Det kan vara svårt att få lägenhet i Skåne om man vill bo i ett vettigt område (utan knark, kriminalitet och dåliga hyresvärdar i hus som trillar ihop och gör en sjuk av mögel). Så antingen får man sänka kraven lite, höja kraven lite eller leta längre ifrån. Måste man bo och jobba i Skåne tex? Måste man det får man sätta sig ner och fundera på vad man annars kan förändra.
Min son hyrde en fin lägenhet rätt billigt i en ort utanför Hässleholm. Dåligt med kommunikationer även om det finns, men så fort det är lite sämre (i skånska mått-inte i övriga svenska mått för då räknas det som normalt...) så blir hyrorna billigare. Privat hyresvärd. De har inte alltid kösystem. Låter du bli att titta på orterna dit tåget går och koncentrerar dig på orter utanför tåglinjer hittar du nog lättare lägenheter utan kösystem.
Perstorp har billiga hyreslägenheter, som någon skrev. Jag har bror, syster, mamma och en son + fd ingifta släktingar där. Jag rekommenderar inte någon att bo där om man kan betala högre hyror, men står man utan lägenhet och inte har några val i livet så står det lägenheter där, tomma, man får en på stående fot utan kö. Man får vad man betalar för dock.
Här i Nyköping finns ställen utan kö också, men det är bara för att det har byggts rätt mycket lägenheter så det är ett överflöd. Det är svårt att sälja sina bostadsrätter också och hyresvärdar har svårt att hyra ut sina lägenheter... Så tittar man lite utanför Skåne så ser man nog en annan situation än den som finns där faktiskt. Speciellt om man har bil och inte är beroende av kollektivtrafik som finns i Skåne.