Borglig vigsel

Vi lade inte en krona på spektaklet. Fixade hinderprövningen. Bokade en gratistid för vigsel i stadshuset. Gick dit och kom ut från stadshuset på 5 minuter. Vittnen var två personer från receptionen. Vigselförrättaren sa vad hon var tvungen att säga och sen några kloka och trevliga meningar utöver det. Den enda som visste att vi skulle gifta oss var en kollega till mig. För övriga blev det en överraskning efteråt. Vi gifte oss av juridiska skäl då vi byggde ett hus tillsammans. Jag har aldrig drömt om ett stort bröllop och det blev det verkligen inte.

Jag tycker inte det spelar någon roll om man är gift eller inte när det kommer till den känslomässiga delen utan det är ett praktiskt arrangemang rent juridisk om man har barn ihop eller äger något av större värde tillsammans.

/En mycket oromantiskt person
 
Det är väl inte så vanligt att just domare är förättare numera? Och kommungubbe - :rofl:, förlåt men jag fick så konstiga bilder i huvudet
.
Vigselförrättare är ett frivilligt uppdrag, kopplat till respektiva kommun. Man ansöker om att få bli det och länsstyrelsen beviljar. Kommunen har yttranderätt vid ansökan.

Ofta är det kulturpersonligheter, betrodda politiker och tjänstemän - helt enkelt omtyckta personer. :)

Man får gifta sig nästan var som helst. Platsen är sekundär. Det viktiga är den lagstadgade ceremonin samt att det är fritt och frivilligt. För att det ska vara giltigt måste bägge parter klart och hörbart svara ja på frågan. När lagstiftningen ändrades så höjdes röster om att mans kulle kunan gifta sig genom att skriva på ett papper. Men man beslöt att ha kvar det muntliga. Vilket jag kan tycka är bra, med tanke på att tvångsäktenskap faktiskt existerar.
Vi försökte få en bekant domare men hon var inte domare just då så...

Njaej jag tror inte vi hade en omtyckt kulturpersonlighet faktiskt utan rätt och slätt antagligen en stackars kommunal tjänsteman, säkert dock mycket betrodd, som hade landats med jobbet. :rofl: (din bild är säkert absolut helt korrekt, men ta bort den röda slipsen och magen, behåll den grå luddiga yllekostymen) Han känns bara igen på sina extremt snabba rabblingar av ceremonin. Ett par till bröllop hade honom efter (fullt medvetna vid det laget) och man vet liksom vad som väntar och ett lågt mummel av munterhet underligger det hela. Det är nog special för orten. Väldigt trevlig dock.

(Ha!, nej jag hade fel faktiskt, politiker, trafiknämnden :D man kunde också fått en ur taxeringsnämnden.)
 
Senast ändrad:
Vi försökte få en bekant domare men hon var inte domare just då så...

Njaej jag tror inte vi hade en omtyckt kulturpersonlighet faktiskt utan rätt och slätt antagligen en stackars kommunal tjänsteman, säkert dock mycket betrodd, som hade landats med jobbet. :rofl: (din bild är säkert absolut helt korrekt, men ta bort den röda slipsen och magen, behåll den grå luddiga yllekostymen) Han känns bara igen på sina extremt snabba rabblingar av ceremonin. Ett par till bröllop hade honom efter (fullt medvetna vid det laget) och man vet liksom vad som väntar och ett lågt mummel av munterhet underligger det hela. Det är nog special för orten. Väldigt trevlig dock.

(Ha!, nej jag hade fel faktiskt, politiker, trafiknämnden :D man kunde också fått en ur taxeringsnämnden.)
Fast man landas inte med jobbet :D

Man måste vara aktiv och söka det. Eller åtminstone med entusiasm tacka ja om man tillfrågas. Det är ett i stort sett ideellt arbete så man gör det inte för pengarna.
 
Kontaktade vigselförrättaren och bokade tid, åkte till Medborgarhuset där han och två vittnen väntade i ett litet rum där de hade tänt ljus och satt in någon blomma på ett bord. Han frågade om vi ville ha den långa eller korta versionen och vi valde korta. Det innebar i princip "Tager du denna x att bli din make (eller vad de nu säger) och tvärt om, och sen skrev vi på papper. Vi var i rummet i max fem minuter, säkert närmare tre.

Vi hade vanliga kläder på oss. Efteråt åkte vi hem och bytte ringar och åt jordgubbar, sen satte vi på oss finkläder och tog kort med självutlösaren på kameran. Det var allt. :) Efteråt åkte vi på "bröllopsresa" (om det ens kan kallas så :D) och berättade för alla att vi gift oss.
 
Fast man landas inte med jobbet :D

Man måste vara aktiv och söka det. Eller åtminstone med entusiasm tacka ja om man tillfrågas. Det är ett i stort sett ideellt arbete så man gör det inte för pengarna.
Det var det värsta :D Det är ju onekligen lite av ett, åka till en adress mitt i stan mitt på en lördag, grej.
 
Hade en kompis som är stor Sagan om Ringen fan. De gifte sig utomhus båda klädda i kostymer från Sagan om Ringen, även vigselförättaren, en vän till dem, var klädd som Sagan om Ringen. Han höll sitt tal på älviska, sedan hade vi fest där alla gästerna fick en liten present (också enligt sed) och en enklare middag enligt tema. Sjukt roligt.

En annan gifte sig på nyårsafton på stranden i Helsingör och höll på att frysa ihjäl trots päls och ylleklänning med långkalsingar under. Tydligen var det halvstorm så det blev ingen lång vigsel innan de alla skyndade in i bilarna igen för att tina upp. :rofl:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 656
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·
Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 192
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp