Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Jag tänker att "vad man bör klara" är så olika. Jag tror inte det är nyttigt att sätta upp såna saker "vad man bör klara."


Jag håller inte med om att det innebär att du inte borde ha ett hem. Tvärtom. Det är klart du ska ha ett hem. Däremot ett hem där du lägger hus och trädgård på en nivå som är rimlig för dig och inte på en nivå "vad man borde klara." Jag tycker det låter tråkigt när det känns som att du klandrar dig själv och slår på dig själv för det du inte klarar av. Istället för att bli irriterad på dig själv för det du inte klarar tänker jag att du bör fundera på dina krav och ambitioner. Dessa måste ju anpassas till det du orkar och mår bra av.
Det går inte att sänka nivån ytterligare. Skulle jag göra det så innebär det att inget av det jag vill finns kvar då jag redan är på ett minimum.

Ta ett djupt andetag och försök släppa kraven på dig själv lite.
Även om där är massor som ska göras så går det ingen stans

Gör upp planer och listor på vad som måste göras, glöm verkligen inte att planera in tid för vila då du verkligen bara släpper allt (även tankarna på måsten)
Fundera en gång extra på vad som händer när du tex lämnar disken för du inte orkar, krävs det mer ork att titta på skiten än att ta tag i det med en gång.
Vem stör det med ogräs i rabatten? Även ogräs är grönt och kan blomma.
Jag har lämnat disken många gånger. När jag var som sjukast så diskade jag bara en tallrik i taget för att slippa äta på en smutsig tallrik. Resten låg kvar i diskhon. Jag kan stå ut med att det ligger lite disk i diskhon, men blir det ett berg med disk så mår jag dåligt av det.

Jag kräver inte heller ogräsfria rabatter. Ogräset blir dock ett problem om man inte gör något åt det några gånger per år. Det tar över och kväver de växter man vill odla. I värsta fall går det sen inte ens att rensa rent utan det blir så mycket rötter kvar att ogräset återkommer på en vecka. Jag har några sådana rabatter som är bortom all räddning. De ser förjävliga ut (så givetvis stör det om man tittar på det), men får vara tills jag fixat andra saker som är av högre prioritet. Mina prioritetsområden är entrén (som jag ser varje dag året runt) och min uteplats där jag vill kunna sitta och koppla av. För övrigt är en väl anlagd perennrabatt relativt lättskött. Man måste inte vara där och greja stup i kvarten så som med en gräsmatta t.ex.

Jag förstår helt och fullt att man vill ha ett hem man trivs i. Det känns ju helt rimligt att man skulle må bättre av att ha det fint omkring sig. Så funkar nog de flesta av oss.

Men är man nedsatt så orkar man bara inte. Och det måste få vara ok.
När jag mådde som sämst klarade jag med nöd och näppe av att sköta en lägenhet. Jag hade aldrig i livet ensam kunnat sköta ett hus, tomt etc då.
Och i perioder nu när jag ändå mentalt mår bra, men kanske har lite nedsatt energi, skulle jag heller aldrig orka rodda en gård själv tex.

Jag vet inte om det lyfts förut på ngt vis i den här eller andra trådar. Är lite för trött för att minnas. Och jag vet inte om det är en bra idé ens. Men kan man kanske annonsera om någon utan trädgård vill odla hos dig? Kanske då få betalt i rensade rabatter/klippt gräs eller ngt?
Jag är mycket tveksam. Själv hade jag aldrig i livet velat odla hos någon annan och har svårt att tänka mig att någon annan vill det.

Är det inte just sådant här som en arbetsterapeut kan hjälpa till med? I synnerhet med tanke på att du jobbar hemifrån.
Kanske.
 
Det går inte att sänka nivån ytterligare. Skulle jag göra det så innebär det att inget av det jag vill finns kvar då jag redan är på ett minimum.


Jag har lämnat disken många gånger. När jag var som sjukast så diskade jag bara en tallrik i taget för att slippa äta på en smutsig tallrik. Resten låg kvar i diskhon. Jag kan stå ut med att det ligger lite disk i diskhon, men blir det ett berg med disk så mår jag dåligt av det.

Jag kräver inte heller ogräsfria rabatter. Ogräset blir dock ett problem om man inte gör något åt det några gånger per år. Det tar över och kväver de växter man vill odla. I värsta fall går det sen inte ens att rensa rent utan det blir så mycket rötter kvar att ogräset återkommer på en vecka. Jag har några sådana rabatter som är bortom all räddning. De ser förjävliga ut (så givetvis stör det om man tittar på det), men får vara tills jag fixat andra saker som är av högre prioritet. Mina prioritetsområden är entrén (som jag ser varje dag året runt) och min uteplats där jag vill kunna sitta och koppla av. För övrigt är en väl anlagd perennrabatt relativt lättskött. Man måste inte vara där och greja stup i kvarten så som med en gräsmatta t.ex.


Jag är mycket tveksam. Själv hade jag aldrig i livet velat odla hos någon annan och har svårt att tänka mig att någon annan vill det.


Kanske.

Det var bara en tanke. Jag har noll koll på odling. Är notorisk mördare av allt växande själv..
Tänkte på folk som har kolonilotter etc för att få greja med sånt om man inte bor så man kan göra det hemma.
 
Jo, för det mesta vill jag bo här, men jag pallar inte såna här problem. Nu är inte däcken bytta idag och jag har inte fått något gjort alls. Jag har bara gått och kokat hela dagen. Jag är jävligt dålig på att ta motgångar. Att spendera en hel dag på ett däckbyte är slöseri med tid och energi (och jag har inte råd att slösa med de valutorna så jag åker inte till Örebro i onödan).


Jag köpte det här för att jag hade råd med det och det har fiber. Sen finns det en rad andra fördelar också, men att jag har 1 timme till närmaste stad suger. (Jag räknar inte Kopparberg eller Lindesberg som städer.)
Fast om du hade åkt in till Örebro så hade du kanske slösat 3 timmar men fått däcken bytta. Nu har du enligt eget utsago istället slösat en hel dag utan att få något gjort alls.

Hade det inte varit bättre att åka till Örebro iaf då eller vad är det jag missar?
 
Det var bara en tanke. Jag har noll koll på odling. Är notorisk mördare av allt växande själv..
Tänkte på folk som har kolonilotter etc för att få greja med sånt om man inte bor så man kan göra det hemma.
Jag tror man behöver ha marken närmare samhället om det ska vara intressant. Sen är kanske en privat trädgård inte idealisk som kolonilott. Jag har ju ett par små åkerplättar som skulle passa att göra till kolonilotter. Där skulle det bli mer som att marken "tillhör" kolonisten (ungefär så som en hyreslägenhet "tillhör" den som bor i den.) Men åkerplättarna kräver inget av mig. Det är en bonde som slår dem en gång om året, så det är ju inte så att jag behöver ha någon som odlar där.
 
Fast om du hade åkt in till Örebro så hade du kanske slösat 3 timmar men fått däcken bytta. Nu har du enligt eget utsago istället slösat en hel dag utan att få något gjort alls.

Hade det inte varit bättre att åka till Örebro iaf då eller vad är det jag missar?
Jag åkte till Örebro och bytte. Tyvärr är det inte bara 3 timmar som går åt. Hela dagen går eftersom jag inte orkar något mer efteråt. Jag måste vila resten av dagen efter att ha varit där.
 
Det här är något jag håller på med hela tiden. En av kattvindarna på övervåningen är en "walk in closet" där jag satt upp extra stänger som jag hänger kläder på. Det är främst säsongskläder och ridkläder som inte används. Sen är det skor och krukor som förvaras där. Hobbygrejer tänkte jag ha i det "tomma rummet". Där har jag två fula garderober med tyger, diverse extra sängkläder, kuddar, täcken, julsaker och projekt, en bokhylla som jag har hobbygrejer i och ett bord. Min hall är rätt hopplös så jag har specialtillverkat en klädhängare/hatthylla där jag kan hänga jackorna med ryggen mot väggen för de får inte plats någonstans om man hänger dem som vanligt och uppe på hyllorna har jag ett par små korgar för mössor och vantar. Onödiga skor tar jag bort från hallen men jag har ingen vettig skohylla tyvärr, så skorna står lite omlott på en skobricka. I mitt sovrum har jag en garderob och en säng och ett litet sängbord. Garderoben är ganska välorganiserad och de kläder jag tar av mig på kvällen hänger jag på krokar på väggen om jag ska ha dem dagen efter också. På min entréveranda har jag satt upp en hatthylla med hängare och där hänger jag ridkläder. Helst skulle jag vilja ha en garderob där för att slippa se kläderna men jag har inte hittat någon i rätt mått som är billig.

Det största problemet blir de grejer jag drar fram när jag gör olika saker, verktyg, material t.ex. Och så alla dessa tidningar som kommer i brevlådan. En del av dem är sådana som bara kommer, en del är medlemstidningar. Och så papper som bara uppstår. Jag går igenom och kastar regelbundet men inflödet är konstant och jag håller inte jämna steg med det.

Ibland händer det att jag löser ett akut städproblem genom att flytta grejer från ett ställe till ett annat. Ett praktexempel är när familjen kom på besök för drygt 2 år sedan och jag tog alla tidningar i köket och kastade in i rummet bredvid. Där blev de liggande på golvet i 2 år. Nu är det bara lite kvar. Och i vintras när jag inte orkade vada genom snön till komposten, så skickade jag ut det på verandan. Det har jag städat undan nu, men vedaskan från vinterns eldning står kvar där och jag vet fan inte vart jag ska göra av det.

Jag har lyckats ordna med en källsortering i ett högskåp i köket i stället för att ha kassar stående på golvet. Det fungerar ganska bra.

Till de produkter vi säljer i jobbet har jag en ful verkstadshylla i trä. Jag har köpt vita lådor på IKEA att förvara sakerna i och som jag klätt med decoupage så de är ganska fina. Haken är att jag inte vill ha kvar grejerna i det rum där de står, men vet inte vart jag ska flytta dem. En del grejer får inte ens plats i hyllan utan står på golvet. Förpackningsmaterialet har ingen plats utan står på golvet där det finns plats.

Vissa grejer samlas liksom utan att jag vet vart jag ska göra av det. En del har jag slängt in i kattvindarna, men jag har inte lyckats organisera 2 av dem.

Så jag organiserar liksom hela tiden, men det tar ju liksom aldrig slut. Jag blir inte klar. Det fattas ju möbler också.
Tidningar i brevlådan (gratistidningar mm) hamnar direkt i soptunnan här utan att komma inom huset. Det hade kanske varit en idé för att slippa lite av stöket? 😊
 
Jag har ju förstått från andra trådar att du inte är så glad i diagnoser, men iom att du själv lyfter ADD/ADHD som en möjlighet @Magiana så tänkte jag även på hjälp i form av boendestöd. Det kanske kan vara värt för dig att fundera över om det skulle kunna vara en hjälp i ditt liv och om det då är värt att ta upp det när/om ev diagnoser kommer på tal.
 
Är det inte just sådant här som en arbetsterapeut kan hjälpa till med? I synnerhet med tanke på att du jobbar hemifrån.
Precis. Inte bara se att det inte fungerar att sköta vardagsfunktionerna. Utan se mer var och varför utförandet falerar. Och ge råd för att hantera detta utifrån de individuella förutsättningarna.
Helst en med erfarenhet att se just till de kognitiva funktionerna, me det ska de förhoppningsvis ha inom psykiatrin.

Jag har svårt att se vad en arbetsterapeut kan göra för mig. Säga åt mig att inte göra något så jag drar fram grejer? Eller kan arbetsterapeuten skaffa fram möbler jag saknar?
Att kunna nå en större mängd genomförda aktiviteter inom ramen för den begränsade energi du har tillgång till. Fokus på ditt fungerande i relation till de problemen du har. Du kan dina egna konkreta och praktiska problem, men arbetsterapeuten kan hur din hjärna hanterar hanteringen av dem sas.

Speciellt eftersom du beskriver svårigheter som alltid funnits. Att det blir värre när din kapacitet sjunker av depression/stress, men inte är något nytt som primärt är orsakat av det.
 
Jag åkte till Örebro och bytte. Tyvärr är det inte bara 3 timmar som går åt. Hela dagen går eftersom jag inte orkar något mer efteråt. Jag måste vila resten av dagen efter att ha varit där.

Är det egentligen orken som sas är "problemet" eller just att du måste åka och få saker gjorda?
 
Det här är något jag håller på med hela tiden. En av kattvindarna på övervåningen är en "walk in closet" där jag satt upp extra stänger som jag hänger kläder på. Det är främst säsongskläder och ridkläder som inte används. Sen är det skor och krukor som förvaras där. Hobbygrejer tänkte jag ha i det "tomma rummet". Där har jag två fula garderober med tyger, diverse extra sängkläder, kuddar, täcken, julsaker och projekt, en bokhylla som jag har hobbygrejer i och ett bord. Min hall är rätt hopplös så jag har specialtillverkat en klädhängare/hatthylla där jag kan hänga jackorna med ryggen mot väggen för de får inte plats någonstans om man hänger dem som vanligt och uppe på hyllorna har jag ett par små korgar för mössor och vantar. Onödiga skor tar jag bort från hallen men jag har ingen vettig skohylla tyvärr, så skorna står lite omlott på en skobricka. I mitt sovrum har jag en garderob och en säng och ett litet sängbord. Garderoben är ganska välorganiserad och de kläder jag tar av mig på kvällen hänger jag på krokar på väggen om jag ska ha dem dagen efter också. På min entréveranda har jag satt upp en hatthylla med hängare och där hänger jag ridkläder. Helst skulle jag vilja ha en garderob där för att slippa se kläderna men jag har inte hittat någon i rätt mått som är billig.

Det största problemet blir de grejer jag drar fram när jag gör olika saker, verktyg, material t.ex. Och så alla dessa tidningar som kommer i brevlådan. En del av dem är sådana som bara kommer, en del är medlemstidningar. Och så papper som bara uppstår. Jag går igenom och kastar regelbundet men inflödet är konstant och jag håller inte jämna steg med det.

Ibland händer det att jag löser ett akut städproblem genom att flytta grejer från ett ställe till ett annat. Ett praktexempel är när familjen kom på besök för drygt 2 år sedan och jag tog alla tidningar i köket och kastade in i rummet bredvid. Där blev de liggande på golvet i 2 år. Nu är det bara lite kvar. Och i vintras när jag inte orkade vada genom snön till komposten, så skickade jag ut det på verandan. Det har jag städat undan nu, men vedaskan från vinterns eldning står kvar där och jag vet fan inte vart jag ska göra av det.

Jag har lyckats ordna med en källsortering i ett högskåp i köket i stället för att ha kassar stående på golvet. Det fungerar ganska bra.

Till de produkter vi säljer i jobbet har jag en ful verkstadshylla i trä. Jag har köpt vita lådor på IKEA att förvara sakerna i och som jag klätt med decoupage så de är ganska fina. Haken är att jag inte vill ha kvar grejerna i det rum där de står, men vet inte vart jag ska flytta dem. En del grejer får inte ens plats i hyllan utan står på golvet. Förpackningsmaterialet har ingen plats utan står på golvet där det finns plats.

Vissa grejer samlas liksom utan att jag vet vart jag ska göra av det. En del har jag slängt in i kattvindarna, men jag har inte lyckats organisera 2 av dem.

Så jag organiserar liksom hela tiden, men det tar ju liksom aldrig slut. Jag blir inte klar. Det fattas ju möbler också.
Måste du ha allt?

Jag flyttade från hus till en etta. Man inser hur extremt mycket grejer man har helt i onödan. För man inte använder dem eller saknar dem.

Sen jag slängt allt "bra och ha" som inte fyller något syfte så har det blivit mer plats och ffa lättare hålla ordning samt hitta det man behöver.
 
Är det egentligen orken som sas är "problemet" eller just att du måste åka och få saker gjorda?
Igår var jag på depressionsskolan jag går på, plus att jag jobbade. På kvällen orkade jag ingenting. Jag skolade om några plantor men slutade efter en liten stund för orken fanns inte. Så jo, orken tar slut.

Måste du ha allt?

Jag flyttade från hus till en etta. Man inser hur extremt mycket grejer man har helt i onödan. För man inte använder dem eller saknar dem.

Sen jag slängt allt "bra och ha" som inte fyller något syfte så har det blivit mer plats och ffa lättare hålla ordning samt hitta det man behöver.
För tre år sedan bodde jag på 28 kvm plus sovloft. Jag hade bara en kokvrå och inget badrum.

Jag vet inte riktigt om antalet prylar faktiskt skiljer sig så mycket. Jag har mer verktyg nu, men de mesta är i verkstaden. Jag har fler fönster med gardiner. Jag har köpt en extra stor gryta till köket att ha vid hermetisk inkokning. Jag har plats att ha mer mat i köksskåpen. Jag har lite extra sängar och sängkläder för gäster. Och så behöver jag inte längre förvara saker i kartonger under ett snedtak. Sen har jag ju jobbet hemma numera vilket inkluderar vårt varulager.
 
Jag har ju förstått från andra trådar att du inte är så glad i diagnoser, men iom att du själv lyfter ADD/ADHD som en möjlighet @Magiana så tänkte jag även på hjälp i form av boendestöd. Det kanske kan vara värt för dig att fundera över om det skulle kunna vara en hjälp i ditt liv och om det då är värt att ta upp det när/om ev diagnoser kommer på tal.
Jag har ingen aning om vad ett boendestöd skulle göra här.

När jag hade panikångest så hade jag ett boendestöd som följde med mig när jag behövde ta mig ut i samhället, men hemmet rattade jag själv.
 
Magiana - orken blir ju antagligen inte bättre av en flytt. Om flytt är rätt för dig vet bara du. Men jag har flyttat från hus (gård) på landet till liten lägenhet centralt och livet BLIR onekligen praktiskt mkt lättare och man har mer ork när det inte går åt ork till långa transporter så fort något ska göras. Vill man kan man även köpa sig tid, tex stryka att handla och bara beställa och få maten till dörren.
 
Jag har ingen aning om vad ett boendestöd skulle göra här.

När jag hade panikångest så hade jag ett boendestöd som följde med mig när jag behövde ta mig ut i samhället, men hemmet rattade jag själv.
Ibland får jag intrycket att du tror att du måste ha svaren på exakt vilken hjälp du behöver.
Om det vore så skulle man ju inte behöva experter som bostöd och arbetstetapueter.
Det är liksom deras jobb att se lösningar man själv inte har.

Bostöd kan till exempel stötta i att så att du kan använda din begränsade energi mer effektivt. Hjälpa en lyckas slutföra det man tänkt göra osv.
 
Igår var jag på depressionsskolan jag går på, plus att jag jobbade. På kvällen orkade jag ingenting. Jag skolade om några plantor men slutade efter en liten stund för orken fanns inte. Så jo, orken tar slut.
Så du både jobbade, åkte iväg och gick depressionsskola och orkade dessutom plantera om några växer? Det är ju inte konstigt om du inte orkade något mer, det hade inte jag heller gjort...
 
Magiana - orken blir ju antagligen inte bättre av en flytt. Om flytt är rätt för dig vet bara du. Men jag har flyttat från hus (gård) på landet till liten lägenhet centralt och livet BLIR onekligen praktiskt mkt lättare och man har mer ork när det inte går åt ork till långa transporter så fort något ska göras. Vill man kan man även köpa sig tid, tex stryka att handla och bara beställa och få maten till dörren.
Kanske är det så att en flytt inte löser något alls. Lägenhet är ju det sista i raden av olika alternativ. Där skulle jag förmodligen tyna bort helt och bli sittande apatisk. Eller så skulle jag skälla på grannarna som låter för mycket.

Ibland får jag intrycket att du tror att du måste ha svaren på exakt vilken hjälp du behöver.
Om det vore så skulle man ju inte behöva experter som bostöd och arbetstetapueter.
Det är liksom deras jobb att se lösningar man själv inte har.

Bostöd kan till exempel stötta i att så att du kan använda din begränsade energi mer effektivt. Hjälpa en lyckas slutföra det man tänkt göra osv.
Man behöver faktiskt säga vad man behöver hjälp med. Annars kan de inte göra något. Och jag vet inte vad jag ska säga.

Så du både jobbade, åkte iväg och gick depressionsskola och orkade dessutom plantera om några växer? Det är ju inte konstigt om du inte orkade något mer, det hade inte jag heller gjort...
Jag jobbade 6 timmar. Depressionssskolan är på 1 och en halv timme per gång men vi var klara tidigare igår. Det tar cirka 25 minuter enkel väg att åka till sjukhuset där depressionsskolan hålls.

Jag har med andra ord varit aktiv mindre än en normal heltid.

Sen blev det omskolning av 8 småplantor.

Jag lagade inte mat igår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 251
Senast: Lyan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 708
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp