Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Det finns många drägg som är svenskar, ska vi dumpa dem utomlands också? Eller jag vet, vi inför dödsstraff för alla brott, då blir vi av med problemen, en gång för alla.
Men alltid samma meningslösa fråga. De drägg vi måste behålla pga att de är svenskar kan vi ju inte utvisa eller hur. Men det räcker med dem. Vi behöver inte behålla de vi inte måste behålla heller.

Varför ska vi inte ta ansvar för hanteringen av personer som bott i Sverige länge och sedan begått brott här?

Varför ska vi ta ansvaret för hanteringen av personer som flyttade till Egypten från Sverige som 2-åringar och sedan begår en våldtäkt i Kairo när de fyller 37?
För att personen tillhör ett annat land. Ja det hade vi ju fått göra då såklart.

Vi kan göra oss av med alla som vi inte måste ha här.

Varför ska vi inte ta ansvar för hanteringen av personer som bott i Sverige länge och sedan begått brott här?

Varför ska vi ta ansvaret för hanteringen av personer som flyttade till Egypten från Sverige som 2-åringar och sedan begår en våldtäkt i Kairo när de fyller 37?
Men du förstår väll att vi inte ska ta ansvar för någon av dessa? Vi ska bara ta ansvar för blonda, blåögda personer som är "svenskar" sen tre generationer tillbaka, gått i livets hårda skola och ev. betalat inkomstskatt hela livet. Möjligen någon med bakgrund från England, Tysland eller Frankrike. Men bara om de är hyvens personer.

Men du förstår väll att vi inte ska ta ansvar för någon av dessa? Vi ska bara ta ansvar för blonda, blåögda personer som är "svenskar" sen tre generationer tillbaka, gått i livets hårda skola och ev. betalat inkomstskatt hela livet. Möjligen någon med bakgrund från England, Tysland eller Frankrike. Men bara om de är hyvens personer.
Helst inte livet hårda skola heller.

Men nej, du missförstår. Jag struntar väl i vilken hudfärg, kön eller liknande de har. Har de begått brott och hör hemma i annat land ska de tillbaka dit.
Det har inte ett dugg med att göra om hur en person ser ut. Det är dennes handlingar.

Men nej, du missförstår. Jag struntar väl i vilken hudfärg, kön eller liknande de har. Har de begått brott och hör hemma i annat land ska de tillbaka dit.
Det har inte ett dugg med att göra om hur en person ser ut. Det är dennes handlingar.
Det är ju det där med att höra hemma som diskuteras. Vad det är som avgör om man hör hemma någonstans. I det här fallet bedömde ju rätten att mannen hör hemma här, att han är vårt ansvar.

Fast det känns lite konstigt att man ”hör hemma” i ett annat land än det man bott i 100% av sitt vuxna liv. Men då får vi vara lite snabbare att dela ut medborgarskap då till de som bor här och vill!

Jag tycker nog att det är ganska enkelt att argumentera för att om man är uppväxt och levt i över 30 år i ett land, så är det där man hör hemma.

Vi vet ju alla, som flera gett uttryck för, även om inte du har skrivit det rakt ut, att det absolut inte är handlingar som spelar roll, utan andra saker. Annars hade du ju tyckt att @Sharpless fråga var meningslös. Hade det varit handlingarna som spelat roll, så hade människor varit lika inför lagen.

Helt otroligt. Sen sitter samma människor och skriver hur fruktansvärt det är i USA tex men vill ändå behålla kvar de värsta här. Obegripligt.
Det fruktansvärda folk diskuterar om USA är ju just effekterna av "släng ut de dumma" och en högre kvot "dumma" än vad som finns. Så de arresterar diverse tyska turister och skickliga fabriksbyggare och annat (sådana där unga kvinnor som skulle "skyddas" hamnar i fruktansvärda anläggningar. Eller rent av i vissa stater dör för att de inte får abort.

Inte bara oskyldiga barn. Även oskyldiga människor på äldreboende har blivit våldtagna och dömda för det.
Japp där åtminstone den ena var svensk medborgare från födseln dvs lika svensk som jag och troligen du och en annan faktiskt fick utvisning. Rättsväsendet gjorde liksom sin grej där och det får man väl förutsätta de gör i ts exempel också som, så vitt jag förstår, inte är prövad i högre instans och det därför kan ändras.
Finns flera här som skulle behöva svara på den frågan. Hatet måste ju komma någonstans ifrån. Det är dock tragiskt att vuxna människor i partier rider och utnyttjar dem istället för att satsa pengarna så de mår bättre.

Varför anser du då inte att det grundläggande i en rättsstat - alla lika inför lagen - är viktigt för? Personen är ändå svensk om hen haft permanent uppehållstillstånd. Enligt nuvarande lagar och praxis.

Nu vet ju både du och jag att vi inte är lika inför lagen i Sverige, våldtäktsoffer och de som är utsatt för incest har inte samma rättigheter som våldtäktsmännen t.ex. Jag vill att det skiftar och våldtäktsmän och andra grova brottslingar ska få det sämre än sina offer. Våldtäksmän som våldtar bebisar får ett par veckor för det, i mina ögon är det inte en rättstat. I detta fall om personen inte är medborgare i Sverige så skicka hem honom, jag hade gärna skickat iväg de svenska männen/kvinnorna som håller på så också. Tyvärr kan vi inte göra detta. Vi kan dock bli av med en del som inte har medborgarskap i alla fall.

Det visste inte jag. Hur kan de få göra det? Och varför? Pga att det blir ökade kostnader för samhället?

Många länder kräver att personen själv ansöker om resedokument/ID handlingar/pass och vägrar personen kan inte Sverige avvisa dem. Kuba tex (om inte reglerna ändrats) vägrar att ta tillbaka medborgare som befunnit sig längre än 3 månader utanför landet. Många somalier och liknande är födda och varit bosatta i gulfstaterna hela sitt liv, men de har inte uppehållstillstånd där trots det, så de länderna vägrar att utfärda id handling/pass. Något som för många år sedan var ett problem var de som kom från 'långtbortistan' länderna som tidigare varit en del av Sovjetunionen men nu är självständiga. Personen var etnisk ryss och ansågs därför inte som medborgare av den nya staten.

För att få id handlingar och pass måste personen i de flesta länder styrka sin identitet precis som vi gör i Sverige. Så även om personen ifråga vill återvända går det inte eftersom hen inte har några id handlingar.

Nu vet ju både du och jag att vi inte är lika inför lagen i Sverige, våldtäktsoffer och de som är utsatt för incest har inte samma rättigheter som våldtäktsmännen t.ex. Jag vill att det skiftar och våldtäktsmän och andra grova brottslingar ska få det sämre än sina offer. Våldtäksmän som våldtar bebisar får ett par veckor för det, i mina ögon är det inte en rättstat. I detta fall om personen inte är medborgare i Sverige så skicka hem honom, jag hade gärna skickat iväg de svenska männen/kvinnorna som håller på så också. Tyvärr kan vi inte göra detta. Vi kan dock bli av med en del som inte har medborgarskap i alla fall.
Tror du missuppfattat vad lika inför lagen innebär. Offer och gärningsmän är inte samma sak. Man kan absolut diskutera straffens längd men till syvende och sist handlar ju att vara lika inför lagen om att man ger samma straff för liknande brott vilket vi har väldigt väl reglerat både i internationell lag, som Sverige följer och i våra egna grundlagar. Det innebär också att man ska ha rätt och dömas i en riktig rättegång och inte av pöbeln och det innebär att man ska vara utom allt rimligt tvivel skyldig för att inte bli dömd. Såklart svårt i många våldtäktsfall men tyvärr inte en rättstat om man slänger in folk i fängelse lite som man tycker.

Hur många sådana fall finns det per år?

Den absolut vanligaste våldtäkten utförs av en person som har en relation till våldtäktsoffret.

Den sker alltså i hemmet eller motsvarande och är en del av det som brukar kallas "mäns våld mot kvinnor".

Det är alltså vanliga svenskar som är våldtäktsmän i mycket stor utsträckning.

En ytterligare grej är att vissa länder automatiskt utfärdar medborgarskap om en person född i ett annat land, med en far som är medborgare i Sverige men född i Algeriet. Dvs, du är andra generationen svensk medborgare men samtidigt medborgare i Algeriet. En kompis bror kan inte åka till Algeriet eftersom han riskerar att arresteras och tvingas till värnplikt på flygplatsen. Ska han utvisas för att hans pappa är född i Algeriet? Algeriet är inte det enda landet som har den lagstiftningen.

Rättsystemet har inte lika lätt att skilja på folk och folk som gemene person har. Alla ska vara lika inför lagen och de kan inte bedöma nivå av as bara på att liksom titta på personen.

Tänker det här med att dumpa i havet, vill du ha det jobbet själv eller är det ngn annan som ska göra det?

Tycker du verkligen att Sverige är speciellt utsatt för brott förutom det här med gängkriminaliteten som de nog får ordning på framöver. Vi hade ju problem med motorcykelklubbar för bara 20+ år sedan och de verkar ha löst sig i stort.
Det som skett är dels att mcklubbarna konkurrerats ut av andra kriminella nätverk, gäng, och dels att nivån är högre och framförallt att utbredningen är så otroligt mycket större nu att man inte skulle reagera på det som då fick stora rubriker och många tidningsartiklar. Så den "lösningen" är kanske inte så positiv.

Det är det typiskt nu gällande amerikanska resonemanget, att bara andra jag ogillar har det sämre så spelar det mindre roll hur jag har det. Den nuvarande administrationen spelar stenhårt på det. Jag underkänner hela den utgångspunkten, samtidigt som det säkert finns massor att göra för att förbättra för brottsoffer som jag stödjer.

Varför tänker du att andra människor i andra länder ska ta ansvar för våra brottslingar om vi bara tekniskt "kunde göra detta"?

Fast det känns lite konstigt att man ”hör hemma” i ett annat land än det man bott i 100% av sitt vuxna liv. Men då får vi vara lite snabbare att dela ut medborgarskap då till de som bor här och vill!
Lite undrar jag hur det fungerar rent "tekniskt" - om ett lands medborgare utför brott i ett annat land, har inte det landet (där personen är medborgare) nån form av ansvar för individen? Även om denne inte levt där sedan 30 år tillbaka. Nu tänker jag rent tekniskt och inte moraliskt. Det finns ju personer som begått brott i Sverige, som sedan (av någon anledning) begärt att få avtjäna straffet i det land där den är medborgare, och fått detta beviljat. Kanske är straffskalan lägre där, jag vet inte.

I övrigt är jag kluven i frågan.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka