Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Och som motpol, ett fall nu i Lund där en kvinna utbildad till sjuksköterska, en man utbildad till sjuksköterska, båda har jobb, båda talar svenska och barnen går i skola, bott här i en del år så de har hunnit etablera sig, utbilda sig och jobba. De ska nu utvisas hela familjen.

Ditt fall med mannen ska i mina ögon utvisas, han sköter inte sig och återfaller i brott, hans koppling till Sverige och försörjning i Sverige verkar ju inte riktigt vara så stort.

Det här andra kan jag bara inte förstå? Varför gör man sådana val?
Han har ju bott 36 år i Sverige. Troligen har han inte starkare koppling till landet där han föddes. Kanske är det landet Danmark, tex.

Vilka barn syftar du på som har det skitbra i ett okänt land där de inte behärskar språket? Vilka säger att det går bra?

Tycker du att du passar in HÄR med dina värderingar?

I övrigt: Många som har kommit med otroligt vettiga kommentarer som förstår hur ett samhälle fungerar. Så här kommer ett mindre rationellt.

Enligt lag har de ju säkert gjort rätt bedömning, har man levt 36 år i ett land säger det sig självt att man är rotad och bor där, vad han gjort spelar ur den bedömningen mindre roll även om jag personligen kan tycka att vi har för dåliga straff för brott som handlar om utsatta grupper vare sig det handlar om hatbrott, våldtäkt eller våld i nära relationer.

Jag hoppas verkligen vi får ett regeringsskifte med mer human syn på människor och som förstår mänskliga rättigheter och inte hittar på egna sanningar om till exempel bidrag om ett år. Annars kommer jag själv flytta och bara njuta av Sveriges sjuksystem om jag behöver. Bara för att jag kan. Eftersom jag faktiskt är svensk. Trött på allt hat av alla jävla incels som man ser överallt i alla kommentarsfält.
Inga barn? Jag menade att dem som beslutar om utvisningar tyckte att det gick alldeles utmärkt att utvisa ett ensamt minderårigt barn till ett land hon inte levt i, inte har några anhöriga i och inte behärskar språket. Men kriminella vuxna däremot ska få stanna. Jag tyckte det var uppenbart att jag inte höll med om att barnet skulle utvisats utan självklart borde fått stanna.

En annan aspekt som jag tycker många glömmer när det gäller personer som bott här sedan de var barn och har stark anknytning till Sverige är att inte bara dessa drabbas av en utvisning. Det är lätt att fokusera på kriminella svin som minsann får skylla sig själva, men dessa har inte sällan både föräldrar och barn här.

Nu har vi ett land där jag känner mig trygg och där mitt barn kan känna sig tryggt.

Det land de som vill fokusera på att utvisa människor iställeet för stärka polis, rättsväsende (inte länga straff) skola, socialtjänst, psykvård, bibliotek, fria media, vill skapa är ett land där jag inte kan känna mig trygg och där mitt barn inte skulle vara tryggt.
Det är ett hån mot de vars barn och anhöriga utsatts för brott från människor som inte borde varit här från första början när du skriver sådär.

Vad är det för annorlunda värderingar som den här mannen har som hör ihop med hans nationalitet, menar du?
Vilken är hans nationalitet menar du? Själv har jag inte angett hans nationalitet eftersom TS inte angivit den. Och svensk nationalitet har han inte eftersom det stod att han inte var svensk. Han har inte svenskt pass

Inga barn? Jag menade att dem som beslutar om utvisningar tyckte att det gick alldeles utmärkt att utvisa ett ensamt minderårigt barn till ett land hon inte levt i, inte har några anhöriga i och inte behärskar språket. Men kriminella vuxna däremot ska få stanna. Jag tyckte det var uppenbart att jag inte höll med om att barnet skulle utvisats utan självklart borde fått stanna.
Nåja. Vi som inte tycker att den här mannen ska utvisas tycker nog inte heller att barn ska utvisas ensamma.

Det är ett hån mot de vars barn och anhöriga utsatts för brott från människor som inte borde varit här från första början när du skriver sådär.
Fast det är ju ren fakta och är ju en väl beprövad teori i samhällsfoskning - hade man fokuserat på det som @Badger pratar om hade samhället varit betydligt tryggare och vi hade inte haft sådana här problem. Trygga samhällen ger trygga människor. Jag känner mig också fortfarande trygg, men jag gör det inte i det land som regering och SD vill skapa. Ett vi och dem samhälle är ingenting jag vill ha.
Det tycker inte jag heller. Lika lite som jag tycker att det sitter enbart i brott om och huruvida en människa ska utvisas, finns oerhört många mer parametrar. Vilket lagen även håller med mig om. Det hjälper dock inte att ställa utvisningar mot varandra.

Jag vill ha ett samhälle där jag kan känna mig trygg, där mina barn kan känna sig trygga. Och där vi utvisar de som begår brott. Redan vid första brotten, inte efter 20+ brott med 20+ brottsoffer.

Så vi ska ha olika straffskalor beroende på nationalitet? Svenska medborgare får fängelse. Irakiska, franska eller japanska medborgare utvisas, oavsett var de är födda, uppvuxna eller hemmahörande.

Min mor flyttade till Sverige för 37 år sedan, pratar med lättare brytning och är inte svensk medborgare. Hon är inte kriminell för fem öre men jag tvivlar på att någon ens skulle komma på tanken att utvisa henne till Norge, ens om hon skulle ha stycknördat någon.

Vilken är hans nationalitet menar du? Själv har jag inte angett hans nationalitet eftersom TS inte angivit den. Och svensk nationalitet har han inte eftersom det stod att han inte var svensk. Han har inte svenskt pass

Jag avstår från att skriva det eftersom det inte borde vara relevant, men nej. naturligtvisär han inte svensk.
Det var du som hävdade att hans värderingar inte passade här, vilket ju rimligtvis måste betyda att de inte passar i Sverige. Och vilka värderingar hör samman med nationalitet?

Ja han får anpassa sig i ett annat land. Han får väl själv hitta det landet där hans värderingar accepteras.
Jag är också oerhört intresserad av vilka värderingar som passar här och hör ihop med oss som då är svenska "på riktigt" eller vad du nu vill kalla det? Snälla, kan du inte svara på det? För dina och mina värderingar är skrämmande långt ifrån varandra så vem får stanna i Sverige, du eller jag??

Jag bor utomlands och har bott här i hela mitt vuxna liv, men jag har fortfarande svenskt medborgarskap (och inget annat). Det vore ju jättemärkligt om jag skulle lämpas över på Sverige - där jag varken levt, betalat skatt eller bidragit på annat sätt på massor av år - ifall jag skulle få för mig att begå ett grovt brott här, bara för att det råkar vara där jag är född?

Nej det är det inte. I så fall är det du skriver ett hån mot de barn och anhöriga till de som utsatts för brott från människor som bott här i generationer.

Vi har uppfostrat en ung generation och inte gett dem skola och trygghet så som de förtjänar. Det här landet har vår egna gängbrottslighet som vi själva har uppmärksammat för sent. Vi uppmärksammade inte problem i skolan och områden trots att forskare varnade. Vilket väl iofs är väldigt svenskt, att agera först när man måste (det är kanske bra ibland men inte när det gäller skola).

Jag uppfattade det absolut som att du tyckte det var rätt att hon utvisades. Sorry.

Men den här snubben kom ju också hit som typ liten söt tvååring? Sedan blev han ett vuxet as, precis som många män som varit i Sverige sedan de var 0 eller 2 och har svenskt medborgarskap, och deras farfar och deras farfarsfar har det också.

Nej jag tycker inte han ska utvisas, vi lever ju inte 1700-talet då man kunde skeppa sina oönskade brottslingar utomlands. Han är ju uppenbarligen uppväxt i Sverige och har levt här hela sitt liv. Vi är ansvariga som nation är ansvariga för den här personen. Men han ska givetvis dömas och straffas som vilken annan svensk som helst.

Precis.

Jag träffade nyligen en person som flyttade hit som barn och nu är medelålders. Precis som mannen som diskuteras har hen aldrig brytt sig om att bli svensk medborgare. Trots det är hen fast rotad i Sverige.
Min fd sambo lever på samma sätt, men har börjat ansöka om medborgarskap nu eftersom det börjar bli riskfyllt att inte ha medborgarskap trots att hen levt här hela sitt liv och bara besökt sitt "hemland 2 ggr" sedan hens familj flydde när hen var i småbarnsåldern på 80-talet. Kvar i hemlandet finns bara några åldrade släktingar och inget annat, livet där ser inte längre ut som det hens föräldrar levde i, den kvarvarande föräldern kände inte ens igen sig när hen var där pga av de samhällsförändringar som skett. Om min fd sambo är ju fostrad av Sverige, inte av sitt hemland och är således Sveriges ansvar att ta hand om oavsett. Man kan ju liksom inte lämpa över sina problem på andra länder som ett sätt att bli av med dom.

Han är en vuxen man som VALDE att begå brott. Då får man ta konsekvenserna. Man kan inte begå brott, bete sig som ett rövhål och sen grina. Eller ja nu kunde han ju det eftersom han tyvärr inte blev utvisad. Jag har noll sympati för kriminella, särskilt inte de som utsätter kvinnor för brott.
Du kanske kan ha sympati för de länder som ska ta emot våra kriminella som vi fostrat fram. Det är ju ett väldigt osnyggt sätt att dumpa våra problem på andra länder.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka