Boräntorna

1000008076.png

Såhär ser mina ut, har två på 3 månader, dom ligger lite högre. Jag har 0,97 i rabatt på mina rörliga, jag "förhandlar" rabatten varje år. I år skickade dom helt enkelt förslag till min internetbank som jag bara accepterade, jag hade inte ork att bråka. Det på 2,77 kändes absurt högt när jag tecknade det, men jag anade att räntorna skulle sticka iväg och band det på fem år. Jag är lite ledsen över att det översta lånet går ut i sommar. 😅 Men det får nog också hamna på rörligt tills vidare.
 
Visa bifogad fil 142052
Såhär ser mina ut, har två på 3 månader, dom ligger lite högre. Jag har 0,97 i rabatt på mina rörliga, jag "förhandlar" rabatten varje år. I år skickade dom helt enkelt förslag till min internetbank som jag bara accepterade, jag hade inte ork att bråka. Det på 2,77 kändes absurt högt när jag tecknade det, men jag anade att räntorna skulle sticka iväg och band det på fem år. Jag är lite ledsen över att det översta lånet går ut i sommar. 😅 Men det får nog också hamna på rörligt tills vidare.
Jag tyckte också 2,25 var högt när jag tecknade det för snart sju år sedan, nu ångrar jag att jag inte lade det längre.
Sammalika på lånedelen med 1,16% ränta.. VARFÖR förlängde jag inte något år 😅
 
Jag tyckte också 2,25 var högt när jag tecknade det för snart sju år sedan, nu ångrar jag att jag inte lade det längre.
Sammalika på lånedelen med 1,16% ränta.. VARFÖR förlängde jag inte något år 😅
Som vi och elen vi band på 3 år och det gick ut vid nyår. Varför tog vi inte 5 år...
 
Räntor börjar alltid förhandlas vid villkorsändring och rabatter gäller i regel ett år (på rörligt). Det är alltså inte räntan man förhandlar fram utan storleken på en rabatt.
 
Tror jag klår de flesta. :D Vi lånade på 500%.
Vi bankman sa glatt att han inte tänkte datera lånet förrän om några dagar.
Ja, jag hade ju samma ränta ett par dagar men det var ju ytterst kortvarigt så jag räknar den inte riktigt. Däremot blev jag så arg när jag hörde det på radion att jag höll på köra in i en stenmur på Öland. :banghead:
 
Jag tror att bostadsräntorna kommer att ligga på 3,5% från i höst någon gång och sedan ligga där ganska så länge.
Och att det kommer att vara ganska lika mellan de olika bindningstiderna.
I min värld så är allt under 7% en toppen-ränta då jag köpte vid 14%.

Sedan så handlar det ju om världsläget. Vid fullt WW3 så vet man inte alls hur det blir.
 
Jag tror att bostadsräntorna kommer att ligga på 3,5% från i höst någon gång och sedan ligga där ganska så länge.
Och att det kommer att vara ganska lika mellan de olika bindningstiderna.
I min värld så är allt under 7% en toppen-ränta då jag köpte vid 14%.

Sedan så handlar det ju om världsläget. Vid fullt WW3 så vet man inte alls hur det blir.

Då tror du alltså att riksbanken sänker styrräntan från 4% till typ 2,5% (eller lägre) inom en sexmånadersperiod?
 
Som det låter nu kommer ju riksbanken eventuellt sänka räntan en liten aning runt maj eller juni om allt fortsätter i samma riktning som nu. Det var i alla fall så jag förstod det på någon video de lagt upp för ett par veckor sedan. Skulle tro att det är 0.25% det är tal om då och förhoppningsvis är det väl åtminstone samma sänkning jag kommer få se på mitt rörliga bolån. Har det på 4,65 och 4,77 nu har jag för mig. De fick för sig att det var en bra idé att lägga det på ca 5% här i höstas och jag höll på att trilla av stolen så jag var glad att de gick ner lite åtminstone.
 
Jag är så himla glad att jag propsade på att binda lånen på LÅNG tid senast jag och exet förhandlade. 2/3 är bundna på runt 1,2% till 2026 respektive 2028. 1/3 ligger på 1,6% och går ut i sommar, då får den vara rörlig tills vidare... Hoppas/tror räntorna kommer stabilisera sig runt 3-4% men baserar det mest på vad andra har sagt
 
Nu har flera i tråden sagt att de har listränta eller däromkring, så jag får väl ge mig då... ;)

Vilken ränta man får beror oftast till största delen på belåningsgrad, storlek på lån och inkomst skulle jag säga. Det bästa är låg belåningsgrad, ett högt lån och en hög inkomst.

Här hos SBAB kan du laborera själv och vilken ränta du preliminärt skulle få hos SBAB, de flesta banker har inte så tydliga kalkylatorer.

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#/rantor

Listräntan ser du under "Aktuella boräntor" och du kan laborera själv med bostadens värde och lånebelopp för att se vad olika utfall blir. När jag puttar in mina egna siffror så får jag 4,62 (vilket stämmer bra, jag har mitt lån hos SBAB och har just den räntan).

Svaret på din fråga blir nog: kolla runt hos andra banker och byt till den som ger lägst ränta.
Ja precis, vi har låg belåningsgrad, ganska högt lån och ganska höga inkomster. Vi har inte varit över 3,97 men har också andra rabatter.
 
Då tror du alltså att riksbanken sänker styrräntan från 4% till typ 2,5% (eller lägre) inom en sexmånadersperiod?
Jag tror inte att det behövs.
SBAB har redan i dag vissa Bolåneräntor på omkring 3,5%.
Jag tror det räcker med att styrräntan går ner till just 3,5% för att den räntan skall bli stabil och gälla för fler förhållanden.
Screenshot_20240329-083939.png
 
Jag tror inte att det behövs.
SBAB har redan i dag vissa Bolåneräntor på omkring 3,5%.
Jag tror det räcker med att styrräntan går ner till just 3,5% för att den räntan skall bli stabil och gälla för fler förhållanden.Visa bifogad fil 142088
Men det är ju långa räntor som är satta utifrån en prognos om att det kommer dröja innan den rörliga räntan är nere på samma nivå.
 
Visa bifogad fil 142052
Såhär ser mina ut, har två på 3 månader, dom ligger lite högre. Jag har 0,97 i rabatt på mina rörliga, jag "förhandlar" rabatten varje år. I år skickade dom helt enkelt förslag till min internetbank som jag bara accepterade, jag hade inte ork att bråka. Det på 2,77 kändes absurt högt när jag tecknade det, men jag anade att räntorna skulle sticka iväg och band det på fem år. Jag är lite ledsen över att det översta lånet går ut i sommar. 😅 Men det får nog också hamna på rörligt tills vidare.

När jag köpte min lägenhet för 3,5 år sedan fick jag ett erbjudande om att binda räntan i 5 år på 1,7. Det tyckte jag kändes ohemult och tackade nej 😂
 
Men det är ju långa räntor som är satta utifrån en prognos om att det kommer dröja innan den rörliga räntan är nere på samma nivå.
Ja bolåneräntor som man kan få i dag.
Skulle det bara handla om rörliga räntor?

De långa räntorna är ju i sig en prognos om vad som bankerna tror skall komma.
 
Du kan ju inte jämföra med en fyraåring? 🤷🏽‍♂️
Varför inte det?
Det är ju räntan som man behöver betala som märks i plånboken.
Den ränta som man kan få en längre tid är den som man kan göra en budget på.

Det är ju inte som att det inte gills om den är bunden.
Kostnaden för lånet blir ju likadant per månad oavsett bindningstid.
 
Varför inte det?
Det är ju räntan som man behöver betala som märks i plånboken.
Den ränta som man kan få en längre tid är den som man kan göra en budget på.

Det är ju inte som att det inte gills om den är bunden.
Kostnaden för lånet blir ju likadant per månad oavsett bindningstid.

För att din slutsats om framtida rörliga ränta blir tokig om du drar slutsatserna utifrån långa löptider. Det är styrräntan som styr och den rörliga följer styrräntan, de långa löptiderna är prognoser utifrån styrräntans utveckling över längre tid.

Din slutsats om rörlig ränta om 6 månader blir därför fel. En styrränta på 3,5% ger inte en rörlig ränta på 3,5%. Detta har att göra med de räntor som riksbanken i sin tur erbjuder bankerna för in och utlåning. De skiljer sig från styrräntan och i nästa led så får bolånetagarna en annan ränta från bankerna. Differensen mellan styrränta och boränta kommer vi därför inte ifrån, din slutsats är troligt fel.
 
För att din slutsats om framtida rörliga ränta blir tokig om du drar slutsatserna utifrån långa löptider. Det är styrräntan som styr och den rörliga följer styrräntan, de långa löptiderna är prognoser utifrån styrräntans utveckling över längre tid.
Här så säger du ju emot dig själv.

Dessutom så gör jag en prediktion på vilken bolåneränta som man kommer att kunna få på vilken bindningstid som hest. Att min prediktion skulle vara just på rörlig (3 mån) är något som du och andra själva har tolkat in.

Min prediktion är på vilken ränta som jag tror att man kommer att kunna få på sitt bolån framöver. Det som man räknar på i sin budget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 821
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
785
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
291
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 055
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp