borttappat hästpass??

Sv: borttappat hästpass??

Antigen någon av Saidas döttrar som ser var det är och du hämtar det, eller beställa dubblett.

Alternativen som jag ser dem.

mitt sto är 20 år gammalt och jag kommer aldrig att sälja henne någonstans. Behöver jag skaffa ett nytt ändå?

Har dom inte all passinformation i sina datorer?

Eller kan det bli problem vid en ev framtida avlivning om hon saknar pass?

Jag har letat och vändt uppochner på hela huset så detta pass måste har försvunnit i samband med en flytt:grin:

Det kan bli problem vid avlivning/slakt olika behandlingar och om djurskyddet kommer ut och gör kontroll. Så behöver och behöver lagen (som gäller hela EU) säger att hästen ska ett pass. I Sverige har man dessutom tolkat det så att det ska kunna visas upp inom en viss tid också. Kommer dock inte ihåg tidsgränserna för det. Sedan blir det ju till var och en om hur laglydig man vill vara och vilka risker man vill ta.

Du kan få problem ifall din häst behöver medicinering, eftersom veterinären måste notera det i passet. Jag skulle inte vilja chansa.

Inom tre timmar är det väl.

Tre timmar gäller bara om hästen förflyttas till fots. I andra fall ska det kunna visas upp utan dröjsmål. Det är heller inte Sveriges tolkning, utan vad som står i förordningen.

är aldrig någon veterinär som noterat nåt i hennes pass, inte ens vacc. De gör dom i hennes vanliga intyg. Men jag inser ju att de kan ju bli problem om hon blir sjuk eller såpass skadad så hon måste bli installad på klinik då antar ja att passet är väldigt viktigt att ha med?

Får göra ett röjande till annars får ja beställa dublett.

är aldrig någon veterinär som noterat nåt i hennes pass, inte ens vacc. De gör dom i hennes vanliga intyg. Men jag inser ju att de kan ju bli problem om hon blir sjuk eller såpass skadad så hon måste bli installad på klinik då antar ja att passet är väldigt viktigt att ha med?

Jag tror inte du behöver oroa dig för att din häst inte skulle få vård om hon blir akut sjuk och måste in på klinik.

Om du inte tänkt dig att din häst ska bli smörgåspålägg den dan hon dör så skulle inte jag bry mig om att skaffa ett nytt pass. Finns massor med äldre hästar utan pass som klarar sig utmärkt. Det finns nog betydligt bättre sätt du kan placera de pengar dublettpasset kostar.

Om du inte tänkt dig att din häst ska bli smörgåspålägg den dan hon dör så skulle inte jag bry mig om att skaffa ett nytt pass.
Alla hästar måste ha pass enligt lag.

Vad händer om din häst inte har pass?
Länsstyrelsen ansvarar för kontrollen av hästpass. De kan beordra dig att skaffa pass åt din häst. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad.

Klippt från http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/hastpass.4.1cb85c4511eca55276c80001096.html

Och vad vill du visa med det? Den artikeln var ju knappast avskräckande för de som inte har pass till pållarna.

Det där visar ju att det inte är så blodigt allvar att ha passet. Mannen i artikeln fick ju böter eftersom han inte hade skaffat pass trots tillsägelse att göra så. Alltså behöver man ju bara skaffa passet ifall man har en så otrolig otur så att man utsätts för en passkontroll.

Alla hästar måste ha pass enligt lag.

Och enligt lag är det förbjudet att köra fortare än 90 km/h på en 90-väg. Det är även förbjudet att gå mot röd gubbe. Inse att hästpasset ligger på ungefär samma nivå.

Enda anledningen att ha pass är ifall man ska skicka hästen till ett slakteri.

Nej, enda anledningen till att ha pass till hästen är att lagen faktiskt är till för hästars väl och ve.

Att skita i att skaffa pass för att man anser sig stå över lagen tycker jag är samma sak som att strunta i det goda i systemet med hästpass.

fast han hade ju medvetet struntat att i att skaffa pass. Min häst har ja fått ett pass det är bara det att det har tappats bort vilket givetvis är väldigt olyckligt.

ja nej inget smörgåspålägg är tänkt. Det enda ja är lite orolig för är att hon inte skulle få den vård hon behöver om hon skulle skada sig såpass illa etc.
Men du tror inte det? Ja skall givetvis fortsätta leta. Drar mig in i sista stund på att köpa en dublett.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 728
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
979
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 627
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej, jag och min sambo har köpt en liten hästgård. Det är stall och bostadshus på en fastighetsbeteckning om ca 2,6ha med 1ha skog, 1ha... 2
Svar
26
· Visningar
2 450
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka