boots i hage med snö/lera

Sv: boots i hage med snö/lera

Jag brukar ha boots när min häst är broddad med 4 brodd fram vintertid, eller om jag ska iväg på ngt särskilt och vill skydda mig från tappskor dagarna innan. Tidigare har hästen gått med boots i princip jämt, då jag hade tappsko problem,och han har varken fått skav eller problem så jag har haft tur med en okänslig häst, men sedan ett par år är detta åtgärdat pga bra hovslagare och breddad/musklad häst.

självklart kommer det in lera under bootsen! jag skulle aldrig ha boots i lerig hage om du inte har möjlighet att vid insläpp ta av de blöta och geggiga, rengöra dessa, och sätta på ett par nya torra. Kan du fixa detta så KAN den i och för sig stå med boots över natt som jag ser det, - men INTE med de blöta den haft hela dagen, det blir för sunkigt och instängt helt enkelt.

gummiboots är ju bra när det är lerigt för de drar inte åt sig väta lika mkt som neoprene, men de skaver lättare om din häst har lätt för skav/mugg osv. man får pröva sig fram

i djupsnö har jag erfarit att bootsen inte alltid funkar utan snarare leder till tappskor, om hästen sjunker ner djupt i snön, steget blir fördröjt och den trampar på bootsen, så ryker ibland hela skon i samband med trampet. Gäller särskilt lite stadigare boots, som inte glider av, vilket gummibootsen brukar göra.
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Håller med dig! Finns det VERKLIGEN ett behov? Klart att man är lugnare med boots, jag hade det mina två första hästägande år kommer jag ihåg. Hade till och med skydd ända upp till knäna. Tills snön inunder den gjorde att pälsen dog och skavde bort. Och då togs de ändå av om natten av hyresvärden. Nu har jag precis som du tre livliga hästar som går utan skydd. De trampade sig mer när de hade skydd, än de gör nu. Problemet försvann helt och hållet när jag slutade med skydden. Jag har brodd året runt på ena hästen, för hon måste ha det. Använder de kortaste vinterbrodden.
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Min ena häst har boots på sig ute i hagen men de tas av på natten. Har ett mycket bra inackorderingsstall där ägarna till stallet hjälper till mycket och förstår hur jag vill ha det.
Min häst är en tappskohäst och det mest pga att han har kort rygg och får då ett väldigt övertramp, ca 25-30 cm. Det är inte kul att behöva ha boots i hagen men min erfarenhet med tappskor och balltramp är mindre kul...
Använder neoprenboots vintertid och gummiboots höst å vår när det är som blötast och geggigast. Funkar bra och eftersom han går barfota på sommrarna så får han va helt lös och ledig då!
Har inte haft några problem med skav eller mugg och det ska mna va glad för men det är klart att man ska va uppmäsrksam.
Alltså min erfarenhet säger - helrre boots än tappskor och balltramp!!!
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 985
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag håller på att få ordning på hovarna på mitt sto och hon går nu barfota. Problemet är att hon blir öm i sulorna då det är hårt i...
Svar
11
· Visningar
1 382
Senast: Honey07
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 965
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp