Bukefalos 28 år!

Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Hoppelhase

Trådstartare
Vovven fick första sprutan i september och skulle då ha den andra 4v senare, dvs i oktober. Av olika anledningar, huvudsakligen glömska, :angel: så har det inte blivit så. Frågan är, hur gör man nu? Är det bara att börja om med spruta nr 1 igen? Eller kan man chansa och ta blodprov? Ger alla ens två sprutor?

Ja, jag har också tänkt tanken att fråga vet ;) men missade telefontiden imorse och nu är det ju helg.
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Du kan chansa att det tagit med bara en, måste väl ha gått 120dgr från första sprutan? Annars är det väl bara att börja om!
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Ja, 120 dagar har ju gått med råge... Grejen är ju att ett blodprov är rätt så dyrt så det känns dumt att göra det om det inte är rätt stor chans att sprutan tagit.
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Jag har två hundar, båda har jag chansat och bara tagit en spruta på. Båda har ändå tillräckliga antikroppar. Jag vet många andra som gjort likadant.

De få jag vet som inte klarat antikropparna har tagit två sprutor innan. Förut var det tydligen "standard" med bara en spruta. Så om jag var du så skulle jag chansa på ett blodprov.

Börjar du om nu så har du inte hunden "klar" förrän tidigast i augusti.
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

ca 80% av alla hundar bildar tilräklig nivå av antikroppar efter bara en spruta.
Om du väljer att "börja om" måste du vänta 120 dagar efter den sista sprutan (igen) innan hunden kan testas.

Jag hade valt att testa nu om jag var i din situation.
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Jag är lite undande om var du hr fått siffran 80% från?
Vem har gjort undersökningen, vilket eller vilk vaccin?
PL
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Jag är lite undande om var du hr fått siffran 80% från?
Vem har gjort undersökningen, vilket eller vilk vaccin?
PL

Jag har hört och blivit rek merials rabisin vet ska vara den som ger bäst slutresultat, vad har du för erfarenhet?
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Alla rabiesvaccinerade hundar som jag har haft har bara fått en spruta, och ändå fått tillräckliga antikroppar :)
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Tog bara en spruta på min vovve och de räckte med de. Fick ok på blodprovet.:laugh:
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Har inte tillräcklig statistik för att jämföra, antalet fall som inte får tillräcklig antikroppstiter är för få.
Dock har jag hört att stammarna inte är identiska men att Rabisins stam är identisk med den stam man testar antikroppssvaret mot, ger numera en spruta av varje.
PL
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Vad händer om man inte tar den årliga vaccinationen i tid? Hur länge över 12 månader kan man sträcka sig?
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Oki, låter som att det för många räckt med en! :laugh: Jag hade också för mig att de förut bara brukade ge en men nu börjat med två eftersom det inte alltid "tog"...
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Intervallet är olika beroende på vaccin o skrivs in i passet. Sen ges inte en dags maginal.
PL
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

*KL*
vad kostar en rabbis vaccin o vad kostar testet?
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Har för mig att jag betalade 350kr för första sprutan, blodprovet tror jag går på en tusenlapp.
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Jag vaccinerade båda mina hundar samtidigt med Rabisin, tog sen en spruta till med Rabisin 4 veckor efter och 120 dygn efter detta togs provet, den ena hunden påvisade tillräcklig mängd medans den andra hunden inte gjorde det.

Nu har vi börjat om med den hund som inte hade tillräckligt med antikroppar, denna gången med annat preparat.

Den andra hunden som har gjort ett godkänt prov fick nu en spruta som räcker i 3 år.
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Yuhuu!! Var till vet förra måndagen och fick provsvaret idag: "Antikroppar mot rabiesvirus påvisade i tillräcklig mängd"! :banana:
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Yuhuu!! Var till vet förra måndagen och fick provsvaret idag: "Antikroppar mot rabiesvirus påvisade i tillräcklig mängd"! :banana:

Vad skönt! :laugh:

Är det förresten någon som vet varför ettårsvaccinet är så mycket dyrare än treårsvaccin (eller har jag bara haft otur med dem jag ring till?).

Jag skall vaccinera om jycken i juni i år, och en klinik tar 380 kr för treårsvaccin, medan en annan tar 600 kr för ettårsvaccinet.

Hur gör ni? Vaccinerar ni varje eller var tredje år?

Jag har valt vart tredje år och så fyller jag på om jag måste.
 
Sv: Bortglömd rabiesspruta, vad nu?

Har tyvärr ingen aning...

Det jag däremot blev fundersam på nu, om vi ska utomlands räcker det väl inte bara med vaccinationsintyg, måste han inte ha pass? Vi pratade om det när vi var hos vet för första sprutan (men inte kommer jag ihåg vad hon sa...:angel:), men nu sa hon inget och jag tänkte inte på det alls...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 762
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 924
Senast: moon
·
Övr. Barn Igår var jag och sonen äntligen på barnmottagningen på sjukhuset, har väntat många långa veckor på att komma till. Han hade ju gjort ett...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: Lupin
·
Övr. Hund Utställningen i Bröndby, Köpenhamn, Danmark, igår söndagen den 16 september blev en intressant tillställning. Jag bestämde mig inte ens...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp