Boräntorna

Här så säger du ju emot dig själv.

Dessutom så gör jag en prediktion på vilken bolåneränta som man kommer att kunna få på vilken bindningstid som hest. Att min prediktion skulle vara just på rörlig (3 mån) är något som du och andra själva har tolkat in.

Min prediktion är på vilken ränta som jag tror att man kommer att kunna få på sitt bolån framöver. Det som man räknar på i sin budget.

På vilket sätt säger jag emot mig själv?

Att man kommer kunna få 3,5% på någon bindningstid, vilken som, är bred gissning som gäller redan idag. Kan du på listränta få 3,56% kan man förhandlat få 3,5%. Snitträntan hos landshypotek är nu 3,49% på 4 år. Så jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt utöver det vi redan vet gäller idag?
 
Här så säger du ju emot dig själv.

Dessutom så gör jag en prediktion på vilken bolåneränta som man kommer att kunna få på vilken bindningstid som hest. Att min prediktion skulle vara just på rörlig (3 mån) är något som du och andra själva har tolkat in.

Min prediktion är på vilken ränta som jag tror att man kommer att kunna få på sitt bolån framöver. Det som man räknar på i sin budget.

Swedbanks snittränta på 8 år låg i februari på 3,33%, det är också något man kan göra budget på om man vill och ligger lägre än ditt uppskattade 3,5%.
 
Nej tidigare.
Annars blir lånet en förlustaffär för banken

Varje enskild utlåningsaffär behöver dock inte innebära en vinst för bankerna. Certifikatprogram och låg inlåningsränta, m.m. utgör en stor del av bankernas möjlighet till intäkter. Ligger referensräntan (STIBOR), som den gör nu, på 4 procent så spelar det ingen roll om en andel av hushållen har långa räntor på 3,5 procent om det med råge täcks upp av att en annan andel har närmare 5 procent. Som vi har sett i tråden så finns det även en andel lyckosamma bankkunder som fortfarande har bundna räntor på under 2 procent, men trots det har bankerna det senaste året gjort rekordvinster.
 
Varje enskild utlåningsaffär behöver dock inte innebära en vinst för bankerna. Certifikatprogram och låg inlåningsränta, m.m. utgör en stor del av bankernas möjlighet till intäkter. Ligger referensräntan (STIBOR), som den gör nu, på 4 procent så spelar det ingen roll om en andel av hushållen har långa räntor på 3,5 procent om det med råge täcks upp av att en annan andel har närmare 5 procent. Som vi har sett i tråden så finns det även en andel lyckosamma bankkunder som fortfarande har bundna räntor på under 2 procent, men trots det har bankerna det senaste året gjort rekordvinster.
Men det blir tidigare ändå.
Historiskt så har det fungerat så och det brukar upprepa sig.
Räntorna rör sig på ungefär samma sätt på samma omvärldsläge igen och igen.
Kriget i Ukraina är dock en Joker som är litet svår att förutse effekterna av.
 
Men det blir tidigare ändå.
Historiskt så har det fungerat så och det brukar upprepa sig.
Räntorna rör sig på ungefär samma sätt på samma omvärldsläge igen och igen.
Kriget i Ukraina är dock en Joker som är litet svår att förutse effekterna av.

Den som lever får se. Jag håller med dig om att den ekonomiska historien tenderar att upprepa sig. Det som är nytt är att vi aldrig tidigare har haft så låga räntor som före inflationen, och 3,5 procent är trots allt historiskt lågt. Och inflationen behöver fortsatt bromsas. Rasar räntorna ner så kommer huspriserna att börja stiga igen, och det var ju en av de saker som drev upp inflationen.
 
Den som lever får se. Jag håller med dig om att den ekonomiska historien tenderar att upprepa sig. Det som är nytt är att vi aldrig tidigare har haft så låga räntor som före inflationen, och 3,5 procent är trots allt historiskt lågt. Och inflationen behöver fortsatt bromsas. Rasar räntorna ner så kommer huspriserna att börja stiga igen, och det var ju en av de saker som drev upp inflationen.
Egentligen skulle det kanske behövas krav på att bostadslån ska amorteras bort på x år, annars lär inte priserna sjunka. Sedan behöver vi fundera på hur det kan gå att lösa så att det finns bostäder till alla som vill ha.

Men kanske inte nödvändigtvis behöver bygga hur mycket som helst, även om befolkningen ökar just nu, är ju frågan hur länge till.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 821
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
785
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
291
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 055
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp