Boräntorna

Jag har ju hittills haft rätt iofs ;) men det är möjligt att jag får fel denna gång.
Jag avsåg rörlig list. Angående att binda är det ju sämsta möjliga timing, men jag svarade inte på någon sådan fråga. Men pratar vi binda lån så är det ju bara sitta still i båten nu.

Har du? Jag har för mig att du pratat om räntor på upp mot 6-7 procent och jag vet ingen som har haft så höga räntor.

Hur relevanta är listräntorna egentligen, om nästan ingen i praktiken får de räntorna?
 
Har du? Jag har för mig att du pratat om räntor på upp mot 6-7 procent och jag vet ingen som har haft så höga räntor.

Hur relevanta är listräntorna egentligen, om nästan ingen i praktiken får de räntorna?

Min gissning var att rörliga listräntan skulle toppa runt 6%.
Listräntorna är väl ett mått som alla andra? Ungefär som styrräntan.
 
På en del av vårt bolån ligger räntan just nu på 5.94%
Bindningstiden gick ut för någon månad sedan, men jag pratade nyss med banken så framöver kommer det bli ränterabatt.

Är det rörlig ränta då? hujedamig! Som sagt jag har som mest haft 4,77 på rörlig och jag har inga specialrabatter eller så.
 
Har du? Jag har för mig att du pratat om räntor på upp mot 6-7 procent och jag vet ingen som har haft så höga räntor.

Hur relevanta är listräntorna egentligen, om nästan ingen i praktiken får de räntorna?
Högsta räntan jag haft har varit på 12%, men det är många år sedan.
 
Är det rörlig ränta då? hujedamig! Som sagt jag har som mest haft 4,77 på rörlig och jag har inga specialrabatter eller så.
Vad menar du med specialrabatter? I mitt fall har jag ringt till banken och frågat "Hej, vad kan jag få för ränterabatt?", och banken svarade "Hmm, 1,30% kanske?"

Har inte hållit på att försöka pruta ner min ränta mer än så.
 
Vad menar du med specialrabatter? I mitt fall har jag ringt till banken och frågat "Hej, vad kan jag få för ränterabatt?", och banken svarade "Hmm, 1,30% kanske?"

Har inte hållit på att försöka pruta ner min ränta mer än så.

Jag menar inget särskilt, det var ett svar till Hedinn som skrev "Jag har haft 5,99% (innan rabatter)".
 
Listräntorna är väl ett mått som alla andra? Ungefär som styrräntan.

Ja jo, men för att jag ska tycka att det är relevant att diskutera kring något så behöver det ha en bäring på verkligheten, annars är det inte så relevant. Just listräntan säger väl oftast inte så mycket om vad folk faktiskt har för ränta. Har aldrig tidigare hört talas om någon som faktiskt har en ränta som varit så hög som listräntan.
 
Vi har rörligt och har 5.94% via swedbank. Hur gör jag för att inte ha listränta? Vi har nog alltid haft det.
Nu har flera i tråden sagt att de har listränta eller däromkring, så jag får väl ge mig då... ;)

Vilken ränta man får beror oftast till största delen på belåningsgrad, storlek på lån och inkomst skulle jag säga. Det bästa är låg belåningsgrad, ett högt lån och en hög inkomst.

Här hos SBAB kan du laborera själv och vilken ränta du preliminärt skulle få hos SBAB, de flesta banker har inte så tydliga kalkylatorer.

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#/rantor

Listräntan ser du under "Aktuella boräntor" och du kan laborera själv med bostadens värde och lånebelopp för att se vad olika utfall blir. När jag puttar in mina egna siffror så får jag 4,62 (vilket stämmer bra, jag har mitt lån hos SBAB och har just den räntan).

Svaret på din fråga blir nog: kolla runt hos andra banker och byt till den som ger lägst ränta.
 
(förresten, jag skrev förut att den högsta ränta jag haft nu det senaste var 4,77, det stämde inte riktigt kom jag på utan 4,87 är det korrekta).
 
Nu har flera i tråden sagt att de har listränta eller däromkring, så jag får väl ge mig då... ;)

Vilken ränta man får beror oftast till största delen på belåningsgrad, storlek på lån och inkomst skulle jag säga. Det bästa är låg belåningsgrad, ett högt lån och en hög inkomst.
Ja belåningsgrad är inte så högt och under 300.000 kr.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 821
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
784
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
291
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 055
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp