla redan i höst ser momenten ut på ett sett medans det 2017/18 kommer börja se ut på ett helt annat sett. Både nuvarande och nya reglerna hittar du på sbks sida
Planen är att börja tävla nästa år då jag inte tror att hon kommer att vara ens i närheten klar i år :)

Tack :D
 
  • Gilla
Reactions: Is
Nu tränar jag inte lydnad men du kanske skulle gå nån helgkurs eller vanlig kurs? Om du vill tävla är det ju skönt att det blir rätt från början :)
Finns dåligt med kurser i Umeå och sen jobbar jag skift med mycket kvällar och nätter och då är det svårt att kunna vara med så mycket som jag skulle behöva :(
 
Finns dåligt med kurser i Umeå och sen jobbar jag skift med mycket kvällar och nätter och då är det svårt att kunna vara med så mycket som jag skulle behöva :(

Försök hitta en privattränare?
Självklart kan man lära sig lydnad själv, men för någon som inte har erfarenhet alls skulle jag definitivt rekommendera någon form av träning med instruktör.
Det är stor skillnad på rallyn och lydnaden, då allt handlar om precision i lydnaden vilket betyder att även minsta lilla rörelse av dig kan ge dubbelkommando och avdrag om hund sitter det minsta snett etc. Det underlättar enormt att ha en erfaren person som kan titta och se sådana saker man själv inte kan.
Kolla på din BK om det finns någon träningsgrupp du kan ansluta till?

Jag jobbar också kvällar, nätter, helger och dagtid med nytt schema varje vecka. Jag har en träningsgrupp varannan måndagkväll och hitills har det gått jättebra att lösa med jobbet då jag lämnat datum i god tid innan schemat lagts.
 
Finns dåligt med kurser i Umeå och sen jobbar jag skift med mycket kvällar och nätter och då är det svårt att kunna vara med så mycket som jag skulle behöva :(

Kan du åka en bit för helgkurs så finns det väl endel nu sommartid. Allt kanske är bokat redan men det kan ju vara värt att kolla efter :) Jag jobbar alltid kvällar men stack på kurs över en helg och nu letar jag privattränare 2-3 ggr i månaden.
 
Finns även onlinekurser där man filmar, iaf i specifika moment typ fria följet. Har inte gått de själv men vet många som varit nöjda generellt, och om alternativet är att det inte är möjligt med kurs kanske det är ett bra alternativ?

Hade jag börjat träna ny hund idag hade jag lagt betydligt mer tid på grunder. Både stadga, belöningssystem, lek, motivation... Target av olika slag är också bra att kunna. Miljöträning etc också såklart men det är inte specifikt för träning.

Vad gäller själva lydnaden så började jag senast med fotgåendet genom att belöna kontakt och följsamhet vid vänstersidan (och framför mig under baklänges march) och jobba med klossträning för bakdelen och därifrån lära in positionen. (och en del annan kroppskontroll). Där kommer ingångar in också.
Stadga i form av sitt stanna kvar och en del störningsträning och omvänt lockande.
Ligg inte bara från sitt utan även stående/gående. Ställande lärde jag in på aussien genom att slänga boll bakåt, på dvärgschnauzern genom stannakommando och sen externbelöning bakåt för att snabba upp.
Platsen tar tid att få stabil och kräver mängdträning och trygghet.

Lydnaden kräver också mer självständighet och förmåga att jobba på håll än vad rallyn gör.

Omvänt lockande, shejping och belöningsord har jag väldigt stor nytta av i det mesta av min träning.
 
Nu har jag surrat lite med en som är ansvarig i klubben och tipsat om att vi ska ha en infoträff om lydnad och hon tyckte att det var en bra idé så nu hoppas jag att det blir av då jag vet att vi har ett par duktiga ekipage i klubben som tävlar i lyndad :).
Hoppas hoppas att någon av dom känner för att hålla i en info/provapå kväll och att jag kan den kvällen... :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 740
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 270
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
921
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp