Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Med så vanvårdad trädgård kan jag inte ens hyra ut lillstugan och få in pengar jag behöver.
Om det handlar om att hyra ut så är det ju andras behov av ordning som får styra. Kör en gräsklippare över alltihop så det går att komma fram så är hyresgäster nöjda.
De bryr sig inte om det där som du ser.
Din nivå verkar vara satt av din evigt missnöjda familj.
Skippa den nivån, den bara jagar dig.
Jag hyr ut utan problem och det ser värre ut än det där.
 
Jag tänkte hyra ut via airbnb. En fin omgivning är faktiskt viktig. Man ska inte behöva känna att man kommit till slummen när man hyr övernattning på semestern. Även om det blir primitivt i stugan så måste det vara välordnat.
Oj, oj, jag har hyrt på ställen där det sett mycket värre ut, och varit jättenöjd! Slum är det om trädgården är full av bilvrak, ölburkar och gamla ensilagebalar.
 
Om det handlar om att hyra ut så är det ju andras behov av ordning som får styra. Kör en gräsklippare över alltihop så det går att komma fram så är hyresgäster nöjda.
De bryr sig inte om det där som du ser.
Din nivå verkar vara satt av din evigt missnöjda familj.
Skippa den nivån, den bara jagar dig.
Jag hyr ut utan problem och det ser värre ut än det där.
Jag skäms innerligt över hur det ser ut och skulle inte kunna ta emot gäster som vill hyra ett rum att övernatta i. Ska jag hyra ut i det där skicket så måste jag nog vara bra desperat (om nu någon ens vill hyra när det ser ut som slum). Men risken är väl att man får dålig feedback då.

Om jag kör en gräsklippare över så försvinner dessutom gruset (förutom att det allmänt ser förjävligt ut). Grus kostar pengar. Och så för femtioelfte gången - jag gillar inte att klippa gräs och vill få bort gräsmatta, inte utöka den. Gräsklippning är en så totalt värdelös sysselsättning.
 
Och så för femtioelfte gången - jag gillar inte att klippa gräs och vill få bort gräsmatta, inte utöka den. Gräsklippning är en så totalt värdelös sysselsättning.
Visst.
Men ibland så måste man gå en annan väg för att komma framåt.
Du har angett två stora problem.
1 brist på pengar
2 för långt från en stor stad

Det där med stor stad är ju svårt att trolla fram.
Men pengar kan du ju fixa genom att hyra ut.
Börja där.
Och nog tycker då jag att du verkar desperat.
Om du skall sätta upp gigantiska hinder innan du kan hyra ut så kommer du inte dit. Släpp det.
 
Jag skäms innerligt över hur det ser ut och skulle inte kunna ta emot gäster som vill hyra ett rum att övernatta i. Ska jag hyra ut i det där skicket så måste jag nog vara bra desperat (om nu någon ens vill hyra när det ser ut som slum). Men risken är väl att man får dålig feedback då.

Om jag kör en gräsklippare över så försvinner dessutom gruset (förutom att det allmänt ser förjävligt ut). Grus kostar pengar. Och så för femtioelfte gången - jag gillar inte att klippa gräs och vill få bort gräsmatta, inte utöka den. Gräsklippning är en så totalt värdelös sysselsättning.
Så här... Om DU hade bokat ett rum i en söt liten stuga, men trädgården inte hade varit 100% pedantiskt perfekt, hade du då tyckt att det hade varit så fruktansvärt förfärligt? Ett trevligt och bekvämt rum - till ett bra pris - måste väl ändå vara det som folk är ute efter när de bokar en övernattning :confused: ?
 
Eftersom jag redan är två år försenad så vill jag ha det klart i år.

Fast det var inte riktigt det jag menade. Utan att faktiskt försöka släppa kraven, fokusera på att må bra och din ork och sänka kravet. Till ett enklare mer uppnåbart. Så det går från ett måste och något negativt till att trädgården är positiv och ger energi. Och jo det går utan att den blir klar!
 
Men jag skäms.
Jag förstår känslan. Vi har ett golv som ser för taskigt ut, det är både fult och lagat, men det är inte högst på priolistan. I början höll jag utläggningar för folk när vi gick husesyn om hur det där golvet ska bytas, men inte ännu för att... blablabla.... En dag tröttnade jag på att höra mig själv tjata, och bestämde mig för att golvet må vara fult, men det funkar och jag vägrar lägga mer negativa känslor på något som inte kommer att förändras just nu! (Sambon muttrade något om acceptans. :confused::D) Jag fick bita mig i tungan i början för att inte prata om det, men efter ett tag vande jag mig, och det var faktiskt jävligt skönt att inte behöva be om ursäkt mer! Inför andra, men allra mest inför mig själv. Jag har inte alls så ont av det där golvet längre, tvärtom är jag rätt nöjd över att kunna leva med det! 💃
 
Jag förstår känslan. Vi har ett golv som ser för taskigt ut, det är både fult och lagat, men det är inte högst på priolistan. I början höll jag utläggningar för folk när vi gick husesyn om hur det där golvet ska bytas, men inte ännu för att... blablabla.... En dag tröttnade jag på att höra mig själv tjata, och bestämde mig för att golvet må vara fult, men det funkar och jag vägrar lägga mer negativa känslor på något som inte kommer att förändras just nu! (Sambon muttrade något om acceptans. :confused::D) Jag fick bita mig i tungan i början för att inte prata om det, men efter ett tag vande jag mig, och det var faktiskt jävligt skönt att inte behöva be om ursäkt mer! Inför andra, men allra mest inför mig själv. Jag har inte alls så ont av det där golvet längre, tvärtom är jag rätt nöjd över att kunna leva med det! 💃
Visst är det MÄRKLIGT att vi alltid måste fokusera på det som är negativt, och som minst hälften av andra människor förmodligen aldrig ser om vi inte hade pekat ut det :crazy:?
 
Visst är det MÄRKLIGT att vi alltid måste fokusera på det som är negativt, och som minst hälften av andra människor förmodligen aldrig ser om vi inte hade pekat ut det :crazy:?
Verkligen! Och även om de ser det så skiter nog det flesta i det ändå. Jag är rätt trygg i att vårt golv inte är en veckas samtalsämne vid matbordet hos våra besökare. Skulle det ändå vara det så är det väl bra att de får något att prata om. :D
 
Skulle man kunna erbjuda boende till någon som vill hjälpa till att få ordning på det du vill ha ordning på?
Antingen kortare tid eller lite längre där de underhåller löpande?
Jag vet inte hur sånt funkar eller ej. Det är en idé bara.
Kanske man kan få en skjuts och få det värsta gjort, du kan må bättre och ev ta lite mer i hyra efter det?
 
Skulle man kunna erbjuda boende till någon som vill hjälpa till att få ordning på det du vill ha ordning på?
Antingen kortare tid eller lite längre där de underhåller löpande?
Jag vet inte hur sånt funkar eller ej. Det är en idé bara.
Kanske man kan få en skjuts och få det värsta gjort, du kan må bättre och ev ta lite mer i hyra efter det?
Jag gjorde det första året som jag bodde här. Då hade jag 4 volontärer här som hjälpte mig mot mat och boende. (3 var bra, den sista ett bottennapp.) Förvisso fick jag massor av bra hjälp (bl.a. fick jag huset ommålat!), men samtidigt är det rätt krävande för mig. Dels behöver jag förklara saker på engelska, då det är folk från olika länder som vill komma. Sen behöver jag organisera uppgifterna och köpa in eventuellt material. Så man åker inte räkmacka med ett sådant arrangemang. Jag kan dessutom inte vara med och jobba tillsammans med volontären om det inte är helg eller jag har semester.

Men jag kan ju fundera om jag kanske ska ta emot någon volontär i juli när jag är ledig.

Innan jag kan hyra ut lillstugan via airbnb så är det en del fix med det. Just nu är det bara ett rum och inget mer. Jag tänkte sätta upp tapeter och sen behöver det byggas en kokvrå så att folk kan laga sin egen mat där.
 
De är nog svåra att hitta på hemnet. Jag kan inte bo längre bort än 3 timmar bort från Stockholm. Jag har det i dagsläget och tycker det är tungt att behöva åka dit en gång i månaden. Jag kan inte tänka mig att flytta norrut heller.

På hemnet finns det i dagsläget 47 fastigheter (villa, fritidshus, gård) för under 500 000 (eller 150 fastigheter om man har 750 000 som maxgräns) och som får en träff om man söker på fiber. Då har jag inte specificerat tomtstorlek eller något annat.
Men kräver verkligen företaget att du ska ha fiber då? Fanns inte företaget innan fibern kom?
 
Men kräver verkligen företaget att du ska ha fiber då? Fanns inte företaget innan fibern kom?
Innan fibern kom så la vi alla filmer på dvd och gav till våra deltagare. Tekniken går dock framåt och nu levereras dessa digitalt. För att jag ska kunna hantera dessa behöver jag fiber, för att ladda ner inspelningarna och sedan ladda upp dem på nätet när jag konverterat dem.
 
Jag skäms innerligt över hur det ser ut och skulle inte kunna ta emot gäster som vill hyra ett rum att övernatta i. Ska jag hyra ut i det där skicket så måste jag nog vara bra desperat (om nu någon ens vill hyra när det ser ut som slum). Men risken är väl att man får dålig feedback då.

Om jag kör en gräsklippare över så försvinner dessutom gruset (förutom att det allmänt ser förjävligt ut). Grus kostar pengar. Och så för femtioelfte gången - jag gillar inte att klippa gräs och vill få bort gräsmatta, inte utöka den. Gräsklippning är en så totalt värdelös sysselsättning.
Men anlita någon som klipper gräset. Många gör det för typ 200 kr. Tex ''pensionärspoolen''
 
Innan fibern kom så la vi alla filmer på dvd och gav till våra deltagare. Tekniken går dock framåt och nu levereras dessa digitalt. För att jag ska kunna hantera dessa behöver jag fiber, för att ladda ner inspelningarna och sedan ladda upp dem på nätet när jag konverterat dem.
Fast det funkar ju även utan fiber.
 
Men anlita någon som klipper gräset. Många gör det för typ 200 kr. Tex ''pensionärspoolen''
Jag tror ingen är villig att klippa den där gräsmattan för 200 kronor. Den är stor och klippningen tar tid.

För övrigt är jag absolut inte villig att lägga typ en tusenlapp i månaden på gräsmattan. Det är fullständigt uteslutet!!!

Fast det funkar ju även utan fiber.
Jag har inte funnit någon stabil lösning som kan hantera över 40 GB i veckan. Adsl är ju inget alternativ längre då kopparnätet är på väg att monteras ner och de trådlösa alternativen känns för osäkra. Det får inte förekomma något svaj i uppkopplingen för då funkar det inte att föra över stora filer.

Risken är helt enkelt för stor med andra lösningar. Jag måste ha en absolut garanti att det funkar felfritt både nu och sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
13
· Visningar
1 521
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 218
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 952
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 742
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp