Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Så här ser det ut vid min uteplats där jag skulle vilja kunna sitta och koppla av.

Det är inte njutbart att sitta där som det ser ut nu.
Du behöver le åt det, ta en kopp kaffe, lyssna på fåglarna och planera hur fint det ska bli där - nån gång. Sen. Så skönt att det finns mer kvar du kan greja med framöver när du får lust. Finns ju inget så tråkigt som när allt är perfekt och färdigt, eller hur? Tänk på den där lilla 40-kvadratplätten du fixade och sen fanns det inget mer att göra, hu. Själv hinner jag aldrig ikapp mig själv, för att jag kommer på så många nya idéer om vad jag ska göra; helt ok. Det är ju en del av att vara kreativ. Vägsalt är btw bra för att stoppa ogräs i grus. Det dör och sen åker det bort med krattningen.
 
Mitt problem är att jag har långt till närmaste större stad. Det är där skon klämmer.


En rabatt ska bort från södra sidan av huset. Jorden ska sparas och läggas "någonstans". En del växter ska räddas och planteras "någonstans". Gruset ska sållas från sand. Gruset måste läggas "nånstans" medan detta görs. Sen ska markduk läggas på sanden och gruset ska läggas tillbaka. Jag vill ersätta en del grus med plattor. I mitten av grusplanen finns en grop där det tidigare funnits en nergrävd plastdamm. Den måste fyllas igen med "något". En tanke är att gräva ur där och göra en rabatt i stället . Jag kan offra en gammal takplåt och kapa upp så jag kan skilja jord från sand vid planteringsytans kanter.

Ovanstående var min yta för uteplatsen. Vad gäller entrén så är det grus där med som måste sållas. Det är för tunt lager grus och ogräset får fäste på nolltid i gruset under. Jag vet inte om det är någon ide att lägga markduk där. Jag har bara råd med den billigaste kvaliten N1. Dessutom är underlaget ostabilt så det blir gropar i marken där jag parkerar min bil. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra infarten lättskött. Sen har jag två rabatter längs sidorna. Det är fortfarande lite växter jag vill rädda från en av dem. Sen behövs det rabattkanter. Ogräset måste antingen kvävas (tar tid) eller så måste rabatterna grävas ur helt. Oavsett om jag väljer det ena eller det andra så behöver jag också fylla på mer jord för att få upp nivån till omgivande gräsmatta. I den ena rabatten har jag f.ö. såpnejlika och jag är inte så intresserad av att flytta på den jorden då jag inte vill sprida såpnejlikan.

Det som oftast tar tid i såna här projekt, är när jag måste hitta en plats att flytta saker till. Det kan vara att den platsen inte finns och då måste jag ordna det först. Eller så måste jag skaffa material som jag inte har och då kan utmaningen bli "var hittar jag det gratis eller billigt?"

Jag har lagt ut pressening att lägga högar på tillfälligt. Jag ska ta tag i min värsta ogräshärd, då gräver jag ur runt rosorna, lägger dit ny jord. Sen på med kartong och tidningar och ovanpå täckbark.
Då kväver jag bort ogräset och får fin jord, och det ser ok ut under tiden. Lättskött dessutom.
 
Jag har lagt ut pressening att lägga högar på tillfälligt. Jag ska ta tag i min värsta ogräshärd, då gräver jag ur runt rosorna, lägger dit ny jord. Sen på med kartong och tidningar och ovanpå täckbark.
Då kväver jag bort ogräset och får fin jord, och det ser ok ut under tiden. Lättskött dessutom.

Uppfart är värst. Det enda som blivit bra är att ta in grävare och göra ett bra bärlager, sen sättarns och toppa med grus. Tillfälligt kan man ju kasta ut lite nytt grus men det äts ju upp av marken.
 
Absolut enklaste lösningen: gör gräsmatta av alltihop. Även uteplatsen. Eventuella växter du vill rädda, rotslå dom någonstans där du inte ser dom.

När lust, ork och motivation finns kan man göra något "snyggare".
Och få ännu mer gräsmatta att klippa??? Gräsmatta är arbetskrävande. Jag vill inte ha det. Jag siktar på att få det så lättskött som möjligt.

Dessutom krävs det arbete även för att anlägga gräsmatta. Gruset måste bort och så måste jag köpa jord (blir dyrt med frakt) och gräsfrön och så ska det vattnas när allt är utspritt.

Du behöver le åt det, ta en kopp kaffe, lyssna på fåglarna och planera hur fint det ska bli där - nån gång. Sen. Så skönt att det finns mer kvar du kan greja med framöver när du får lust. Finns ju inget så tråkigt som när allt är perfekt och färdigt, eller hur? Tänk på den där lilla 40-kvadratplätten du fixade och sen fanns det inget mer att göra, hu. Själv hinner jag aldrig ikapp mig själv, för att jag kommer på så många nya idéer om vad jag ska göra; helt ok. Det är ju en del av att vara kreativ. Vägsalt är btw bra för att stoppa ogräs i grus. Det dör och sen åker det bort med krattningen.
Jag måste faktiskt ha något under tiden att njuta av. Att bara ha kaos runt omkring mig får mig att må dåligt.

Jag har 6323 kvadratmeter trädgård. Det räcker nog för min livstid så jag är inte direkt orolig att det ska ta slut.

Vägsalt ska INTE användas i trädgården. Jag vägrar!

Jag har kört med ättika förut men gräset är motståndskraftigt och dör inte. Och det som dör ser bara fult ut där det blir kvar. Att kratta fungerar inte för att få bort det. Det sitter för fast i underlaget (som ju är sand).
 
Jag måste faktiskt ha något under tiden att njuta av. Att bara ha kaos runt omkring mig får mig att må dåligt.
OM vi säger att infarten hade varit klar. Inte ett ogräs och bara prunkande tulpaner i rabatterna vid sidan. Hade du då suttit med ett leende? Eller hade du irriterat dig på den där andra rabatten som aldrig blir i ordning, den där slänten där borta som behöver tas tag i, de där listerna som skulle upp..?

Vägen är målet.

"I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr."


Karin Boye
 
@Magiana det verkar som att allt jobb med trädgården tar mer energi än det ger? Kan det kanske inte vara klokt att fokusera på det som enbart ger energi, iallafall under en period då du får hjälp med depressionen?
Jag förstår att du vill ha det perfekt, snyggt och rent. Vem vill inte det? Jag tror det kan vara extra viktigt för oss med psykisk ohälsa (där det redan är lite rörigt i huvudet och själen) att ha det rent omkring oss. Samtidigt som det då är extra svårt att hålla det rent och snyggt...

Måste (inte vill, utan måste) du få allt klart så fort som möjligt? Jag tänker att du kanske borde ta en sak i taget, utan stress. Börja med en grej och se till att du verkligen slutför det innan du börjar med nästa. Just det där har jag skitsvårt för, men jobbar på det. Och sen det viktigaste enligt mig, acceptans. Du mediterar väl en del? Jag är inte alls insatt i meditation, men det borde väl vara något en kan koppla ihop med acceptans över sin tillvaro? Att det är okej att allt inte är perfekt. Att det är okej att det är stökigt och att det är okej att inte må bra.

Extremt luddigt svar, förlåt. Hoppas det gick att förstå vad jag menade :)
 
Det är rätt svårt faktiskt. Dessutom innebär det att om jag väntar så sprider sig ogräset i gruset och det blir svårare att ta hand om senare. Jag vill ha det så skötselfritt som möjligt.

För övrigt så hindrar ett vanvårdat yttre mig att hyra ut lillstugan eller något annat. Jag behöver mer pengar än jag har i dagsläget.

Låt det vara gräs då. Varken mamma eller pappa orkar sköta sina grusgångar med. Det är nu fin gräsmatta där istället. Som klipps. Ja det är mtk ogräs i gräsmattan där men det syns inte när det är klippt. Vill man kan man ju lägga en liten stengång bara.

Att som deprimerad och utmattad försöka hålla efter en misskött grusgång eller grusplan är inte varken rimligt eller bidrar med något postivt. Jag tror du verkligen borde försöka släppa den
 
Jag vidhåller att trädgården är inget problem. Den är bog magianas största glädje ofta. Hon är jätteduktig, jag har sett tidigare skapelser.
Det är ett symptom. Som att vara trött på hästen när man är deprimerad. Eller partnern.

Fast om den när orken brister skapar ett måste och stressmoment som inte kan lösas så blir det ju en ons cirkel. Precis som en häst blir I samma läge. Då måste man bryta den onda cirkeln. När jag var deprimerad löste jag det genom att sänka kraven och standarden. Då kunde i mitt fall hästarna fortsätta vara positiva. Men de gjorde inget positivt för mitt mående så länge jag hade dåligt samvete och mådde dåligt för allt jag inte gjorde.
 
OM vi säger att infarten hade varit klar. Inte ett ogräs och bara prunkande tulpaner i rabatterna vid sidan. Hade du då suttit med ett leende? Eller hade du irriterat dig på den där andra rabatten som aldrig blir i ordning, den där slänten där borta som behöver tas tag i, de där listerna som skulle upp..?

Vägen är målet.

"I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr."


Karin Boye
Jag hade nog kunna glädja mig åt att det är fint när jag kommer hem.

Givetvis sätter jag mig inte och är passiv, bara för att en sak blir klar utan jag fortsätter med nästa.

@Magiana det verkar som att allt jobb med trädgården tar mer energi än det ger? Kan det kanske inte vara klokt att fokusera på det som enbart ger energi, iallafall under en period då du får hjälp med depressionen?
Jag förstår att du vill ha det perfekt, snyggt och rent. Vem vill inte det? Jag tror det kan vara extra viktigt för oss med psykisk ohälsa (där det redan är lite rörigt i huvudet och själen) att ha det rent omkring oss. Samtidigt som det då är extra svårt att hålla det rent och snyggt...

Måste (inte vill, utan måste) du få allt klart så fort som möjligt? Jag tänker att du kanske borde ta en sak i taget, utan stress. Börja med en grej och se till att du verkligen slutför det innan du börjar med nästa. Just det där har jag skitsvårt för, men jobbar på det. Och sen det viktigaste enligt mig, acceptans. Du mediterar väl en del? Jag är inte alls insatt i meditation, men det borde väl vara något en kan koppla ihop med acceptans över sin tillvaro? Att det är okej att allt inte är perfekt. Att det är okej att det är stökigt och att det är okej att inte må bra.

Extremt luddigt svar, förlåt. Hoppas det gick att förstå vad jag menade :)
Jag skulle nog kunna få energi av att få njuta av att något är fint hemma. När allt är kaos så tar det energi.

För övrigt så är jag redan i läget att jag skalat ner saker att göra till ett minimum. Att det inte riktigt går att skala ner till EN sak är för att allt hänger ihop. Tar jag bort en rabatt så får jag ett hål i marken där. Det hålet måste läggas igen.

Låt det vara gräs då. Varken mamma eller pappa orkar sköta sina grusgångar med. Det är nu fin gräsmatta där istället. Som klipps. Ja det är mtk ogräs i gräsmattan där men det syns inte när det är klippt. Vill man kan man ju lägga en liten stengång bara.

Att som deprimerad och utmattad försöka hålla efter en misskött grusgång eller grusplan är inte varken rimligt eller bidrar med något postivt. Jag tror du verkligen borde försöka släppa den
Gräsmattan kommer inte att komma dit av sig själv. Jag har liksom redan konstaterat att det ser förjävligt ut om man bara låter en yta vara.
 
Jag hade nog kunna glädja mig åt att det är fint när jag kommer hem.

Givetvis sätter jag mig inte och är passiv, bara för att en sak blir klar utan jag fortsätter med nästa.


Jag skulle nog kunna få energi av att få njuta av att något är fint hemma. När allt är kaos så tar det energi.

För övrigt så är jag redan i läget att jag skalat ner saker att göra till ett minimum. Att det inte riktigt går att skala ner till EN sak är för att allt hänger ihop. Tar jag bort en rabatt så får jag ett hål i marken där. Det hålet måste läggas igen.


Gräsmattan kommer inte att komma dit av sig själv. Jag har liksom redan konstaterat att det ser förjävligt ut om man bara låter en yta vara.

Jag menade låta ogräset ta över gruset och klippa det när gräset klipps
 
Jag menade låta ogräset ta över gruset och klippa det när gräset klipps
Det kommer inte att ske. Det finns redan ytor som delvis tagits över av ogräs och det ser inte kul ut. Det är mossa, björk, nejlika, veronika, oregano m.m. och ser fan inte klokt ut. Dessutom ligger grusytan lägre än den omgivande gräsmattan och de fula rabatterna vid sidan om (som också ska bort). Tallarna har jag i alla fall flyttat bort därifrån.

F.ö. så tycker jag inte om att klippa gräs. Jag vill ha mindre gräsmatta, inte mer.
 
Det kommer inte att ske. Det finns redan ytor som delvis tagits över av ogräs och det ser inte kul ut. Det är mossa, björk, nejlika, veronika, oregano m.m. och ser fan inte klokt ut. Dessutom ligger grusytan lägre än den omgivande gräsmattan och de fula rabatterna vid sidan om (som också ska bort). Tallarna har jag i alla fall flyttat bort därifrån.

F.ö. så tycker jag inte om att klippa gräs. Jag vill ha mindre gräsmatta, inte mer.

Okej. Kan du göra om din önskade tidsplan för när det ska ske? Så du blir mindre stressad och påverkad av det här nu.
 
Du får låtsas att det är någon annans oskötta trädgård.
Men det är det ju inte. Det är här jag bor och det är det här jag ser varje dag.

Med så vanvårdad trädgård kan jag inte ens hyra ut lillstugan och få in pengar jag behöver.
 
Detta var vad du önskade dig:

"jag skulle vilja kunna sitta och koppla av"
Ja? Det finns ingen motsättning i att koppla av på ett fint ställe OCH fortsätta med att fixa. Som det ser ut nu så kan jag bara fortsätta fixa men aldrig koppla av och njuta av det jag har för jag har inget.
 
För att den ev hyresgästen skulle reagera på det?
Tror nog att de flesta inte tänker på trädgården när de hyr boende
Sen beror det ju på till vilka du tänkt hyra ut såklart
Jag tänkte hyra ut via airbnb. En fin omgivning är faktiskt viktig. Man ska inte behöva känna att man kommit till slummen när man hyr övernattning på semestern. Även om det blir primitivt i stugan så måste det vara välordnat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 262
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 108
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 914
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp