• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sliver
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 060
S

Sliver

Sökt men vet inte om jag sökt dåligt eller om jag helt enkelt inte duger till.

Iaf så är min fråga eller fundering hur ligger det till med bomstorlekarna egentligen? Alltså min häst har en bomvidd på 31 hur skiljer det sig på olika sadlar. Tex stubben måste man ta en 32 på dom för att den ska passa eller? Och de sadlar som det står smal,normal och vid bom på vad ska man ha där?

Förresten finns det någon dressyrsadel som ni kan rekomendera.
Tänkte köpa en ny, inte nu men på sikt, måste spara lite först ;)
Men tänkte om ni kunde rekommendera någon sadel som jag kunde sitta och dregla över :D Dessutom ska det vara en skön sadel för min onda rygg jag har ibland.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bomstrl.

Hästen är ett halvblod. 170cm hög. Den nuvarande sadeln köpte jag ny, en dressyrsadel. Köpte den ur Hööks och det var den billiga varianten. Men jäklar så skön och den passade bra. Det är en läder sadel. Den har inget märke. Iaf då jag beställde den så fanns den i normal eller vid. Och jag sa att min häst hade 31 i bom och då sa hon att jag behövde en vid. Den passade bra då jag köpte den och den passar relativt bra nu. Nu har jag inte jobbat min häst så mkt då jag fick barn för en tid sedan men börjat sätta igång honom igen. Iaf så då han inte har så mkt muskler passar sadeln jättebra men då han fått mkt muskler ja då glider sadeln gärna fram på manken, inte så mkt men tillräckligt för att jag tycker att det inte är bra. Han får inte den rörelsefrihet han behöver. Han får inte skav av den.

Mr%20Milou.jpg

Nu vet inte jag hur de bomvidderna är, men jag tror att en Globus, Albion och Frank Baines hade legat bra på din häst. Både Albion och Frank Baines är jättesköna och mjuka. Globus är mjuk, men inte så mjuk som FB och Albion.

Sen ang bomvidderna: du får prova dig fram, kontakta utprovare.

Ok. Vart kan man se en sadel som Frank Baines då? Ville gärna se en bild på sådan.... Någon hemsida eller?

http://www.frankbaines-saddlery.com/

Priset ligger på ca 20 000 beroende på inköpsställe.
Men här http://www.redrae.co.uk/frank_baines_collection.htm får du dom för 13000 + frakt från England.
Det finns folk som har beställt därifråpn vet jag, sök på redrae så finner du säkert några trådar...

Jag är inte s¨insatt i hoppsadlarnas passform eller säte, men dressyrsadlarna har jag provat allihop. Och alla passar rakare rygg och normalhög/hög manke, dock inte gigantisk manke. De är dock små i sätena, så man måste beställa en storlek större än vad man brukar.

Tror albion blir för rak. Ryggen ser rakare ut än vad den egt är iom att hästen står med huvudet i marken. Går ju inte så när den rids (förhoppningsvis).

Men om hästen går i en bra form kommer ryggen höjas. Dessutom är det mkt möjligt att hästen har så rak rygg i vanliga fall med. Men det ger en bättre bild av hur hästens rygg ser ut under arbete när hästen står med huvdet lågt än om hästen har huvudet högt och sänker ryggen.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Dressyr I dressyr-TR står det såhär under mom. 211 Hästens utrustning angående sadel: "Dressyrsadel (se bild), hoppsadel och...
Svar
11
· Visningar
1 895
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel till mitt lettiska halvblod och ha att lulla omkring med i skogen. Jag har noll...
Svar
1
· Visningar
694
Senast: kossankaj
·
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 093
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈