bogblad 3 cm från.. vad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuckyLuke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 909
L

LuckyLuke

Hej! Dessa sadlar... jag ska köpa sadel som några kanske vet och har typ startat massa sadeltrådar :angel:

Men nu har jag en mer konkret fråga i alla fall :p

ska bogbladet vara 3 cm från sadeln eller från bomspetsen?

för jag har hört av många att bogbladet måste vara 3 cm från sadeln, men sadelprovaren jag hade sa att "det var lugnt för bomspetsen låg inte på bogbladet".
så hur ska det vara?
jätteglad för all hjälp :bow:

Sv: bogblad 3 cm från.. vad?

det beror på vad du har för sadel. en dressyrsadel kan man lägga så man får in några fingrar mellan bog och sadel medans en hoppsadel kommer att ligga delvis på bogen hur du än gör. Där gäller det att hitta bomspetsen på sadeln och lägga den ca 5cm bakom bogbladet.

Man brukar ge som tumregel att bomspetsen ska vara 5 cm ifrån bogbladet. Så att sadeln ska vara 3 cm ifrån bogbladet verkar vettigt.

De flesta hästar klarar sig med 5 cm mellan bogblad och bomspets, men vissa behöver mer utrymme så man får helt enkelt kolla hur hästen rör sig.

Det sadelprovaren sa var inte så konstigt. En sadel är gjord av läder, som är mjukt och böjbart, medan bommen är hård och inte så böjbar. Om lädret ligger emot bogbladet så gör det inte så mycket eftersom det är mjukt. Men om bomspetsen, som är hård ligger för nära så att bogbladet slår i, så gör det såklart ont.

Min sadelutprovare brukar säga att tumregeln är 4-6 cm mellan bogblad och bomspets. Min häst har dock uppemot 8 cm som "normalläge" dit han putar sadeln oavsett. Passar sadeln inte forsätter den bortåt 10-12 cm men då har den hamnat för långt bak.

Bogbladet struntar jag i, det beror ju mycket på hur sadeln är skuren och vad hästen tycker. Däremot vill jag att bogbladsspetsen går väl fri från bombenet.

okej tack :)
det är en dressyrsadel :)

okej :)

fast sadeln är ju också hård och hindrar bogbladets rörelse där den är stoppad.. eller?

hehe okej :)
problemet på min häst är nog snarare att sadeln glider framåt och lägger sig på bogbladet :cry:

eh okej, fattar inte riktigt :angel:
men alltså att det viktiga är att bommen inte ligger på bogbladsspetsen eller? haha jag är lite trög ibland :angel:

haha njae det är så svårt :o
läste det på agria och det var ju jättebra! tack :laugh:
ska få hem en sadel i veckan så den ska jag försöka undersöka om den passar i alla fall :)
hoppas, hoppas :bump:
jag har ju fått massa bra tips nu :banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 305
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 405
Senast: Mia_R
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
24 019
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel. Jag är av naturen väldigt nojig... 2
Svar
22
· Visningar
2 425
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka