Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Om lagförslagen som jag nämnde i #8 går igenom Riksdagen så kommer Sverige ha en annan människosyn på tex Brott

En femtedel av befolkningen har röstat på det parti som har detta som hjärtefråga, och som fått oproportionerligt stort inflytande eftersom andra partier trott att det skulle vara till fördel för dem själva med det upplägget. Nuvarande oppionionsundersökningar visar dock att så inte varit fallet.

Även tidigare i historien har partier valts inom det demokratiska systemet, som i efterhand ångrats och orsakat stor skam för dem som valde dem.

Du och andra kanske uppskattar den utveckling som nu sker, men det är ingen garanti för att kommande generationer inte kommer att se tillbaka på sina föräldrar och undra: hur tänkte de? Såg de inte vartåt de var på väg? Hur kunde de göra om samma misstag som deras föräldrar/far-och morföräldrar gjorde och berättat om...?

Hur är han deras kriminelle? Har de, vilka de nu är, låt säga Norge, hur är det Norges fel att han är kriminell?
De har ju inte varit i närheten av honom sedan han var två? Vad är det i Norges kultur som gör barn som knappt kan gå kriminella?

Om ett barn har två föräldrar och inte sett den ena föräldern på 30 år, utan är helt fostrad av den andra föräldern. Hur är det då den förälder som hen praktiskt taget aldrig mötts fel att hen är kriminell?
Pratar iofs rent allmänt om kriminella och inte just den här specifika. Men du vet alltså att han är norsk medborgare?

Vem vet? Jag begår inga brott så jag behöver iaf inte oroa mig.

Som medborgare med rösträtt i landet Sverige så har du faktiskt ett ansvar precis som alla andra, för vilken riktning vårt land tar. Om du röstar och accepterar, eller t o m hejar på, en sådan utveckling så HAR du ett ansvar för det. Och dina barnbarn kommer garanterat undra hur du tänkte...

Som medborgare med rösträtt i landet Sverige så har du faktiskt ett ansvar precis som alla andra, för vilken riktning vårt land tar. Om du röstar och accepterar, eller t o m hejar på, en sådan utveckling så HAR du ett ansvar för det. Och dina barnbarn kommer garanterat undra hur du tänkte...
Vem vet? Jag funderar också på hur äldre generationer tänkte egentligen. Det är nog ofrånkomligt.

En femtedel av befolkningen har röstat på det parti som har detta som hjärtefråga, och som fått oproportionerligt stort inflytande eftersom andra partier trott att det skulle vara till fördel för dem själva med det upplägget. Nuvarande oppionionsundersökningar visar dock att så inte varit fallet.
Nu spelar det ju ingen roll eftersom det är Riksdagen som bestämmer vilka lagförslag som ska bli verklighet eller inte och som sedan ska tillämpas av div myndigheter. Det är Demokratiskt och Demokrati är ju vad du vill ha

Vem vet? Jag begår inga brott så jag behöver iaf inte oroa mig.
Det är ju bara en definitionsfråga.

(Btw antar jag att du inte så som ganska många andra i Sverige ngn gång kört 10 krm för snabbt på motorvägen eller ngt sådant)

Det är därför det spelar så stor roll att hålla reda på sina lagar och regler och försöka fortsätta vara just rätssäkra Sverige och inte börja vara ett land där jag begår brott när jag gör saker så som jag gör nu.

Just nu är jag trygg och behöver inte oroa mig för Sveriges myndigheter och lagar. Men det är ju inte någonting som inte kan ändras om folk börjar tycka att man kan skicka lite vem som helst lite hit eller dit och till valfri snodd landyta. För lite vilket brott som man tycker.

Även tidigare i historien har partier valts inom det demokratiska systemet, som i efterhand ångrats och orsakat stor skam för dem som valde dem.

Du och andra kanske uppskattar den utveckling som nu sker, men det är ingen garanti för att kommande generationer inte kommer att se tillbaka på sina föräldrar och undra: hur tänkte de? Såg de inte vartåt de var på väg? Hur kunde de göra om samma misstag som deras föräldrar/far-och morföräldrar gjorde och berättat om...?
Dessutom så drar man ju här öronen åt sig om man skulle råka vara tex kvinna eller av någon annan sort som de hatar.

Ja, och då blir frågan ofrånkomligen om du kan se din dotter och hennes barn i ögonen om vi igen skapar ett samhälle där vi gör skillnad på folk beroende på var de är födda och vilka gener de har...
Är man inte svensk medborgare och begår brott ska man utvisas, det har jag inga som helst problem att se barn i ögonen för. Snyggt blanda in barn osv 😂

Pratar iofs rent allmänt om kriminella och inte just den här specifika. Men du vet alltså att han är norsk medborgare?
"låt säga Norge,"

Betyder att jag hittade på ett exempelland. Jag försökte vara mycket tydlig med det. Jag har ingen aning om vilket land det kan röra sig om.

Men såvitt jag vet finns inget land som har det som en kulturell grej att utföra hans brott.

Finns ju en del misogyna vita kyrkliga högerdårar i USA och incels som gillar sådant så han kanske är därifrån? vem vet. Men det är ju inte en allmän kultur i det landet eller lagligt där oavsett.

Nu spelar det ju ingen roll eftersom det är Riksdagen som bestämmer vilka lagförslag som ska bli verklighet eller inte och som sedan ska tillämpas av div myndigheter. Det är Demokratiskt och Demokrati är ju vad du vill ha

Ja jag vill ha en demokrati, och jag vill ha en demokrati där de med rösträtt tar sitt ansvar för att vårt land ska fortsätta vara en rättssäker och civiliserad stat där vi inte dömer folk på olika sätt beroende på var de är födda. Det demokratiska styrelseskicket lägger mycket ansvar på medborgarna att värna om det, tycker inte du att det är viktigt?

Men rent allmänt kriminella är ju en stor grupp. Många av dem är svenska medborgare och har precis som mannen i det diskuterade fallet en svensk kulturell brottslighet. Vad nu det skulle vara O_o

Om man nu är en kriminell som har låg anknytning till Sverige och en stark anknytning till ett annat land. inte är medborgare och har begått ett sådant brott blir man ju utvisad... så då var ju det inte en del i diskussionen.

Om det är rimligt att utvisa någon pga av brottslighet som levt här hela sitt liv är det väll lika rimligt att börja utvisa andra brottslingar med, ska det spela roll vad de har för bakgrund? Vi kan väll börja utvisa etniska svenskar med? Det är väll rimligt i såfall, om det är brottet som är grejen?

Nu har denna person säkert utländska föräldrar från antingen ett arabiskt eller afrikanskt land. Där passar de in bättre om de ska misshandla kvinnor eftersom att det i många av dessa länder fortfarande är tillåtet. Jag skulle även gärna utvisa etniska svenskar också för brott som incest och våldtäkt men tyvärr har vi ingenstans att skicka dem.

Varför ska vi ha en massa kriminella kvar i Sverige?

Ja jag vill ha en demokrati, och jag vill ha en demokrati där de med rösträtt tar sitt ansvar för att vårt land ska fortsätta vara en rättssäker och civiliserad stat där vi inte dömer folk på olika sätt beroende på var de är födda. Det demokratiska styrelseskicket lägger mycket ansvar på medborgarna att värna om det, tycker inte du att det är viktigt?
Men lagar tillämpas ju i Sverige som anses vara ett rättsäkert land. Å är det inte rättssäkert så ändrar man ju lagar och det är väl där som dessa förslag nu har tillkommit om utvisning ang tex brott. Så visst tycker jag det är viktigt.

Så här sa Duosa igår till SVT ang tvångutvisningar till Somalia.

Dousa: ”God dialog med Somalia”​

Benjamin Dousa skriver i en kommentar till SVT att det är ”helt naturligt” att föra en dialog med tredje länder för att återvändandet ska fungera.

”Jag tror många svenskar tycker det är bra att fler dömda brottslingar som dömts till utvisning faktiskt också utvisas. Det är rättvist för alla skötsamma svenskar att de som inte sköter sig och inte ska vara i Sverige heller inte är här”, skriver Dousa och fortsätter:

”Det är fullt rimligt att använda biståndet för att ställa krav på mottagarländer att uppfylla sitt folkrättsliga ansvar att ta emot sina egna medborgare”.

Källa SVT

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka