Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Jag förstår inte. Du kan inte bo så litet som förut, för då finns det för litet att göra hemma och du får tråkigt. Nuvarande bostad är egentligen inte mer arbete, för det är så liten del av trädgården du behöver ha ordning på (infart och uteplats). Vad är problemet?

Går det, eller går det inte, för dig just nu att hålla den ordning du vill ha på 40 kvadrat av trädgård?

Om ja: problemet löst - uteplatsen och infarten är redan så skötta som du vill ha dem.

Om nej: Om 40 kvadrat trädgård idag är för mycket, varför skulle du bli sysslolös i ett boende där trädgården är 40 kvadrat?
När jag är frisk så klarar jag det definitivt! Jag siktar inte på att vara handikappad resten av livet och tänker inte ge upp mina drömmar för det.

För mig är det en kamp att orka med livet. Jag går med gråten i halsen precis exakt varje dag, men försöker i alla fall att fejka att jag har ett normalt och bra liv. (Fejk it til you make it liksom.) Om drömmarna tas ifrån mig, då finns inget kvar att kämpa för.
 
När det gäller mitt beteende att bara släppa saker där jag står, så vill jag inte ha någon besserwisser som säger att jag bara ska sluta bete mig så. Jag är ju inte dum i huvudet.
Men det är inte så det fungerar när man träffar en arbetsterapeut!
Bilmekanikern ställer sig inte heller och skriker till bilen att "nu ser du till att starta". Poängen är ju att kolla ordentligt varför den inte startar. Och på ett smart sätt angripa orsaken.

Vet du själv vad det är som gör att du har svårt att göra på ett annat sätt? Om du kanske har svårt med några exekutiva funktioner t.ex. Hur man isåfall stöttar upp eller kompenserar just de specifika funktionerna.

Du säger själv att du aldrig har klarat att hålla efter stöket hemma i den ordning som du producerar det och att det är ett problem för dig. Och att du liter av att ha det så. Inte intresserad att låta någon titta på det problemet och se om det går att hjälpa dig?
Dessutom är det bara RÅD du får som du bestämmer själv vad du vill göra med sedan, inte någon som tvingar dig.
 
Hur gör folk som har barn? Eller häst? Eller hund? Struntar de i att jobba för att orka?
Har partner, ett barn, hund och häst. Hästen är min fritid, min egentid och min själavård.
Jobbet är inte på heltid, har inte orkat det på många år (långt innan barn och häst, som bägge kom förra året).
Jag tillåter mig ha vilodagar och att bara göra det nödvändigaste.
 
Men det är inte så det fungerar när man träffar en arbetsterapeut!
Bilmekanikern ställer sig inte heller och skriker till bilen att "nu ser du till att starta". Poängen är ju att kolla ordentligt varför den inte startar. Och på ett smart sätt angripa orsaken.

Vet du själv vad det är som gör att du har svårt att göra på ett annat sätt? Om du kanske har svårt med några exekutiva funktioner t.ex. Hur man isåfall stöttar upp eller kompenserar just de specifika funktionerna.

Du säger själv att du aldrig har klarat att hålla efter stöket hemma i den ordning som du producerar det och att det är ett problem för dig. Och att du liter av att ha det så. Inte intresserad att låta någon titta på det problemet och se om det går att hjälpa dig?
Dessutom är det bara RÅD du får som du bestämmer själv vad du vill göra med sedan, inte någon som tvingar dig.
Jag är rörig helt enkelt och ta mig inte tid att plocka undan för jag är redan på väg mot något annat, eller så orkar jag inte plocka undan just då, kanske för att jag inte är klar och ska fortsätta sen.
 
Har partner, ett barn, hund och häst. Hästen är min fritid, min egentid och min själavård.
Jobbet är inte på heltid, har inte orkat det på många år (långt innan barn och häst, som bägge kom förra året).
Jag tillåter mig ha vilodagar och att bara göra det nödvändigaste.
Och för mig kan det uppfylla samma sak att plantera om några plantor. Det tar definitivt mindre tid i anspråk än barn eller häst.
 
När jag är frisk så klarar jag det definitivt! Jag siktar inte på att vara handikappad resten av livet och tänker inte ge upp mina drömmar för det.

För mig är det en kamp att orka med livet. Jag går med gråten i halsen precis exakt varje dag, men försöker i alla fall att fejka att jag har ett normalt och bra liv. (Fejk it til you make it liksom.) Om drömmarna tas ifrån mig, då finns inget kvar att kämpa för.
Exakt. När du är frisk klarar du det. Och när du är frisk funderar du inte på att flytta, eller ser trädgården som ett oöverstigligt projekt, eller huset som ett stort bekymmer, eller att du bor för långt från allting. När du är frisk är du förmodligen tacksam över att du hittade ditt fina hus som passar dig så bra, med möjligheterna som trädgården ger dig, visserligen har du t ex ingen bilverkstad runt knuten men du löser omaket som ett ensligt boende medför.

Men just nu är du ju inte frisk och därför staplas problemen på varann, trådens ”goda råd” hjälper dig inte. Hoppas du kan härda ut tills du mår bättre igen.
 
Senast ändrad:
Jag är rörig helt enkelt och ta mig inte tid att plocka undan för jag är redan på väg mot något annat, eller så orkar jag inte plocka undan just då, kanske för att jag inte är klar och ska fortsätta sen.
Och "vara rörig" kan vara typ 20 olika saker för någon som har fackkunskapen att identifiera och beskriva det nogrannare. Beroende på det så är helt olika sätt att förhålla sig till och hantera "rörigheten" lämpliga.
 
Det som inte fungerar är ju att jag stökar till snabbare än jag städar. Jag liksom släpper grejer där jag står och de grejerna blir kvar där. Det ser jag ingen lösning på.

Har grejerna en plats där de ska vara. En enkel plats där man bara vet och inte behöver tänka.

Jmf "räkningar ska ligga där!" och "var ska jag lägga räkningen så jag inte glömmer den"

Sen är frågan om du inte skulle kunna rensa ut en del med iom att du får "för mycket saker överallt"
 
Har grejerna en plats där de ska vara. En enkel plats där man bara vet och inte behöver tänka.

Jmf "räkningar ska ligga där!" och "var ska jag lägga räkningen så jag inte glömmer den"

Sen är frågan om du inte skulle kunna rensa ut en del med iom att du får "för mycket saker överallt"
Jo, det mesta har en plats.

Men sakerna som hör till jobbet har ingen bra plats och när jag får leveranser med varor får jag kartonger som ska kastas. Jag har ingen bra plats att lägga dessa på. De brukar hamna på golvet och där ligger de tills jag samlar ihop dem och åker till återvinningen.

Jag har inga planer på att kasta ut något hobbymaterial eller verktyg, som är sånt som hamnar lite överallt.
 
Jo, det mesta har en plats.

Men sakerna som hör till jobbet har ingen bra plats och när jag får leveranser med varor får jag kartonger som ska kastas. Jag har ingen bra plats att lägga dessa på. De brukar hamna på golvet och där ligger de tills jag samlar ihop dem och åker till återvinningen.

Jag har inga planer på att kasta ut något hobbymaterial eller verktyg, som är sånt som hamnar lite överallt.

Har hobbymaterial, verktyg osv en särskild enkel plats? Annars kan det kanske vara idé skapa det. Behöver ju inte vara avancerat utan kan vara en korg eller låda.
 
Jag vet inte hur gammal du är, men en sak som hände mig när jag blev 40+ var att orken minskade rätt rejält. Det tog ganska lång tid innan jag dels förstod att det helt enkelt hade med åldern att göra och dels ännu längre tid att acceptera det. Jag ville inte gå med på att jag inte orkade lika mycket som förut.

Nu vet jag att bli äldre för mig inneburit att jag har en begränsad mängd energi. Det spelar ingen roll att jag VlLL göra mer, för det finns inte energi till det. Jag får hushålla med min ork. Det har faktiskt varit en sorgeprocess att inse det.

Kan det här spela in i din situation också, @Magiana? Alltså att en del av det bara har med åldern att göra?
 
Har hobbymaterial, verktyg osv en särskild enkel plats? Annars kan det kanske vara idé skapa det. Behöver ju inte vara avancerat utan kan vara en korg eller låda.
Tyger förvaras i en garderob på andra våningen. Där har jag också en bokhylla med mina pysselgrejer. För verktyg har jag en papplåda. Den förvaras i städskrubben. En del grejer får inte plats i lådan och läggs bredvid den på hyllan i skrubben. Vissa verktyg hamnar ibland i verkstan och vice versa. En del saker i skrubben, så som t.ex. linolja, borde flytta till en av kattvindarna där jag satt upp en hylla för målarfärg och annat relaterat.

Så i stort sett är det organiserat.

Jag vet inte hur gammal du är, men en sak som hände mig när jag blev 40+ var att orken minskade rätt rejält. Det tog ganska lång tid innan jag dels förstod att det helt enkelt hade med åldern att göra och dels ännu längre tid att acceptera det. Jag ville inte gå med på att jag inte orkade lika mycket som förut.

Nu vet jag att bli äldre för mig inneburit att jag har en begränsad mängd energi. Det spelar ingen roll att jag VlLL göra mer, för det finns inte energi till det. Jag får hushålla med min ork. Det har faktiskt varit en sorgeprocess att inse det.

Kan det här spela in i din situation också, @Magiana? Alltså att en del av det bara har med åldern att göra?
Jag är 45. Nej, jag tror inte det har med åldern att göra.
 
Tyger förvaras i en garderob på andra våningen. Där har jag också en bokhylla med mina pysselgrejer. För verktyg har jag en papplåda. Den förvaras i städskrubben. En del grejer får inte plats i lådan och läggs bredvid den på hyllan i skrubben. Vissa verktyg hamnar ibland i verkstan och vice versa. En del saker i skrubben, så som t.ex. linolja, borde flytta till en av kattvindarna där jag satt upp en hylla för målarfärg och annat relaterat.

Så i stort sett är det organiserat.


Jag är 45. Nej, jag tror inte det har med åldern att göra.

Okej. Men är "rätt ställe" på fel ställe kanske?

Säg tex man har en garderob och tvättkorg i sovrummet. Men kläder hamnar på golvet i hallen och badrummet. Då finns en plats och ett rätt ställe för kläderna. Men det är på fel ställe och därför inte funktionellt.

Kan en del av stöket lösas så?
 
Jag vet inte hur gammal du är, men en sak som hände mig när jag blev 40+ var att orken minskade rätt rejält. Det tog ganska lång tid innan jag dels förstod att det helt enkelt hade med åldern att göra och dels ännu längre tid att acceptera det. Jag ville inte gå med på att jag inte orkade lika mycket som förut.

Nu vet jag att bli äldre för mig inneburit att jag har en begränsad mängd energi. Det spelar ingen roll att jag VlLL göra mer, för det finns inte energi till det. Jag får hushålla med min ork. Det har faktiskt varit en sorgeprocess att inse det.

Kan det här spela in i din situation också, @Magiana? Alltså att en del av det bara har med åldern att göra?
Det är sant, depressioner är mycket vanligt i klimakteriet efter vad jag har läst tidigare och alla hamnar där förr eller senare.
 
Jag vet inte hur gammal du är, men en sak som hände mig när jag blev 40+ var att orken minskade rätt rejält. Det tog ganska lång tid innan jag dels förstod att det helt enkelt hade med åldern att göra och dels ännu längre tid att acceptera det. Jag ville inte gå med på att jag inte orkade lika mycket som förut.

Nu vet jag att bli äldre för mig inneburit att jag har en begränsad mängd energi. Det spelar ingen roll att jag VlLL göra mer, för det finns inte energi till det. Jag får hushålla med min ork. Det har faktiskt varit en sorgeprocess att inse det.

Kan det här spela in i din situation också, @Magiana? Alltså att en del av det bara har med åldern att göra?
Jag - som fyller 50 år nästa månad - säger att det är MYCKET troligt att det är så. Jag känner mig fortfarande ung och pigg (och kan inte förstå att jag egentligen är så här GAMMAL... ;) ), men det är absolut inte samma ork som när man var 20-25 år.....
 
Okej. Men är "rätt ställe" på fel ställe kanske?

Säg tex man har en garderob och tvättkorg i sovrummet. Men kläder hamnar på golvet i hallen och badrummet. Då finns en plats och ett rätt ställe för kläderna. Men det är på fel ställe och därför inte funktionellt.

Kan en del av stöket lösas så?
Sånt där funderar jag på jämt. Jag tycker mitt hus är svårmöblerat. Mitt kök är t.ex väldigt otrivsamt p.g a. att det saknas dagsljus där. Det finns bara ett litet fönster mot norr. Så jag ställde matbordet i vardagsrummet och kallade det för matsal. Efter ett par år resignerade jag och flyttade tillbaka matbordet till köket. Och så köpte jag en soffa och ställde i vardagsrummet. Det stora rummet bredvid köket har jag haft som kontor för det är där jag har internet. Nu vill jag använda det som sovrum i stället, men vet inte var jag ska ha kontoret. Antagligen i vardagsrummet på något sätt (och får då öka räckvidden på wi-fi). Från nuvarande kontor har jag slängt ut de fula ikea-möblerna. Grejerna i dem har fått flytta till andra platser. Det fula datorbordet ska också väck.

Hobbygrejerna kanske borde vara på nedre plan. Frågan är bara var. Jag vet inte.

Det här har jag liksom startad tråd om tidigare på Buke då jag tycker det känns svårt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 899
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 690
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 171
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp