Boräntorna

Okej! Du vill att folk ska gissa vad boräntorna kommer ligga på närmaste åren, är det syftet?
Jag tycker tyvärr att det är svårt att undvika att komma in på makroekonomi, men jag får sitta på händerna helt enkelt!
Lycka till med husköpet!

Ja, jag tycker gissningar är intressanta. Vad det blir, vet man ju ändå inte förrän efter.
Tack! Jag vet inte om det blir nått, vissa frågetecken ska rätas ut och min bekant som är kunnig ska få säga sitt innan det ens kommer till besiktning. Men hoppas kan man ju 🤞
 
Jag tycker den här är intressant.

https://www.svt.se/datajournalistik/borde-du-bundit-rantan/

Det har väldigt sällan varit en bra idé att binda sina lån, särskilt när det gäller längre tid.

Bankerna diskonterar riskerna rätt bra, och själv har man mer en spåkula gjord av äppelmos. Vinsten är nog istället oftast bara jämnheten och förutsägbarheten.

Så är det väl lite med det mesta när det kommer till bundna avtal, oavsett om det är ränta eller el. Vissa försäkringar också. Det handlar inte om att tjäna pengar, utan om att ha mer förutsägbara utgifter och slippa stå med en ”hoppsan-summa” som ska ut helt plötsligt.

Jag band t.ex halva mitt lån när jag köpte i höstas. På rätt kort tid - så den delen blev inte billig. Den rörliga delen var redan då billigare och är ännu billigare nu, men jag ville liksom minimera risken med en plötsligt skyhög lånekostnad om räntan går upp. Hade jag haft mindre marginaler hade jag troligtvis bundit hela för ännu mer förutsägbara utgifter, även om det hade blivit dyrare.
 
Jag är inte ute efter prognoser heller, utan mer vad folk tror. Lösare spekulationer. Bankerna har ju inte haft speciellt höga krav på sig senaste åren, då hade inte så många drabbats så hårt av en ändå rätt "liten" räntehöjning. Jag hörde någon gång att man bör klara en ränta på 8% och det kan väl inte många säga att det gjort nu. Så bankerna har helt klart varit för generösa, tycker jag.
När jag har varit i kontakt med banker gällande bolån så har regeln varit att man ska klara en ränta på 7%. Huruvida en låntagare klarar detta räknas ut, om jag minns rätt, utifrån att man ska ha kvar X kr efter att boendekostnaderna är betald och då räknar man alltså på en ränta om 7%. Hur stort belopp X är beror på om man är singel, par, har barn (antal barn) eller inga barn. Den information jag har från släktingar som jobbar just med bolån är att banken mycket sällan avviker från detta - för att avvika från det behöver låneärendet (på banken mina släktingar jobbar på) generellt gå till en särskild kommitté inom banken för prövning. Detta sker ju inte på bankens initiativ utan det är ju låntagaren som får "jobba" för det. Jag tycker man gör det enkelt för sig att skylla på att banken har varit för generös - banken ska självklart ha ett tydligt regelverk här men jag tycker att det är den enskilde låntagaren också har ett ansvar för hur mycket pengar hen har råd att låna.
 
När jag har varit i kontakt med banker gällande bolån så har regeln varit att man ska klara en ränta på 7%. Huruvida en låntagare klarar detta räknas ut, om jag minns rätt, utifrån att man ska ha kvar X kr efter att boendekostnaderna är betald och då räknar man alltså på en ränta om 7%. Hur stort belopp X är beror på om man är singel, par, har barn (antal barn) eller inga barn. Den information jag har från släktingar som jobbar just med bolån är att banken mycket sällan avviker från detta - för att avvika från det behöver låneärendet (på banken mina släktingar jobbar på) generellt gå till en särskild kommitté inom banken för prövning. Detta sker ju inte på bankens initiativ utan det är ju låntagaren som får "jobba" för det. Jag tycker man gör det enkelt för sig att skylla på att banken har varit för generös - banken ska självklart ha ett tydligt regelverk här men jag tycker att det är den enskilde låntagaren också har ett ansvar för hur mycket pengar hen har råd att låna.

Jag har aldrig sagt att låntagaren inte har nått ansvar?
 
Marknaden räknar med att räntorna på några års sikt kommer gå ner, det ser man på räntebärande papper som statsobligationer där tvååringen ligger 2,62% medans tremånaders är 3,94%, normalt är räntan lite högre för långa löptider jämfört med korta.

Sen om marknaden får rätt eller ej återstå att se ...
 
Jag tycker den här är intressant.

https://www.svt.se/datajournalistik/borde-du-bundit-rantan/

Det har väldigt sällan varit en bra idé att binda sina lån, särskilt när det gäller längre tid.

Bankerna diskonterar riskerna rätt bra, och själv har man mer en spåkula gjord av äppelmos. Vinsten är nog istället oftast bara jämnheten och förutsägbarheten.

Ja, det är ju som vanligt. Den som har råd att betala mer när det behövs kommer i längden förmodligen betala mindre. Har man sämre marginaler kommer man få betala man mer för tryggheten att slippa stå med räkningar man inte klarar.
 
Funderar också lite på hur ränteutvecklingen kommer gå framöver. Framförallt hur det kommer påverka mina möjligheter till att också kunna köpa mitt boende. Har inte en färdig kontantinsats ännu heller utan behöver ungefär dubbelt så mycket till och får låna nånstans mellan 1,5-2 mkr skulle jag tro på min lön.
 
Ja, det är ju som vanligt. Den som har råd att betala mer när det behövs kommer i längden förmodligen betala mindre. Har man sämre marginaler kommer man få betala man mer för tryggheten att slippa stå med räkningar man inte klarar.
Fast jag tycker inte riktigt det handlar om det i det här fallet, det är ju inte välgörenhet banker sysslar med och kan man ens ta ett banklån har man sannolikt råd att betala det. Vi betalar mindre än många andra för att vi är en mindre risk för banken då den delen av lägenheten som ägs av lån är såpass liten. Och vi kör rörlig ränta för att det blir billigare i slutändan, det krävs ju inte så mycket för någon att söka fram prognoser (sen finns ju alltid risken att räntan sticker till över 6-7%, men då hjälper det ju knappt att binda lånen?)
Ursprungsfrågan; jag tror räntan kommer landa på ”normal”nivåer dvs 2-4% kommande år. Många i min ålder (30-40) har levt loppan på de låga räntorna senaste åren, men jag har ändå haft lån sen 2007 och sällan varit nere på under 2,5% förutom de helt galna senaste åren, så dyrare än tidigare blir det ju, men det kanske finns något sunt med det med.
 
Många säger räntorna skall gå ner i Maj, tror ni prognosen stämmer? Som jag har förstått det kommer vi få vårt bolån i slutet på Maj. Funderar lite på hur vi skall göra.
 
Ja, det tror jag. Alla bedömare jag har sett har varit överens om att det kommer att bli så.

Jag är nog en pessimist och tror att det kommer bli en sänkning på 0.25 i juni istället.
Dock bör man ha in mind att semestertider är inflationstider ;)

0.25 ger ju dock inte supermycket lättnad om rörliga är typ 5-6 %
 
Jag är nog en pessimist och tror att det kommer bli en sänkning på 0.25 i juni istället.
Dock bör man ha in mind att semestertider är inflationstider ;)

0.25 ger ju dock inte supermycket lättnad om rörliga är typ 5-6 %

Jo jag har förstått att du är pessimist i denna frågan! Kanske blir det en sänkning i juni istället för maj även om jag inte tror det. Men jag uppfattade frågan var ställd utifrån ifall man ska binda räntan eller ej. Och det finns väl ingen anledning som jag ser det att binda i detta läget. Och till och med Riksbanken går öppet ut med att man tror på tre sänkningar inom ett år och det ger ju väldigt mycket lättnad.

Sen har jag inte hört någon som faktiskt har eller har haft en rörlig ränta på 6%. Har du? Det högsta jag för min del varit uppe på senaste året är 4,77.
 
Jo jag har förstått att du är pessimist i denna frågan! Kanske blir det en sänkning i juni istället för maj även om jag inte tror det. Men jag uppfattade frågan var ställd utifrån ifall man ska binda räntan eller ej. Och det finns väl ingen anledning som jag ser det att binda i detta läget. Och till och med Riksbanken går öppet ut med att man tror på tre sänkningar inom ett år och det ger ju väldigt mycket lättnad.

Sen har jag inte hört någon som faktiskt har eller har haft en rörlig ränta på 6%. Har du? Det högsta jag för min del varit uppe på senaste året är 4,77.
Jag har haft 5,99% (innan rabatter).
 
Jo jag har förstått att du är pessimist i denna frågan! Kanske blir det en sänkning i juni istället för maj även om jag inte tror det. Men jag uppfattade frågan var ställd utifrån ifall man ska binda räntan eller ej. Och det finns väl ingen anledning som jag ser det att binda i detta läget. Och till och med Riksbanken går öppet ut med att man tror på tre sänkningar inom ett år och det ger ju väldigt mycket lättnad.

Sen har jag inte hört någon som faktiskt har eller har haft en rörlig ränta på 6%. Har du? Det högsta jag för min del varit uppe på senaste året är 4,77.
På en del av vårt bolån ligger räntan just nu på 5.94%
Bindningstiden gick ut för någon månad sedan, men jag pratade nyss med banken så framöver kommer det bli ränterabatt.
 
Jo jag har förstått att du är pessimist i denna frågan! Kanske blir det en sänkning i juni istället för maj även om jag inte tror det. Men jag uppfattade frågan var ställd utifrån ifall man ska binda räntan eller ej. Och det finns väl ingen anledning som jag ser det att binda i detta läget. Och till och med Riksbanken går öppet ut med att man tror på tre sänkningar inom ett år och det ger ju väldigt mycket lättnad.

Sen har jag inte hört någon som faktiskt har eller har haft en rörlig ränta på 6%. Har du? Det högsta jag för min del varit uppe på senaste året är 4,77.

Jag har ju hittills haft rätt iofs ;) men det är möjligt att jag får fel denna gång.
Jag avsåg rörlig list. Angående att binda är det ju sämsta möjliga timing, men jag svarade inte på någon sådan fråga. Men pratar vi binda lån så är det ju bara sitta still i båten nu.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 821
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
783
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
291
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 055
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp