Det är alltid kul att ha flera synpunkter....
Har ändå inte tänkt att köra 2 hästar i så för mig spelar just inte 216/220 någon roll... Jag vill ha 220 pga att jag tror att det är "bättre" 2:a handsvärde på den...
Jag har faktiskt kikat på ume också men eftersom jag ska ha ett släp med kombiramp eller dörrar så har ume fallit bort.

Sadelkammare inne i transporten vill jag inte ha, dels pga att den är ivägen och sen ska den ju förankras så att den hålls på plats...oavsett vad som händer...
Pratade med en annan firma och deras skåp satte man fast med snodd....HUR säkert är det då?? :crazy:
Nope, så antingen åker sakerna in i bilen eller så får jag sätta på skåp utanpå.... Eller köpa bojvarianten med sadelkammare som är inbygd.

Annars tycker jag precis som du att ume är ett toppensläp och som sagt, hade det haft kombiramp så hade jag nog köpt ett sånt. :)
 
Åhh, ett inlägg från en tidigare bojägare... Det är ju det bästa, de har ju lite att referera till ;) Och att de är nöjda är ju ett stort +.

Måste bara fråga...inoljning av plyfan?? Var inte den vitlackad?
Golvet bör ju hålla ett tag eftersom det är 15 års garanti, givetvis beror det på hur man sköter det också. Min nuvarande vagn har garageplats just nu och det har jag fortsättningsvis också så det bör ju inte vara något problem :)

Och ja, det blir ett boj :love:
 
nej den var brun tom 90 tror jag!

som jag redan sagt, köp, bättre vagn kan man inte få tag på,
:D
måste bara fråga den lyckliga ume-släpsägaren om du sett vad som händer med aluminiumvagnen när den transporterar en häst som vevar med benen..... ingen vacker syn med bucklade släp :crazy:
 
Boj har väl aluminumgolv, men trä i väggarna väl?.. Tittade också på Boj då jag skulle köpa släp för 2 år sedan. Blev även fast i modellen med sadelkammare/klädkammare, ramp/dörrar samt dörrarna istället för bommar :d. Att jag sedan kom över ett annat släp av ett annat märke är en annan femma (fick det till fyndpris :D)
 
Men jag läst nog att ditt var en -98:a.... Orkar inte gå tillbaka och kolla... :o
Då förstår jag om du oljade, tyckte det var lite konstigt att olja vita väggar :D *vimsig*

Jo, jag hoppas jag blir nöjd. Det verkar väldigt bra och det får ingen större negativ kritik här på forumet!

Vad gäller alu rakt igenom kan jag inget säga, för jag har inte den minsta aning..
 
Jo, helt klart går det att köpa billigare släp med bättre priser och samma utrustning. :crazy: Hade eg tänkt mig ett annat släp med samma utrustning för ca 20000 kr mindre. Men så läste jag något negativt och tänkte om...
Det kan likaväl varit en engångs förestelse och måndagsexemplar som jag läst om men men...

Det är alu på golvet, garanti på 15 år. Så det hoppas jag blir bra. Jo, jag köpte till kombirampen/dörrarna eftersom det var något jag prioriterade hos mitt nya släp. Fronurlastning har jag på det gamla och inte använt det en gång på de 2 (?) år jag haft det... :smirk: Kan ju iof vara bra och ha men.. :confused:
 
Nu är jag inte riktigt med... Jag har ett Ume som är tillverkat i aluminium. Min häst vevar med benet när hon åker och gör märken i transporten men inte bucklar hon den. Har du sett ett Ume???
Det är inte aluminium bara utan på insidan sitter det nämligen trä. Möjligen att den kan buckla taket om den av någon anledning slår upp skallen i det. Min häst når inte taket för släpet är högt.
 
Har en boj stabilo från 1992

Superbra

stabilt som attans och i plåt, så den är rejäl. Bra kvalité och inga problem att beställa reservdelar till den.

Något tung, väger 620 kg, och totaltvikten ligger på 1250
kan även typa upp den till 1500, men då måste jag ha E kort

Jag är supernöjd med Boj!
 
hallå du umeägaren

jag har sett massor av ume-släp men just detta riktigt hemska exemplar på inredningen var ett sådant där jättesläp med lastutrymme framtill.... ingen aaaaaaaaning om vad modellen kan tänkas heta och det var iallafall inte annat än metall på skötar dörren den buckliga och träluckan som delade av släpet lastdel och hästdel skramlade så inåt h-ete då man rörde vid den så jag vågar inte ens tänka på hur den lät under transport av häst
 
Ett måndagsexemplar kanske?! :smirk:
Hade också ett Boj innan. Var väldigt nöjd, men ännu mer nöjd med mitt Ume. Bra va?! Det finns nog alltid för och nackdelar med släp oavsett vilket märke du väljer.
 
helt sant! :bow:

men av alla släp jag någonsin kört så vinner Boj i längden på alla sätt och vis. :bump: :bump: :bump: :bump:

de vinner över kylinge, star, värmlandsvagnen, henra, böckmann (sämsta skit som ngnsin tillverkats), fobo, heby, ekerö, dala, ume, fautras osv
 
Håller helt med dig! För o nackdelar får man försöka väga in efter den personliga smaken, för att sen, förhoppningsvis :smirk:, köpa en vagn som man kan vara nöjd med ;)
 
Det låter mycket bra att du är såå förtjust i det. Faktiskt har jag inte hört så mkt negatvit om dem så jag hoppas att jag är lika nöjd om ett år....
Det är ju inte helt enkelt att köpa släp har jag märkt :eek:, har hållt på att fundera, vritt o vänt på samtliga märken för att hitta en som ska motsvara mina "krav"...
 
Nu vet jag vart det öppningsbara fönstret brukar sitta :idea: , på skötardörren..... Det är lite skillnad mot "uppe på taket" som jag trodde det....
Det fönstret som sitter där vet jag inte exakt mått på,eftersom försäljaren inte visste själv, men ca 10*30 kanske? Det öpp.bara var väl 30*40 eller minns jag fel?

Så nu vet jag det iaf :D
 
jag måste tyvärr såga ume-släpet lite till, såg igår ett helt nytt släp, registrering börjar på U och det är av den modellen som har hästarna bakofram i släpet, i vilket fall som helst är lyktorna på höger sida av och hänger enbart i ledningarna, detta skulla ALDRIG hände på ett bojsläp som har anordningar byggda kring lykthusen för att förhindra sådana skador
 
Tjenix!

Har ett Bravo 216.

Dörrarna jag har haft baktill istället för läm, var väl inte världens mest hållbara, men ok.
Annars är jag helt nöjd.
Jag hade dom gamla plyfadörrarna som fanns innan kombiluckorna tigs fram.

Vidare extrautrustade jag med reservhjul och låsbart drag.

Skitnöjd!

/Mike :devil:
 
Tjenixen själv Mike! :D

Jodå, reservhjul har jag också köpt till, kan ju faktiskt hända att man får punka trots boggie... :smirk:
Det där med låsbart drag ja...menar du kulkopplingslåset? Huu, dyrt var det...drygt 1300:- för det som försäkringsbolagen godkänt (tror jag?). Men tanken är ju bra. Vet inte riktigt hur försäkringar gäller annars om någon stjäl vagnen medans den sitter på bilden utan lås?? Inte så kul om man blir blåst på pengarna av ett nytt om det blir stulet och demolerat :( *suck*
Får nog kolla upp det känns det som.... :crazy:
 
*hihi* ja, jag såg riktigt hur lampan över huvudet tände sig när jag fick den förklaringen :D :D

Hur går det, blir det något släp?? :p
 
en annan sak med umesläpet:

Fick se en vagn där frambommarna var helt skeva och böjda bakåt efter det att en häst ryckt till.

Lite högre krav på materialet i bommarna vore ju önskvärt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 168
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 962
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 794
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp