Bostadsrättrenovering

Modig_Korn

Trådstartare
Jag har blivit bortskämd med högt i tak i alla hus och lägenheter jag har bott i nästan hela livet. Just nu bor jag i en lägenhet med åtminstone 3 meter i takhöjd men alla lägenheter ser ju tyvärr inte ut så. Detta är en hyreslägenhet och jag tittar efter en bostadsrättslägenhet. Därigenom har jag noterat att takhöjden rent standardmässigt är låg, åtminstone lägre än vad jag uppskattar. Så jag undrar hur man kan skapa illusionen av att det är högre i tak än vad det egentligen är?!

Sen så funderar jag lite över det här momentet med "stambyte". Gäller detta enbart för badrum eller involverar det även köket? Hur lång tid brukar ett sådant ta? Min mormor pratar om att en av hennes vänninnor fick utrymma sin lägenhet i ett halvår medan stammarna byttes i hennes bostadsrätt. Tycker det låter lite mycket. När vårat tidigare hus renoverades gjordes motsvarande (gissar jag på) arbete på kanske 2-3 veckor, men det var ju bara ett badrum (och ett kök).

Är det generellt sett billigare att tapetsera än att måla om ett rum? Om det är tex svart tapet som man ska ha bort behöver man först grundmåla väggen vit innan man tapetserar med tex vitmönstrad tapet? Jag tycker det är väldigt opraktiskt med trä/linoleumgolv i kök, vad är för och nackdelar med plastgolv (sån på rulle) eller ska man i så stor mån man kan satsa på kakelplattor om man inte vill ha trä/linoleum?
 
Sätt gardinstången nära taket för att skapa illusion av högre takhöjd. Att måla om taket hjälper också, samt att låta den vita takfärgen gå ned några mm på väggen.

Stambyte brukar ta närmare två månader, i och med att man samtidigt brukar helrenovera badrummet.

Kostnaden att måla jämfört med att tapetsera beror bl.a. på vad du väljer för tapeter. Ska du ha tapeter för 79:- eller 999:- rullen? Samt hur många våder får du ut per rulle? Alternativt hur många lager färg behövs, 2 eller kanske 3? Baserat på min erfarenhet är det mkt billigare att måla än att tapetsera. Men behovet av underarbete påverkar också kostnaden och ska man måla måste underarbetet vara perfekt för snyggt resultat. Jag skulle då inte fundera så mkt på behovet att ev grundmåla, fundera på behovet av att spackla och slipa.

Varför tycker du linoleumgolv i kök är opraktiskt? Plastmatta har väl framförallt ansetts hopplöst fult och omodernt. Trä kan vara opraktiskt men jag tycker varken linoleumgolv eller laminat är opraktiskt. Då är klinker desto mer opraktiskt, det är hårt och hemskt kallt (utan golvvärme).
 
Senast ändrad:
Jag har blivit bortskämd med högt i tak i alla hus och lägenheter jag har bott i nästan hela livet. Just nu bor jag i en lägenhet med åtminstone 3 meter i takhöjd men alla lägenheter ser ju tyvärr inte ut så. Detta är en hyreslägenhet och jag tittar efter en bostadsrättslägenhet. Därigenom har jag noterat att takhöjden rent standardmässigt är låg, åtminstone lägre än vad jag uppskattar. Så jag undrar hur man kan skapa illusionen av att det är högre i tak än vad det egentligen är?!

Jag har också bott med hög takhöjd förut. När jag sedan letade nytt boende, så var det viktiga för mig att det var en ljus bostad med många/rätt placerade fönster. Det gör att bostaden känns luftig och större.
 
Leta efter bostadsrätter i äldre hus, typ sekelskifte, 20- och 30-tal, de har högt i tak :)
 
Hur högt det är i tak beror på när huset är byggt. Vi har 2,60 m i vår 50-talslägenhet. Det är lägre än i vår tidigare 30-talslägenhet, men det är inte lågt. Sen har vi andra fördelar i nuvarande mot föregående lägenhet, som att det är extremt mycket bättre ljudisolerat. I förra lägenheten kunde vi snudd på prata med grannarna genom väggarna.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 349
Hemmet Jag har ju ett helt hus att måla/tapetsera, och jag behöver ofta mogna in i sådana beslut. Så jag vill gärna ha era erfarenheter vad...
2 3
Svar
47
· Visningar
13 782
Senast: Chili
·
Hemmet Vi har nyligen köpt ett hus och det ska bytas tapeter i alla rum men jag hittar inte en enda som är snygg, eller så är jag för kräsen...
2
Svar
20
· Visningar
4 940
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp