Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

@Magiana det är så himla tråkigt att du bara kan fokusera på det som är inte är perfekt. Det är en superfin trädgård och jag önskar att du skulle kunna se allt du har gjort och allt som är jättefint med den. Ja visst finns det mer kvar att göra men det är också gjort väldigt mycket. sträck på dig!
Ändå har jag ingen plats där jag bara kan sitta och de största katastrofområdena är sådana jag ser varje dag. Den fina rabatten med spaljén ser jag alldeles för sällan.

Den är ju jättefin. Med flera gröna rum att vara i. Jag är övertygad om att hyresgäster skulle vara mer än nöjda med några utemöbler på en liten klippt yta mitt i det där.
Jag vet inte riktigt var jag skulle ställa möblerna. Det lutar eller är knöligt eller är skuggigt. Det finns ju en så kallad uteplats vid lillstugan men där är inte trevligt att sitta. Jag har gjort det några gånger men det är för trångt.
 
Flera fina buskar och blommor. Växthus och odlingar. Sittgrupp osv.
Däremot undrar jag om du inte har för många och stora rabatter?
Skulle klippa ner rubbet vid vägen där bilen stod parkerad och bara satsa på att hålla en kant, nån smidig variant som är längst med marken så att du kan ha ena hjulet på den vid gräsklippning.
 
Allvarligt talat @Magiana din trädgård är på en helt annan nivå än vad jag trodde utifrån dina inlägg du skrivit om den.
Är det perfekt? Svar nej.
Är den fin? Svar ja.

Och din entré skulle passa i valfri tidningsrepotage.
Till entrén räknas de igenväxta rabatterna och infarten där bilen är parkerad. Det är INTE fint någonstans. Jag ser det precis exakt varje dag.

Men fläckvis är det väl fint någonstans i alla fall, typ utanför ytterdörren. Någon snygg helhet finns dock inte.

Flera fina buskar och blommor. Växthus och odlingar. Sittgrupp osv.
Däremot undrar jag om du inte har för många och stora rabatter?
Skulle klippa ner rubbet vid vägen där bilen stod parkerad och bara satsa på att hålla en kant, nån smidig variant som är längst med marken så att du kan ha ena hjulet på den vid gräsklippning.
Väl anlagda rabatter är betydligt enklare att sköta än gräsmatta så varför jag ska ha mer gräsmatta och mindre rabatter förstår jag inte.

De så kallade rabatterna bredvid infarten ligger betydligt lägre än omgivande gräsmatta. Det går alltså inte att bara köra över rubbet med gräsklipparen för det kommer att synas att det egentligen är en vanvårdad rabatt och inte gräsmatta. Växtligheten har också spridit sig över gruset.

Men var hittade du sittgruppen? Jag har ett bord och en ranglig bänk vid södra väggen men det är inte vad jag kallar en grupp plus att det inte är så mysigt att sitta där och sen är något som liknar ett bord och en bänk vid lillstugan men det går ju inte att sitta där för det är obekvämt och trångt.
 
Till entrén räknas de igenväxta rabatterna och infarten där bilen är parkerad. Det är INTE fint någonstans. Jag ser det precis exakt varje dag.

Men fläckvis är det väl fint någonstans i alla fall, typ utanför ytterdörren. Någon snygg helhet finns dock inte.


Väl anlagda rabatter är betydligt enklare att sköta än gräsmatta så varför jag ska ha mer gräsmatta och mindre rabatter förstår jag inte.

De så kallade rabatterna bredvid infarten ligger betydligt lägre än omgivande gräsmatta. Det går alltså inte att bara köra över rubbet med gräsklipparen för det kommer att synas att det egentligen är en vanvårdad rabatt och inte gräsmatta. Växtligheten har också spridit sig över gruset.

Men var hittade du sittgruppen? Jag har ett bord och en ranglig bänk vid södra väggen men det är inte vad jag kallar en grupp plus att det inte är så mysigt att sitta där och sen är något som liknar ett bord och en bänk vid lillstugan men det går ju inte att sitta där för det är obekvämt och trångt.

Jamen på dig låter det som att trädgården är i fullständig kaos. Men det är den ju inte alls. Visst det är ingen uppvisningsträdgård men likväl en trevlig trädgård med alla kombinenter i som odling och växter i olika nivåer.
Du har väldigt höga krav och vill hålla en hög nivå i trädgården. Men du orkar ju inte så då är det bättre att sänka till en mer rimlig nivå. Vill du prompt ha många och stora rabatter ta marktäckande och lättskötta väster.
 
Så här ser min tomt ut. Det är filmat i september för ett och ett halvt år sen.
Herrejävlar - du, jag förstår precis varför du känner dig stressad när jag ser allt det där. Vilken myriad av odlingsplättar. Det är ju ett ENORMT arbete för en person - som dessutom jobbar och är sjuk. Alla dessa "öar" och så mycket jobb. Ta bort öarna för guds skull. Gräsmatteytan blir ju inte större om du sätter ihop det och så blir det lättare att klippa.
 
Till entrén räknas de igenväxta rabatterna och infarten där bilen är parkerad. Det är INTE fint någonstans. Jag ser det precis exakt varje dag.
Jag tror att det irriterar dig för mycket för att du skall kunna se hur fint det är. Hyresgäster kommer att gilla det i alla fall.
Väl anlagda rabatter är betydligt enklare att sköta än gräsmatta så varför jag
Gräsmatta är bra yta att vara på när man är utomhus.
Det räcker att lägga en filt på den så blir det trevligt.
Bra om man skall hyra ut.
 
Jamen på dig låter det som att trädgården är i fullständig kaos. Men det är den ju inte alls. Visst det är ingen uppvisningsträdgård men likväl en trevlig trädgård med alla kombinenter i som odling och växter i olika nivåer.
Du har väldigt höga krav och vill hålla en hög nivå i trädgården. Men du orkar ju inte så då är det bättre att sänka till en mer rimlig nivå. Vill du prompt ha många och stora rabatter ta marktäckande och lättskötta väster.
De områden jag ser varje dag är kaos.

Herrejävlar - du, jag förstår precis varför du känner dig stressad när jag ser allt det där. Vilken myriad av odlingsplättar. Det är ju ett ENORMT arbete för en person - som dessutom jobbar och är sjuk. Alla dessa "öar" och så mycket jobb. Ta bort öarna för guds skull. Gräsmatteytan blir ju inte större om du sätter ihop det och så blir det lättare att klippa.
Men jag struntar ju faktiskt i det mesta. Jag klipper gräset och håller efter ogräset i de rabatter jag själv anlagt. De rabatter som husets förra ägare gjorde har jag aldrig gjort något med.

Förra året växte grönsakslandet igen.

Att ta bort öarna som husets förra ägare gjorde kommer att kosta mig mer energi än jag har just nu. Det går inte på en kafferast. Att få till en bra helhet med sammanhållna ytor tar TID, jättemycket tid. Det kommer att ta åratal att anlägga den här trädgården så att den blir mer lättskött. Synd att hon som bodde här tidigare inte hade någon koll.

Jag vill egentligen inte ha gräsmatta alls så mellan rabatter kommer jag att anlägga lättskötta gångar.
 
Jag vill egentligen inte ha gräsmatta alls så mellan rabatter kommer jag att anlägga lättskötta gångar.
Det är inte lika bra om du vill hyra ut.
Kan du inte försöka att fokusera på uthyrningen av lillstugan för att bättra på ekonomin?
Du har hittills räknat upp 3 stora problem.
1 ekonomin
2 bristen på större stad
3 egentligen vill du ha familj
Det som du kan göra något åt är ju pengar genom att hyra ut.
Skulle du kunna hålla dig till det ett tag och försöka att strunta i vad du själv tycker om trädgård och annat?
Alltså försöka att se det utifrån på något vis.
Trädgården fungerar fint för uthyrning som den är.
Vad mer behövs?
 
Det är inte lika bra om du vill hyra ut.
Kan du inte försöka att fokusera på uthyrningen av lillstugan för att bättra på ekonomin?
Du har hittills räknat upp 3 stora problem.
1 ekonomin
2 bristen på större stad
3 egentligen vill du ha familj
Det som du kan göra något åt är ju pengar genom att hyra ut.
Skulle du kunna hålla dig till det ett tag och försöka att strunta i vad du själv tycker om trädgård och annat?
Alltså försöka att se det utifrån på något vis.
Trädgården fungerar fint för uthyrning som den är.
Vad mer behövs?
Jo, jag ska försöka fokusera på uthyrningen.

Det som behövs för att kunna hyra ut lillstugan är främst att det behövs en kokvrå där så folk kan laga mat. Jag tänkte sätta upp tapeter också. Nu är det vitmålade spånskivor på väggarna. Någon toalett finns inte där ute heller. Det enda alternativ som finns är min toalett i mitt hus. Haken är att för att jag ska tycka att det är okej att folk springer i mitt hus, så behöver jag en dörr mellan hall och kök så jag kan stänga om mig.

Byggandet av kokvrån och byggandet av dörren är ju tyvärr projekt som kommer ta tid. Jag vet inte hur jag ska få tag i material billigt. Nyligen såg jag en som sålde bänkskivor på blocket men som vanligt så var det i Örebro och jag orkade inte kasta mig iväg och köpa. Nu har någon annan köpt dem. Så där är det hela tiden. Jag orkar inte åka långt för att köpa grejer och så händer ingenting.

Jag har också tänkt tanken att bygga någon slags toa ute, typ mulltoa, men även det är ett större projekt.
 
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött

Jag bor i en etta på 37 kvm sedan sex år tillbaka. Att bo i en liten lägenhet kräver att man går UTANFÖR lägenheten för att finna kreativitet och själavård. Detta är självklart tråkigare än att leva ut sina drömmar och sin kreativitet i sitt egna hus med trädgård på landet, men långt ifrån alla (fullt friska heltidsarbetande) människor har energi och ekonomi till detta.
 
Jag bor i en etta på 37 kvm sedan sex år tillbaka. Att bo i en liten lägenhet kräver att man går UTANFÖR lägenheten för att finna kreativitet och själavård. Detta är självklart tråkigare än att leva ut sina drömmar och sin kreativitet i sitt egna hus med trädgård på landet, men långt ifrån alla (fullt friska heltidsarbetande) människor har energi och ekonomi till detta.
Utanför en lägenhet får man inte vara ifred. Det är folk och bilar och ungar överallt, så var ska man sitta med sin kaffekopp? Var ska jag slappa i solen utan att folk glor? Jag vill vara ifred!

Sen måste man stå ut med grannar. Och det värsta av allt är att man måste betala hyra så länge man bor där. Som pensionär kommer jag inte klara det. Och det går inte att odla sin egen mat i en lägenhet. Det är en stor nackdel. Man kan inte få gratis el från solcellerna när man är pensionär heller. Här ska jag nämligen investera i sånt.

Jag skulle klättra på väggarna av tristess i en lägenhet. Där finns INGENTING att göra och jag skulle bara känna mig inlåst och allt skulle förmodligen bara vara fult överallt. Det finns inget vackert i samhällen.

Jag är uppvuxen i lägenhet och hatar det. Dessutom kostar det för mycket (el, mat, hyra) och inte kan man göra som man vill heller.
 
@Magiana Precis, du vill inte bo i lägenhet. Du vill heller inte bo i radhus. Du kan inte bo i hus utan fiber och du vill inte ha för liten trädgård. Du har inte särskilt stor budget och dessutom rätt specifika krav på själva huset.

Alltså låter det som du hamnat precis rätt. Och nu har du ÅR på dig att fixa din trädgård som du vill och göra i ordning ditt hus. Det är ju super! Återigen: huset är inte problemet. Jag tror du behöver dels jobba med ditt mående och dels lära dig att fokusera på det som är bra och att släppa de saker du inte kan åtgärda på en gång. Så länge du bor i hus kommer du ha saker du vill fixa och då funkar det inte att gå runt och må kasst över det du inte har möjlighet att fixa NU.
 
@Magiana Precis, du vill inte bo i lägenhet. Du vill heller inte bo i radhus. Du kan inte bo i hus utan fiber och du vill inte ha för liten trädgård. Du har inte särskilt stor budget och dessutom rätt specifika krav på själva huset.

Alltså låter det som du hamnat precis rätt. Och nu har du ÅR på dig att fixa din trädgård som du vill och göra i ordning ditt hus. Det är ju super! Återigen: huset är inte problemet. Jag tror du behöver dels jobba med ditt mående och dels lära dig att fokusera på det som är bra och att släppa de saker du inte kan åtgärda på en gång. Så länge du bor i hus kommer du ha saker du vill fixa och då funkar det inte att gå runt och må kasst över det du inte har möjlighet att fixa NU.
Det största problemet är bristen på pengar och långt avstånd till stad.

Och att jag inte har en familj och hela jävla livet är bara en kamp från morgon till kväll. Allt motarbetar mig hela tiden.
 
Det största problemet är bristen på pengar och långt avstånd till stad.
Men är det möjligt för dig att hitta ett hus som uppfyller alla dina krav som är billigare än det du har och dessutom närmare en stad? Om inte: arbeta med det du har.
Och att jag inte har en familj och hela jävla livet är bara en kamp från morgon till kväll. Allt motarbetar mig hela tiden.
Jag förstår att det känns så, du är ju deprimerad.
 
Det största problemet är bristen på pengar och långt avstånd till stad.

Och att jag inte har en familj och hela jävla livet är bara en kamp från morgon till kväll. Allt motarbetar mig hela tiden.

Ditt största problem är att din depression spelar spratt med din hjärna och gör dig en otjänst.

Om du tog mental semester en månad. Struntade i alla måsten och bara drack kaffe i solen och tittade åt det håll det är fint. Vad är det värsta som skulle kunna hända? Det bästa?
 
Men är det möjligt för dig att hitta ett hus som uppfyller alla dina krav som är billigare än det du har och dessutom närmare en stad? Om inte: arbeta med det du har.

Jag förstår att det känns så, du är ju deprimerad.
Nej, jag har inte möjlighet till nånting.

Sist när jag var på depressionsskolan så pratade vi om relationer. Det var så viktigt sas det. Jag kunde då inte låta bli att säga att "var det därför som jag blev utkastad från psyk?" Ingen vill liksom ha med mig att göra, inte ens vården. Så jag fick vara ensam i 7½ månad. Jag får alltid kämpa själv och det finns inte ens personligt ombud i den här kommunen. Jag har blivit så fruktansvärt jävla bitter de senaste året. Snart har jag varit sjuk i två år. Medicinen håller liv i mig, men jag mår skit och undrar hur länge jag ska orka. Idag kan jag knappt andas för gråten sitter i vägen i bröstkorgen.

Ditt största problem är att din depression spelar spratt med din hjärna och gör dig en otjänst.

Om du tog mental semester en månad. Struntade i alla måsten och bara drack kaffe i solen och tittade åt det håll det är fint. Vad är det värsta som skulle kunna hända? Det bästa?
Det finns inget bästa med det. Det värsta är att jag förmodligen blir mer passiviserad och mer sjuk. Jag behöver pressa på och hålla igång.

För övrigt finns det inget ställe i trädgården där det är fint och där jag också kan få sitta ifred.

Helst skulle jag bara vilja vara i stallet och rida hela dagarna men jag har ju inte ekonomi för det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
15
· Visningar
2 040
Senast: Kirre
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 375
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 042
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 872
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp