börjar bli sugen på hund...

panzy

Trådstartare
... men har ingen aning om vad för ras jag vill ha...

hunden ska va "lagom" stor - anser att border collie är i minsta laget, men samtidigt ska den "få plats" i studentboendet.

vill kunna träna lite agility, och gärna ev. kunna använda till viltspår i framtiden - ingen jakthund men till t ex eftersök

Jag är hemifrån van vid border collie och vill gärna ha en lika lättlärd och samarbetsvillig hund - men känner att just den rasen är något "för mycket" för mig i dagsläget.

idéer någon??
 
Sv: börjar bli sugen på hund...

Bearaded collie kanske? Jag har inte så stor erfarenhet av border, men jag har fått för mig att bearded är en mildare variant. Jag har haft några stycken, alla väldigt lättlärda och sammarbetsvilliga, formbara allroundhundar.

De har ett rykte att vara väldigt veka, men det är inga problem om man är noga med uppfödare. Pälsen är ju ett kapitel för sig visserligen ... Den är väldigt lättskött, men den drar åt sig allt och är jobbig att få ren efter en runda i skitigt väder. Att beardisen älskar att skita ner sig gör det ju inte bättre :p Själv håller jag min klippt nu för tiden!

Men det finns nog ungefär 100 andra raser som passar in på din beskrivning :)
 
Sv: börjar bli sugen på hund...

australian shepherd är väl något större än border collie, kanske inte så mycket på höjden men de har ju mer massa. gillar du vallhundar som typ så är det ett alternativ. de är väldigt aktiva, och mer utåtagerande än borders, men behöver inte tvunget valla.

annars kanske någon retriever hade kunnat funka?
 
Sv: börjar bli sugen på hund...

Kelpie?
Finns i ganska många färgvarianter men i och för sig så är de lite mindre än en BC. Annars tycker jag att Aussie är otroligt vackra hundar.
 
Sv: börjar bli sugen på hund...

Beauceron kanske kunde vara ett alternativ att titta lite närmare på?
 
Sv: börjar bli sugen på hund...

Viket slags BC är för liten, den som blir 13 eller den som blir 28 kg som vuxen?
:idea:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 206
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 325
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 683
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 202
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp