boots i hage med snö/lera

U

Uddatyp

hur funkar de att ha på boots i hagen?
rädd för att de ska fastna snö/lera under dom..om de gör de lossnar de då tillslut?

hur är de med skav och sånt?
brukar hästar få skav av gummiboots?

ska nämligen nu sätta på broddar fram och hade tänkte ha på bootsen hela tiden när hästen har dom i hela tiden.

finns de bättre alternativ till boots?
vad finns de för andra bra benskydd man kan ha på i hagen?
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Jag har skydd året om på min häst i hagen då han inte riktigt har koll på sig själv och har fortfarande inte efter 2 senskador inte lärt sig (värst verkar det vara när han på sommaren ska sparka efter broms, flugor mm).

Snön brukar ju för det mesta smälta om det skulle hamna innanför skyddet/intill hästen. Lite lera och gegga slinker in men om jag kollar på hoven efter att jag tagit av bootsen så ser jag en tydlig kant. Det som varit nedanför bootsen har stora och tjocka lerklumpar medan det som var innanför bootsen bara är lite sörjiga.

Jag har klarat mig relativt bra från skav på min fullblods känsliga päls. Jag är alltid noga med att spola rent benen när jag plockar in honom för kvällen så att det är rent och fräscht till nästan morgon. Använder gummiboots.

Jag fick tipset en gång att tejpa silvertejp runt hoven för att skydda mot tappskor. Kanske går att göra en liknande grej för att skydda mot broddtramp? Jag har ingen aning eftersom jag aldrig provat. Man kanske rycker bort pälsen när tejpen ska bort :crazy:
 
Sv: boots i hage med snö/lera

okej, ja har ju de lilla problemet att ja inte är där vid insläppet..så han får stå med dom över natten o så.

men han har haft kotringar på sig under nästan hela vintern och de har inte blivit några skav eller så trots att de vart lite lera under ibland..

så de kanske fixar sej med boots endå..

vad har du för skydd på hästen i hagen? förutom bootsen?
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Jag har haft boots på min häst i princip dygnet runt nu i några månader utom vid ridning. Han är fenomenal på att ta av sig framskorna så hovslagaren föreslog boots så kanske kusen trampar av dem istället. Det har blivit tappskor ändå, men inte lika många.:crazy:

Jag använder vanliga gummiboots med kardborrknäppning. Han har inte fått skav av dessa trots att hagarna är extremt leriga. Den beryktade Göteborgsleran.;) Snö har vi nästan inte haft något alls av här, men jag tror inte att det bör ställa till mera problem. Jag spolar av benen och bootsen varje dag. Tyvärr måste boots sitta på över natten pga påklädning av skydd inte ingår i servicen.
 
Sv: boots i hage med snö/lera

dom sitter kvar bra o så?
sätter sej inte på konstiga sätt?

om du fattar...
 
Sv: boots i hage med snö/lera

hur skulle de kunna sätta sej på konstiga sätt?

jag använder boots i hagen på mitt fullblod för att han inte ska trampa av sej skona. det fungerar jättebra, men jag spolar av bootsen och hovarna på kvällen när han kommer in.
 
Sv: boots i hage med snö/lera

pga tappskor har min häst nu en period boots fram i hagen och jag tycker de i gummi är bättre än neprenbootsen(eskadron) jag testade.
Främst för att snö och lera inte fastnar på gummibootsen som de gör på neoprenen och då blir de ju också ganska tunga..
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Jag tycker du ska använda neoprenboots. Gummiboots är ju jättetunna och ger nästan inget skydd alls, en brodd går igenom hur lätt som helst. Då kan man ju lika gärna låta bli att ha boots. :crazy:

Jag har neoprenboots med konstläderutsida på min häst. Dom trampas ju sönder efter ett tag, men hellre bootsen än benen!
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Bara en fundering, är inte risken stor att hästen får nån typ av hudirritation? Typ mugg el nåt? Om det är lerigt och geggigt i hagen? Några av hästarna jag släpper ut/tar in har boots på framhovarna och när det var som värst lerigt så var de aldrig torra, även fast vi tog av dem på kvällen och satte på dem på morgonen? Och om de ska stå hela natten med dem måste det väl bli värre?
Men det är väl bara att prova? Är det bra väder så ska det väl eg inte vara några problem.
 
Sv: boots i hage med snö/lera

hur funkar de att ha på boots i hagen?
rädd för att de ska fastna snö/lera under dom..om de gör de lossnar de då tillslut?

hur är de med skav och sånt?
brukar hästar få skav av gummiboots?
Köp neopreneboots om hästen har lätt att få skav. en av våra har neoprene resten kan ha gummi.
ska nämligen nu sätta på broddar fram och hade tänkte ha på bootsen hela tiden när hästen har dom i hela tiden.

finns de bättre alternativ till boots?
vad finns de för andra bra benskydd man kan ha på i hagen?

Våra har boots fram nu när det är snorhalt i hagarna och dem har mellan 16 och 20 brodd i.
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Jag tycker inte hästen ska behöva ha bootsen på natten! Man får ta av dom och tvätta/torka över natten. Finns inte torkmöjlighet ska man ha två uppsättningar.

Ang mugg så blir det inte värre av boots. Är hästen disponerad för att få mugg så får den det, vare sig den har boots eller ej...
 
Sv: boots i hage med snö/lera

*KL och svarar flera i samma inlägg*

dom sitter kvar bra o så?
sätter sej inte på konstiga sätt?
Nej, inte vad jag har märkt.

Bara en fundering, är inte risken stor att hästen får nån typ av hudirritation? Typ mugg el nåt? Om det är lerigt och geggigt i hagen? Några av hästarna jag släpper ut/tar in har boots på framhovarna och när det var som värst lerigt så var de aldrig torra, även fast vi tog av dem på kvällen och satte på dem på morgonen? Och om de ska stå hela natten med dem måste det väl bli värre?
Men det är väl bara att prova? Är det bra väder så ska det väl eg inte vara några problem.
Det har jag funderat över också och har noga koll på karleder m.m. Än så länge går det bra.

Jag tycker inte hästen ska behöva ha bootsen på natten! Man får ta av dom och tvätta/torka över natten. Finns inte torkmöjlighet ska man ha två uppsättningar.
Om man måste ha bootsen på över natten eller inte beror ju på om man kan få hjälp med påklädning eller ej på morgonen. Där jag har min häst finns inte den servicen. Sådant är enklare om man har eget.

Som jag skrev tidigare så använder jag gummiboots och är normalt sett i stallet på em/kväll. Jag tar av bootsen och spolar av dem det första jag gör. När allt annat är gjort så har de torkat. Även om de inte hade torkat tror jag inte att blöta gummiboots en stund i boxen ger hästen besvär. Däremot skulle jag gärna slippa böket med boots. Hästen skulle nog också vara gladare ju mindre jox han behövde ha på sig.
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Man kan ju göra det själv.... har jag gjort i 11 år.. åkt ut morgon+kväll för att greja med skydd o täcken.
Det går.
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Javisst går det, men jag råkar ha 25 km enkel väg till stallet, 39 km därifrån till jobbet och ett heltidsjobb att sköta. Då känns det inte så praktiskt att åka ut både morgon och kväll. Och nej, jag har inte tänkt flytta från ett i övrigt mycket bra stall till ett närmare bara för att kunna byta boots på morgonen. Så det behöver du inte tipsa om.:)
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Lånar knapp av mig själv för att berätta att 20 cm halvblöt halvfrusen lera med 10 cm blötsnö ovanpå gjorde susen om man är häst och vill ta av sig sina boots. Jag är förvånad över att skorna sitter kvar. Det blir till att shoppa igen eller ge :devil: i boots.
 
Sv: boots i hage med snö/lera

Min erfarenhet är att det kommer lera under bootsen, men ingen har hitills fått irritation (även om MATTE verkligen inte tycker om att det ska vara så). När det är snö däremot så snö är ingen större fara, värre när det blir is på/innanför bootsen.

Men många gånger heller gummiboots än neoprene. Neoprene skyddar bättre, men suger åt sig fukt, är som rena magneten för lera och is bildas på nolltid på neopreneboots.

Men behöver hästen *verkligen* boots för att den har brodd? Eller är det du som vill ha för säkerhets skull? Jag skulle nämligen inte vilja ha boots dygnet om, och då det är praktiskt omöjligt för dig att åka själv/köpa till tjänsten så skulle det i min värld behöva föreligga ett 'verkligt' behov för att ha dem dygnet om.

/Alexandra - med tre fullbroddade, livliga spektakel - utan boots. JAG skulle gärna ha boots på alla tre, men det är för många nackdelar för det ska uppväga fördelen att matte är lugnare.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 985
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag håller på att få ordning på hovarna på mitt sto och hon går nu barfota. Problemet är att hon blir öm i sulorna då det är hårt i...
Svar
11
· Visningar
1 382
Senast: Honey07
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 981
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp