Bukefalos 28 år!

Bostadsrättsstyrelseproffs

Eurydome

Trådstartare
Jag bor i en nybildad brf. Förra sommaren grillade jag en del på gården. Det finns både gräsyta och stenbelagd yta.

En dag fick jag ett samtal från en i styrelsen som påtalade att man inte fick grilla på gården. Jag frågade vad han baserade det på och fick bara svaret "brandskyddsmyndigheten". Det finns ju inget som heter så men jag orkade inte tjafsa. Hittar inget när jag googlar om att man inte skulle få grilla på en stor innergård.

I trivselreglerna står inget om att man inte får grilla på gården, bara att man inte får grilla på balkongerna.

Kan en person i styrelsen bara förbjuda något sådant här med hänvisning till en diffus brandskyddsmyndighet?
 
Jag bor i en nybildad brf. Förra sommaren grillade jag en del på gården. Det finns både gräsyta och stenbelagd yta.

En dag fick jag ett samtal från en i styrelsen som påtalade att man inte fick grilla på gården. Jag frågade vad han baserade det på och fick bara svaret "brandskyddsmyndigheten". Det finns ju inget som heter så men jag orkade inte tjafsa. Hittar inget när jag googlar om att man inte skulle få grilla på en stor innergård.

I trivselreglerna står inget om att man inte får grilla på gården, bara att man inte får grilla på balkongerna.

Kan en person i styrelsen bara förbjuda något sådant här med hänvisning till en diffus brandskyddsmyndighet?
Något att ta upp på sånt där BRF-möte? Antingen så bestämmer väl ni tillsammans att det är okej eller förbjudet?

Något allmänt förbud från någon ”brandskyddsmyndighet” finns inte, om det inte är något väldigt speciellt med stället som bedömts göra det olämpligt.
 
Rent spontant tror jag brf kan besluta nästan allt på gemensamma områden. Man har mindre rättigheter som br ägare än som hyresgäst.
 
Rent spontant tror jag brf kan besluta nästan allt på gemensamma områden. Man har mindre rättigheter som br ägare än som hyresgäst.
Jo, fast det måste både beslutas och informeras om. Så det tycker jag är läge att ta upp i föreningen.

Särskilt när den är nybildad kan mycket vara ej ännu beslutat om och då ska inte småpåvar ta plats och prata rappakalja - vilket min upplevelse av BRF varit genomsyrat av.
 
Rent spontant tror jag brf kan besluta nästan allt på gemensamma områden. Man har mindre rättigheter som br ägare än som hyresgäst.
Ja men jag tänker att sånt som inte är uttryckligen förbjudet måste väl vara tillåtet till dess att något annat bestämts.
 
Jag bor i en nybildad brf. Förra sommaren grillade jag en del på gården. Det finns både gräsyta och stenbelagd yta.

En dag fick jag ett samtal från en i styrelsen som påtalade att man inte fick grilla på gården. Jag frågade vad han baserade det på och fick bara svaret "brandskyddsmyndigheten". Det finns ju inget som heter så men jag orkade inte tjafsa. Hittar inget när jag googlar om att man inte skulle få grilla på en stor innergård.

I trivselreglerna står inget om att man inte får grilla på gården, bara att man inte får grilla på balkongerna.

Kan en person i styrelsen bara förbjuda något sådant här med hänvisning till en diffus brandskyddsmyndighet?
Det var inte så att det var eldningsförbud I kommunen när du fick det samtalet? Då får man oftast inte grilla heller.
 
En dag fick jag ett samtal från en i styrelsen som påtalade att man inte fick grilla på gården.
Styrelsen kan besluta om mycket, men som medlem i föreningen är ju du också föreningen så att säga. Det är ju inte bara styrelsen som beslutar, utan de har huvudansvaret över att föreningen sköts. Men alla medlemmar är ju med och bestämmer och sen är det ju majoritetsbeslut på vissa saker.

Om det nu är så att grillning på gården är önskvärt är det dags att ta upp det på nästa föreningsstämma alternativt skicka in ett förslag till styrelsen på vart och när man får grilla. Jag kan förstå att någon inte vill att man ska grilla i närheten av byggnad eller balkong, både för brandrisk och för möjligt matos. Men finns det en uteplats på gården som inte ligger så nära byggnad så torde det ju inte vara något problem. Annars är väl förslaget att bygga en altan med betong- eller stenplattor så långt det är möjligt från byggnad så det går att grilla.
 
Om det inte finns några bestämmelser från myndigheter (som det inte verkar finnas trots att de hävdar det) bör det antingen stå med i stadgarna, trivselreglerna (som har tagits på ex en stämma) eller ett styrelse-/stämmobeslut med protokoll som säger att de beslutat att grillning är förbjuden.

Detta kan hända med exempelvis innätade balkonger för katter. Föreningen bestämmer. När vi byggde balkonger i vår Brf var jag turligt nog ordförande i föreningen och tog ett styrelsebeslut om att kattnät var tillåtet kvickt som attan :angel:

Men ja, begär utdrag från antingen myndighet eller annat beslut. Om det har tagits beslut av föreningen har du rätt att ta upp frågan för diskussion igen :)
 
Jag bor i en nybildad brf. Förra sommaren grillade jag en del på gården. Det finns både gräsyta och stenbelagd yta.

En dag fick jag ett samtal från en i styrelsen som påtalade att man inte fick grilla på gården. Jag frågade vad han baserade det på och fick bara svaret "brandskyddsmyndigheten". Det finns ju inget som heter så men jag orkade inte tjafsa. Hittar inget när jag googlar om att man inte skulle få grilla på en stor innergård.

I trivselreglerna står inget om att man inte får grilla på gården, bara att man inte får grilla på balkongerna.

Kan en person i styrelsen bara förbjuda något sådant här med hänvisning till en diffus brandskyddsmyndighet?
Det enkla svaret är nej. Eftersom det inte finns någon barnskyddsmyndighet kan den inte heller förbjuda något.
 
Nej eldningsförbud innebär ytterst sällan förbud mot grillning inom samhällen. Det skedde sommaren 2018 men det var ett väldigt ovanligt specialfall.

Jag tycker mig minnas att när det varit eldningsförbud i mina trakter så har det varit tillåtet endast i fasta/iordningsställda eldningsplatser ute och i grill på egen tomt. Inte att man får göra upp andra typer av eldar för grillning eller använda engångsgrillar på gräsmatta, bara för att man är innanför bebyggelse.

Jag har dock endast läst i tidningen och via kommunens Facebooksida, så det är möjligt att det endast varit rekommendation och att det egentligen varit tillåtet enligt lag. Jag skulle dock aldrig använda engångsgrill när det är torrt i markerna, och skulle inte uppskatta om mina grannar gjorde det på gräsmattan mellan husen.
 
Jag tycker mig minnas att när det varit eldningsförbud i mina trakter så har det varit tillåtet endast i fasta/iordningsställda eldningsplatser ute och i grill på egen tomt. Inte att man får göra upp andra typer av eldar för grillning eller använda engångsgrillar på gräsmatta, bara för att man är innanför bebyggelse.

Jag har dock endast läst i tidningen och via kommunens Facebooksida, så det är möjligt att det endast varit rekommendation och att det egentligen varit tillåtet enligt lag. Jag skulle dock aldrig använda engångsgrill när det är torrt i markerna, och skulle inte uppskatta om mina grannar gjorde det på gräsmattan mellan husen.
När det var eldningsförbud 2018 var det där jag bor förbud att grilla överhuvudtaget, även på egen tomt.
 
Jag bor i en nybildad brf. Förra sommaren grillade jag en del på gården. Det finns både gräsyta och stenbelagd yta.

En dag fick jag ett samtal från en i styrelsen som påtalade att man inte fick grilla på gården. Jag frågade vad han baserade det på och fick bara svaret "brandskyddsmyndigheten". Det finns ju inget som heter så men jag orkade inte tjafsa. Hittar inget när jag googlar om att man inte skulle få grilla på en stor innergård.

I trivselreglerna står inget om att man inte får grilla på gården, bara att man inte får grilla på balkongerna.

Kan en person i styrelsen bara förbjuda något sådant här med hänvisning till en diffus brandskyddsmyndighet?
De hänvisar inte till det systematiska brandskyddsarbetet? Där kan det framkommit att det inte är lämpligt att grilla på innergården? Men isåfall borde det finnas tydlig information till medlemmarna om det.
 
När det var eldningsförbud 2018 var det där jag bor förbud att grilla överhuvudtaget, även på egen tomt.

Så var det här också men normalt är det ju inte grillningsförbud på tomt i iordninggjord grill. Jag hade kunnat grilla ändå eftersom min rök står inbyggd på ett mycket säkert sätt men valde av solidaritet och en vilja att inte oroa omgivningen med "brandlukt" att inte grilla/röka. Särbon gjorde likadant den sommaren (han har liknande upplägg med sin rökgrill).

2018 är enda gången jag varit med om att det var grillningsförbud.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 839
Senast: Enya
·
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 178
Senast: Tualma
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 114
Senast: athena
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp