Bukefalos 28 år!

Bomfritt! FitForm vs BareFoot...

D

Doc

Undrar om någon provat dessa båda sadelmärken och vet om det är stor skillnad på dessa två sadlar.

Har nämligen letat sadel under väldigt lång tid utan att hitta någon som passat. Lånade en FitForm förra helgen och kände direkt att detta var vår melodi!
Glad i hågen ringde jag för att beställa en egen FitForm.
Men de tillverkas inte längre!
De har nu en billigare variant istället som heter BareFoot.

Eftersom jag inte vill köpa något sämre än FitForm behöver jag veta om det är stor skillnad mellan dessa två märken.

Behöver även veta skillnaden mellan Torsion och FitForm/BareFoot i kvalitet och ridkänsla.

Tackar
 
Barefoot är ett lågprisplagiat på Torsion. Vad jag har förstått är den ändå rätt Ok. Torsion har dock bättre material, plus att det finns flera valmöjligheter vad gäller modeller.
 
Mja... Jag trivdes så himla bra i FitForm att jag inte tycker det är nödvändigt att prova något annat. I FitForm kändes det som omjag hittat "hem".
 
Barefoot håller lite sämre kvalitet på lädret och så.. är väl inte lika slitstark. Däremot tyckte jag att Fitformen(med tillhörande padd) kändes JÄTTEBRED. Barefoot känns inte lika bred, men jag tror det beror på att det är en annan pad till den. Stoppningen sitter liksom bara där bossorna är på en bomsadel, så det blir inte lika mycket stoppning under lårdelen av benet :crazy: Fitform-paden har ju stoppning ända ner till knäna känns det som :crazy:
Obs, den paden som hör till Barefoot tillverkas av Grandeur.. tror inte tex Stall Vrå säljer den med sin Barefoot..
 
Kan det vara så att BareFoot ändå är ett rätt prisvärt alternativ då?

Jag rider mest barbacka nu på mina båda breda hästar så jag är rätt nöjd med att sitta brett faktiskt.

Var hittar man i så fall paden till BareFoot och hur mycket kan en sådan kosta?
 
Hade bara tänkt mig en vanlig standardmodell så för den delen är det nog ingen fara. Sitter stigläderfästena ungefär på samma ställe tro?
 
Ja, det tycker jag. Bara man är medveten om kvalitetsskillnaderna. Paden till Barefoot kostar kring en tusenlapp, jag kan PM:a dig om den :angel:

Och jag tror att stigläderfästena sitter ganska lika, jag har inte mätt men det känns iaf så :smirk:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 554
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
2 938
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Som frågan lyder så undrar jag lite om dessa sadlar.. Har tidigare haft en Albion och älskar lädret och gedigenheten. Nu passar inte...
Svar
3
· Visningar
4 578
Senast: polly p
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp