Jättesvår situation. Jag lider verkligen med dig.
Mäklare som värderar huset kostar ingenting att ta ut. Det torde väl vara första steget.
Angående lån går de flesta banker med på handpenningslån på 10%, förutsatt att man har en vettig inkomst (bankerna har ett system där de räknar ut om din inkomst räcker, exakt hur det går till vet jag inte).
5% av handpenningen måste du kunna betala ur egen ficka.
Väl värt att tänka på är att det kostar att sälja huset den dagen du vill sälja. Mäklararvodet är högt. Jag sålde i våras ett litet hus med förlust och gick back långt över 200 000 totalt, inklusive mäklararvode.
Vid lägenhetsförsäljning är mäklararvodet betydligt lägre.
I din sits hade jag personligen inte köpt huset. Mycket på grund av situationen i stallet och att du egentligen inte vill bo kvar. Sen är det jättejobbigt att inte riktigt veta vad man vill med sitt liv (jag är själv i liknande situation).
Jättesvårt att ge råd … Skåne är stort. Där jag bodde, nordvästra Skåne, var bostadspriserna låga och stallplatser fanns det gott om.
Du skriver att du pendlar 5 mil idag. Du har säkert kollat redan, men mitt tipps är att du kollar på en radie runt jobbet åt alla väderstreck. Är det motorväg tar 5 mil kortare att köra än på mindre vägar. Räkna på tid till jobbet, inte sträcka. Kanske finns det något på rimligt pendlingsavstånd åt andra hållet från jobbet, då kommer du ju ca 10 mil bort från nuvarande läge (jag är lite dålig på att förklara, förstår du vad jag menar?)
Sen får du ju också räkna in att du inte planerar att jobba kvar på samma jobb hela livet. Detta försvårar självklart situationen + att du troligtvis måste sälja hästen om du flyttar.
Det är mycket att ta hänsyn till … det enda tips jag har är att leta boende + stallplats i en vidare cirkel utifrån jobbets position. Om du har tur kan du kanske hitta något?