Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Jag är likadan hemma. Därför påminner jag mig själv att när jag går från en plats till en annan finns det något som hör till den platsen jag är påväg?
Så ja jag har blivit lite bättre på det men som sagt inget som kommer automatiskt utan måste göras medvetet.
Kanske om ett tag att det kommer mer utan att behöva aktivt tänka så?
Jag plockar hela tiden efter mig och försöker organisera mitt boende. Tyvärr blir jag aldrig färdig och håller aldrig jämna steg med stöket.

Vissa saker har blivit bättre men det är ju hela tiden en kamp. Ta det här med att slänga kläder på golvet. Det är en ovana jag hatat, men ändå har det tagit tid att sluta upp med det.
 
Jag plockar hela tiden efter mig och försöker organisera mitt boende. Tyvärr blir jag aldrig färdig och håller aldrig jämna steg med stöket.

Vissa saker har blivit bättre men det är ju hela tiden en kamp. Ta det här med att slänga kläder på golvet. Det är en ovana jag hatat, men ändå har det tagit tid att sluta upp med det.

Kan du försöka acceptera det och inte vara så hård mot dig? Jag tror de flesta har stök här och där, man får ta det man vill, kan och orkar.
Jag lägger massa tid i trädgården, noll tid på att fixa garderoberna. Borde, men blir matt av blotta tanken. Trädgården ger mig något, till skillnad från de satans garderoberna.
Jag har två barn, två hundar och en katt samt partner. Jag prioriterar. Det finns många som har det piffigare hemma, men de umgås antagligen inte mycket med varandra heller.
 
Kan du försöka acceptera det och inte vara så hård mot dig? Jag tror de flesta har stök här och där, man får ta det man vill, kan och orkar.
Jag lägger massa tid i trädgården, noll tid på att fixa garderoberna. Borde, men blir matt av blotta tanken. Trädgården ger mig något, till skillnad från de satans garderoberna.
Jag har två barn, två hundar och en katt samt partner. Jag prioriterar. Det finns många som har det piffigare hemma, men de umgås antagligen inte mycket med varandra heller.
Precis.... Jag har det rätt piffigt inne, men trädgården förfaller.
 
Hur gör folk som har barn? Eller häst? Eller hund? Struntar de i att jobba för att orka?


Enda anledningen till att jag började så i år var för att jag ville tjäna pengar. Brist på pengar är ett jävla aber.

Plantorna tar inte så lång tid som det skulle ta att få undan alla papper. Dessutom så ger det faktiskt lite energi att hålla på med plantorna. Det gör inte städning.

Det finns inget mellanting eftersom allt redan är nere på ett minimum. Det är liksom en jävla infart, en jävla uteplats och ett rent köksbord/diskbänk.
Jag förstår inte riktigt. Boende 1 var problematiskt, för det var för lite att göra. Detta boende, boende 2, är problematiskt, för det är för mycket att göra. Och det finns inga mellanting mellan boende 1 och boende 2, ett boende 3, där det är lagom mycket att göra? Tillräckligt mycket för att du inte ska bli uttråkad, men inte så mycket att du inte mäktar med?

Jag tänker att Sverige är ett stort land, någonstans borde det finnas en bostad som är större än ditt tidigare boende, men mindre än ditt nuvarande? Eftersom det tidigare var för lite, och detta är för mycket?

Eller är problemet att du inte kommer dig för att städa, oavsett hur stort eller litet du bor?
 
Jag plockar hela tiden efter mig och försöker organisera mitt boende. Tyvärr blir jag aldrig färdig och håller aldrig jämna steg med stöket.

Vissa saker har blivit bättre men det är ju hela tiden en kamp. Ta det här med att slänga kläder på golvet. Det är en ovana jag hatat, men ändå har det tagit tid att sluta upp med det.
Jag tycker att det är en bra ide att kolla om tex arbetsterapeut kan hjälpa till. Jag tänker att det handlar om två saker;
dels se om tex arbetsterapeut kan hitta rutiner eller något som underlättar för dig med "stöket"
Sen hoppas jag att den kan hjälpa dig att landa i att du inte har så mkt ork i alla fall just nu. Och att du här behöver få hjälp att acceptera det så du slutar att slå på dig själv. Jag tänker att det är något återkommande i dina trådar att du är hård mot dig själv. Är det något du vill förändra?
 
Jamen jag har ju redan enklast möjliga boende då. Det går inte att göra det enklare, möjligen mer färdigt, men då måste jag ju jobba för att det ska bli färdigt (så att jag får en uteplats och en fin infart).
Det går ju rimligen att bo mindre. Med mindre trädgård. Du sa att trädgården på 40 kvadrat var för liten, för där gjorde du klart allting och fick tråkigt. Nuvarande trädgård verkar vara för stor, eftersom du inte mäktar med att göra allt som borde göras (rensa ogräs, anlägga lättskötta perennrabatter etc) och mår dåligt av att det inte är gjort. Kan man tänka sig en trädgård som är större än 40 kvadrat, men mindre än den du har nu? Där du varken har tråkigt eller inte mäktar med?
 
Det som inte fungerar är ju att jag stökar till snabbare än jag städar. Jag liksom släpper grejer där jag står och de grejerna blir kvar där. Det ser jag ingen lösning på.
De är vana vid att just det är ett stort problem för många och kan nog hjälpa dig att hitta olika sätt att förhindra att det blir så.
De är liksom PROFFS på att hjälpa folk få ordning på sina liv.
 
Det går ju rimligen att bo mindre. Med mindre trädgård. Du sa att trädgården på 40 kvadrat var för liten, för där gjorde du klart allting och fick tråkigt. Nuvarande trädgård verkar vara för stor, eftersom du inte mäktar med att göra allt som borde göras (rensa ogräs, anlägga lättskötta perennrabatter etc) och mår dåligt av att det inte är gjort. Kan man tänka sig en trädgård som är större än 40 kvadrat, men mindre än den du har nu? Där du varken har tråkigt eller inte mäktar med?
Men jag säger ju att det enda jag bryr mig om är infarten och uteplatsen. Det är inte några stora ytor. De få färdiga rabatter jag har är ganska snabbrensade.

Skillnaden mellan 40 kvadrat trädgård och min infart och uteplats, är faktiskt inte särskilt stor.

Att bo i ett mindre hus löser ingenting. Där kommer fortfarande att finnas ett kök att stöka ner. Kanske skulle förvaringsutrymmet minska. Vad kastar jag ut då? Soffan kanske? Annars vet jag faktiskt inte.
 
Jag tycker att det är en bra ide att kolla om tex arbetsterapeut kan hjälpa till. Jag tänker att det handlar om två saker;
dels se om tex arbetsterapeut kan hitta rutiner eller något som underlättar för dig med "stöket"
Sen hoppas jag att den kan hjälpa dig att landa i att du inte har så mkt ork i alla fall just nu. Och att du här behöver få hjälp att acceptera det så du slutar att slå på dig själv. Jag tänker att det är något återkommande i dina trådar att du är hård mot dig själv. Är det något du vill förändra?
Jag tycker inte att jag är hård mot mig. Det är min familj som kräver att jag ska vara perfekt för annars straffas jag med social uteslutning.

Själv nöjer jag mig med om jag slipper ha det alltför fult omkring mig.
 
Jag jobbade 6 timmar. Depressionssskolan är på 1 och en halv timme per gång men vi var klara tidigare igår. Det tar cirka 25 minuter enkel väg att åka till sjukhuset där depressionsskolan hålls.

Jag har med andra ord varit aktiv mindre än en normal heltid.

Sen blev det omskolning av 8 småplantor.

Jag lagade inte mat igår.
Det är såna här inlägg jag tänker på. Jag tänker att du gjorde mkt igår. Jobb, skolan och plantering. Men på dig låter det som det inte räcker.
Jag önskar att du istället kunde tänka att det var bra gjort att du orkade plantera och kom iväg till skolan istället för att bara sitta i soffan efter jobbet.
 
Det är såna här inlägg jag tänker på. Jag tänker att du gjorde mkt igår. Jobb, skolan och plantering. Men på dig låter det som det inte räcker.
Jag önskar att du istället kunde tänka att det var bra gjort att du orkade plantera och kom iväg till skolan istället för att bara sitta i soffan efter jobbet.
Men det var ju i princip det jag gjorde hela kvällen. Satt alltså.

De där plantorna tog bara några minuter.

Skolan var jag till på lunchrasten (en lång sådan).
 
Man behöver faktiskt säga vad man behöver hjälp med. Annars kan de inte göra något. Och jag vet inte vad jag ska säga.

Jag tänker att man kan beskriva vad man upplever som problem i sin vardag. I ditt fall verkar du uppleva problem med att hålla ordning (disk, stök etc) samt att påbörja och avsluta aktiviteter.

Sen är det deras uppgift att komma på hur de kan hjälpa till.
 
Ja @Magiana, jag undrar om du brukar planera in vilotid för dig själv någon gång? Det känns som om du förväntar lika mycket av dig själv som av en frisk person, det är dömt att gå åt skogen...

Kom i håg att du behöver återhämting efter var enda lilla sak du gör, om du ska lyckas vända ditt mående så du får mer energi istället för mindre och mindre.
 
Jag tänker att man kan beskriva vad man upplever som problem i sin vardag. I ditt fall verkar du uppleva problem med att hålla ordning (disk, stök etc) samt att påbörja och avsluta aktiviteter.

Sen är det deras uppgift att komma på hur de kan hjälpa till.
Att påbörja och avsluta aktiviteter ser jag inte direkt som något bekymmer. Det är mer att jag håller på med flera saker samtidigt ibland och kan ha svårt att sålla bort saker (fast det gör jag ju). Just nu har jag en lillstuga som väntar på renovering, och så vill jag måla min hall och väggen i trappen, men skjuter på det för att göra annat först. Jag behöver också snickra ett par dörrar (finns inte att köpa färdigt i rätt mått) och det finns inte utrymme att bredda dörrhålen. Sen behöver jag snickra igen ett dörrhål. Dessa saker har jag också skjutit på framtiden. Sen behöver jag byta vindskivor och en knutbräda. Jag skjuter på det också.

Men min infart/entré och uteplatsen som ska fixas innehåller flera moment som jag inte alltid vet i vilken ordning jag ska ta dem. Sen kan det komma saker emellan, så som att ta ett par timmar och rensa någon rabatt. Och så skulle jag behöva fälla ett par träd (vid entrén), men tyvärr skjuts det också på framtiden. Ibland uppstår behov att fixa något för att komma vidare med det man vill. Exempelvis så behövde jag tillverka ett såll för att kunna sålla gruset. Gruset är nämligen uppblandat med sand och på många ställen är det för tunt med grus och det är en grogrund för ogräs. Så jag ska sålla och lägga på en markduk och så ska gruslagret bli lite tjockare. Jag hoppas att det på det viset blir mer lättskött framöver.

Ett problem som redan nämnts är ju bristen på pengar. Jag kan inte köpa mig snabba lösningar. Men jag är fokuserad på att få klart de områden jag prioriterar. Ett steg i taget liksom.

Ja @Magiana, jag undrar om du brukar planera in vilotid för dig själv någon gång? Det känns som om du förväntar lika mycket av dig själv som av en frisk person, det är dömt att gå åt skogen...

Kom i håg att du behöver återhämting efter var enda lilla sak du gör, om du ska lyckas vända ditt mående så du får mer energi istället för mindre och mindre.
Ja, jag har inte mer än en aktivitet om dagen utöver jobbet. Ibland går det inte att undvika, så som den gången jag hade tandläkarbesök och frisörbesök samma dag. Och om några veckor så kommer jag att gå på depressionsskolan och sedan behöva köra 3 timmar till Stockholm (förutom att jag kommer jobba 6 timmar den dagen). Det kommer att bli tufft.

Jag rider bara en dag då inget annat finns inplanerat.

På helgerna så har jag många vilopauser under dagen. Det är liksom nödvändigt.
 
Jag tänker att man kan beskriva vad man upplever som problem i sin vardag. I ditt fall verkar du uppleva problem med att hålla ordning (disk, stök etc) samt att påbörja och avsluta aktiviteter.

Sen är det deras uppgift att komma på hur de kan hjälpa till.
Jämför med en trasig bil.
Du ringer bilmeken och säger att bilen inte vill starta, du har både provat med startkablar och att knuffa igång bilen. Det går ändå inte. Bilmeken kommer inte kräva du vet exakt vad problemet är och hur det ska fixas. Hen kommer att felsöka och testa sig fram till vad som är trasigt och
laga det.

Det var kanske bara några kablar som låg och kortslöt som du aldrig hade hittat själv, men som funkar igen med kabelskydd på typ.
 
Jämför med en trasig bil.
Du ringer bilmeken och säger att bilen inte vill starta, du har både provat med startkablar och att knuffa igång bilen. Det går ändå inte. Bilmeken kommer inte kräva du vet exakt vad problemet är och hur det ska fixas. Hen kommer att felsöka och testa sig fram till vad som är trasigt och
laga det.

Det var kanske bara några kablar som låg och kortslöt som du aldrig hade hittat själv, men som funkar igen med kabelskydd på typ.
Arbetsterapueten är som bilmekanikern som gör själva felsökningen och kommer med förslag på sätt att avhjälpa felet.

Bostödet kan hjälpa till rent praktiskt i vardagen, typ att upprätthålla underhållet på bilen så att kablarna inte slits igen.
 
Arbetsterapueten är som bilmekanikern som gör själva felsökningen och kommer med förslag på sätt att avhjälpa felet.

Bostödet kan hjälpa till rent praktiskt i vardagen, typ att upprätthålla underhållet på bilen så att kablarna inte slits igen.
När det gäller mitt beteende att bara släppa saker där jag står, så vill jag inte ha någon besserwisser som säger att jag bara ska sluta bete mig så. Jag är ju inte dum i huvudet.
 
Men jag säger ju att det enda jag bryr mig om är infarten och uteplatsen. Det är inte några stora ytor. De få färdiga rabatter jag har är ganska snabbrensade.

Skillnaden mellan 40 kvadrat trädgård och min infart och uteplats, är faktiskt inte särskilt stor.

Att bo i ett mindre hus löser ingenting. Där kommer fortfarande att finnas ett kök att stöka ner. Kanske skulle förvaringsutrymmet minska. Vad kastar jag ut då? Soffan kanske? Annars vet jag faktiskt inte.

Jag förstår inte. Du kan inte bo så litet som förut, för då finns det för litet att göra hemma och du får tråkigt. Nuvarande bostad är egentligen inte mer arbete, för det är så liten del av trädgården du behöver ha ordning på (infart och uteplats). Vad är problemet?

Går det, eller går det inte, för dig just nu att hålla den ordning du vill ha på 40 kvadrat av trädgård?

Om ja: problemet löst - uteplatsen och infarten är redan så skötta som du vill ha dem.

Om nej: Om 40 kvadrat trädgård idag är för mycket, varför skulle du bli sysslolös i ett boende där trädgården är 40 kvadrat?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 881
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 159
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp