Bostad -vad kan jag göra?

Bukefalos 30 år!

Oavsett behöver du ju ha kontanter.
Tycker att det låter som en mycket dålig idé att köpa ett renoveringsobjekt när man inte ens har en sparad kontantinsats.
Leta billigare hyresrätt och börja spara om din plan är att kunna köpa hus i framtiden.
Det finns inga billiga hyresrätter. O så kötid på det. Men jag annonserar på många olika ställen.

Jag har inga kontanter alls. Den utgiften (ränta och amortering) du pratar om är jag i kallhyra om 6 månader.
Och den kostnaden var alltså för ett lån på knappt en miljon. Och du kommer troligen behöva ta lån på 3 miljoner (taxeringsvärdet+renovering), så det betyder tredubbla kostnaden. För att köpa ett hus du inte gillar.

Hemskt ledsen, men det kommer inte fungera... Du kommer inte få det lånet. Jag vet precis hur det känns, jag sitter ju i samma sits själv, förutom att jag faktiskt gillar mitt halva hus som jag hyr, men jag kommer inte att ha råd att köpa varken hus eller bostadsrätt. Om hyran här höjs så jag inte har råd att bo kvar så får jag ta en hyreslägenhet, inne i stan i ett av de sämre områdena.

Det är skittrist, men jag valde att köpa häst när jag var 18 och därmed är det som det är. Jag ångrar det inte, jag har älskat mitt liv som hästtjej, men det är stora uppoffringar man får göra. (Om man inte skaffar en rik karl som betalar för en, eller har rika släktingar som man får ärva, eller vinner några miljoner på Lotto. Fast man har ju inte råd att spela på Lotto...)

När jag separerade från en dåvarande pojkvän fick jag tag på en etta i Kristianstad via en privat hyresvärd, kunde flytta in inom 3 veckor. Hyran låg på ca 4500 kr (större etta på 45 kvm). Så kolla privata värdar också! Jag slängde iväg ett mail bara, då de inte hade någon officiell kölista/köpoäng.

Jag tänker såhär, skulle jag köpa en bostad för 3 miljoner (inklusive renovering) så skulle jag vilja ha ungefär hälften kontant. Jag tror inte jag skulle få ta ett högre lån än så, trots bra inkomst, bara ett csn, inga barn... Bankerna har blivit tuffare när det kommer till att låna ut pengar.

All input uppskattas. Många vet att jag hyr ett hus och ägaren vill sälja. Han höjer hyran mycket varje år för att ”blåsa” ut mig men samtidigt säger han att han inte vill kasta ut mig. Vi har en bra relation, ses en gång/två gånger om året kanske då han inte bor i Sverige så mycket.

Nästa hyreshöjning är för hög. Jag kan inte bo kvar.

Varje gång vi ses frågar han om jag vill flytta. Denna gång sa jag faktiskt att ”men kanske jag kan köpa det om jag får lån?” Han såg uppriktigt glad ut. Grannarna har ångest på detta för ”du är en perfekt granne, du får inte flytta” så jag gillar ju området också.

Huset är inget drömhus och kanske i ärlighets namn inget jag skulle köpa om jag såg det på annons. Det har faktiskt ingenting jag egentligen vill ha. Men på senare tid har ändå tanken kommit, för att få ett slut på stressen att inte ha ”någonstans att bo”. Att hyra annat hus i områdena här finns inte och jag har annonserat länge. Hyra gård finns inte heller. Jag trivs inte i stallet (pga annan inackorderad) med hästarna men de har det bra där och jag kanske får förlika mig med att det får vara så ett tag till. Jag har 800 m från stall till bostaden.

Eftersom jag inte vet vad jag vill med livet eller var, så ligger detta nu som ett alternativ. Jag kan inte köpa en gård i området pga höga priser.
Om nu banken gillar min idé vilket jag är tveksam till förvisso pga en inkomst.

Men huset måste värderas. Kan jag ”gå bakom ryggen” till ägaren och värdera huset?
Jag ser ett renoveringsobjekt, han ser ”det finns inte alls mycket att göra”.
Jag ser:
Fixa 2 st badrum/toalett/dusch (inkl sanera mögel)
Fixa köket
Lägga om golv
Dra om värmesystemet och komma på en lösning så hela huset kan bli varmt.
Installera kamin (kanske inte renovering men utgift för att få mer värme inomhus)
Isolera alla fönster alt byta ut de (27 st fönster från golv till tak)
Trädäcket måste bytas
Tapetsering/målning då det fattas tapeter på vissa väggar.
Ventilationen behöver nog justeras

Jag har betalat över 80% i hyra av köpepriset när de köpte huset. Allt jag räknar upp ovan fanns där när jag flyttade in. Det som de gjort är att ha tvättat taket en gång, installerat en ny jordfelsbrytare, köpt en ny ugn. Jag har bott här i 9 år.
En ”dröm” är ju att ge ett mycket lågt bud, pga hyran jag betalat men också att jag frågat lite runt om renovering och det lär ligga på runt en miljon eller mer.
Senaste huset som såldes i området var tip top för 2.4 milj.

Men kan jag värdera huset utan att ägaren vet det? Eller hur ska jag gå tillväga? Det tär så oerhört mycket att inte veta vart man ska bo..

Vad menar du med att hyresvärden vill ”blåsa ut dig” förresten? Kan hen inte bara säga upp ert kontrakt om det nu vore så att hen vill sälja? Förstår inte riktigt, höjningarna kan väl vara pga ökade omkostnader eller andra skäl.

Det finns inga billiga hyresrätter. O så kötid på det. Men jag annonserar på många olika ställen.
Det kan vara svårt att få lägenhet i Skåne om man vill bo i ett vettigt område (utan knark, kriminalitet och dåliga hyresvärdar i hus som trillar ihop och gör en sjuk av mögel). Så antingen får man sänka kraven lite, höja kraven lite eller leta längre ifrån. Måste man bo och jobba i Skåne tex? Måste man det får man sätta sig ner och fundera på vad man annars kan förändra.

Min son hyrde en fin lägenhet rätt billigt i en ort utanför Hässleholm. Dåligt med kommunikationer även om det finns, men så fort det är lite sämre (i skånska mått-inte i övriga svenska mått för då räknas det som normalt...) så blir hyrorna billigare. Privat hyresvärd. De har inte alltid kösystem. Låter du bli att titta på orterna dit tåget går och koncentrerar dig på orter utanför tåglinjer hittar du nog lättare lägenheter utan kösystem.

Perstorp har billiga hyreslägenheter, som någon skrev. Jag har bror, syster, mamma och en son + fd ingifta släktingar där. Jag rekommenderar inte någon att bo där om man kan betala högre hyror, men står man utan lägenhet och inte har några val i livet så står det lägenheter där, tomma, man får en på stående fot utan kö. Man får vad man betalar för dock.

Här i Nyköping finns ställen utan kö också, men det är bara för att det har byggts rätt mycket lägenheter så det är ett överflöd. Det är svårt att sälja sina bostadsrätter också och hyresvärdar har svårt att hyra ut sina lägenheter... Så tittar man lite utanför Skåne så ser man nog en annan situation än den som finns där faktiskt. Speciellt om man har bil och inte är beroende av kollektivtrafik som finns i Skåne.

Det kan vara svårt att få lägenhet i Skåne om man vill bo i ett vettigt område (utan knark, kriminalitet och dåliga hyresvärdar i hus som trillar ihop och gör en sjuk av mögel). Så antingen får man sänka kraven lite, höja kraven lite eller leta längre ifrån. Måste man bo och jobba i Skåne tex? Måste man det får man sätta sig ner och fundera på vad man annars kan förändra.

Min son hyrde en fin lägenhet rätt billigt i en ort utanför Hässleholm. Dåligt med kommunikationer även om det finns, men så fort det är lite sämre (i skånska mått-inte i övriga svenska mått för då räknas det som normalt...) så blir hyrorna billigare. Privat hyresvärd. De har inte alltid kösystem. Låter du bli att titta på orterna dit tåget går och koncentrerar dig på orter utanför tåglinjer hittar du nog lättare lägenheter utan kösystem.

Perstorp har billiga hyreslägenheter, som någon skrev. Jag har bror, syster, mamma och en son + fd ingifta släktingar där. Jag rekommenderar inte någon att bo där om man kan betala högre hyror, men står man utan lägenhet och inte har några val i livet så står det lägenheter där, tomma, man får en på stående fot utan kö. Man får vad man betalar för dock.

Här i Nyköping finns ställen utan kö också, men det är bara för att det har byggts rätt mycket lägenheter så det är ett överflöd. Det är svårt att sälja sina bostadsrätter också och hyresvärdar har svårt att hyra ut sina lägenheter... Så tittar man lite utanför Skåne så ser man nog en annan situation än den som finns där faktiskt. Speciellt om man har bil och inte är beroende av kollektivtrafik som finns i Skåne.
I Hörby dräller det av lgh,massor med privata värdar verkar det som, bra pris har dom oxå och så har "vi" även några riktiga svinvärdar med sunkiga lgh o dålig miljö

I Hörby dräller det av lgh,massor med privata värdar verkar det som, bra pris har dom oxå och så har "vi" även några riktiga svinvärdar med sunkiga lgh o dålig miljö
Ja Hörby har tagit sig lite uppåt på senare år. Där går dock inte tåg, varför det inte är konstigt att det är billigare lägenheter och lättare generellt att komma till helt enkelt. Orter med tåg konkurreras det om, lättare för pendlare att bo där, tex Höör där det är svårt att även få sunkiga lägenheter. Och de är dyra som f med tanke på vad man egentligen får.

Tidigare har Hörby haft en del problem med kriminalitet och liknande, men antar det har förbättrats under senare år. Har hört något om det. Har själv bott där för många herrans år sedan och det var väl en håla man inte gärna ville bo en längre tid i. ;)
Jag tror busstrafiken blivit bättre mellan Hörby och Lund/Malmö än vad den var tidigare också. Själv föredrar jag enkelheten med tåg, och då blir det genast dyrare hyra förstås, men man får på något vis på samma gång tillgång till hela Skåne i sitt knä då också i jämförelse med om man bor på en ort där tågen inte går och man själv inte har körkort. Blir genast svårare att navigera livet om man inte har jobb på orten.

Apropå Qasa kollade jag igen där. Det finns uthyres mellan 8900 kr och 18000 kr. Lägenheter, villor och stugor.

Jag skulle gärna bo i Höör-trakten. Men då behöver jag byta jobb igen.
I Höör går tåget. Det är dyrt där. Även privata värdar är dyra. Även de dåliga värdarna är dyra. Det är inte lätt att få lägenhet heller. Det är många som vill bo i Höör Skånes mittpunkt är det, en pendlingsknut. Vill du ha någonstans att bo billigt som är lätt att få lägenhet så är Höör inte ett alternativ.

Registrera dig på HomeQ också 🙂 Kostar inget och där finns många hyresvärdar.

Jag har själv fått lägenhet i Höör utan kötid, hos K-fastigheter (nu sålt till Brinova?). Men visst, nyproducerat så det kostade ju. Nu har jag istället köpt en lägenhet 🙂

Så det finns privata värdar som ej tillämpar kötid, man får ringa runt vid månadsskiftet då dom flesta säger upp sina lägenheter. Min kollega fick en lägenhet snabbt, en fyra på strax över 100 kvm (från 90-talet) centralt i Höör för 10’. Klarar du dig på en tvåa så kommer du säkert att hitta något 🙂

Köp husvagn och bo på camping några år för att spara ihop till kontantinsats ?

Vet inte hur det ser ut med campingar i Skåne, men jag har sett några åretruntcampingar som legat med naturen runt hörnet och själv tänkt att så hade jag kunnat bo.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka