Det är inte alls ovanligt att styrketräning utlöser migrän. För mig är det tvärt om, att hålla igång musklerna ger mig mindre värk. Men sköterskan som höll i migränskolan sa att inte alla klarar av det.Tack för alla tips. det uppskattas
Ang styrketräning så har jag försök så många gånger och till en början känns det bra men sen är det som att muskeln hamnar i en form av att inte kunna slappna av efteråt som sen eskalerar och då kommer dom värsta migränskoven som håller i sig i ca en vecka och gör mig helt sängliggandes. På något sätt tycks muskeln bli triggad till ständig anspänning och inte kunna slappna av. Därför blir jag också sämre av både styrketräning och Tens som jag provat. Ingen tycks ha en bra lösning på just det att få muskeln att slappna av. Det går nämligen inte att trötta ut den till avslappning, det går inte att stretcha den till avslappning eller på annat sätt manipulera den dit. Någonstans hoppas jag här att kanske botox kan hjälpa och kanske få den att fungera mer normalt på sikt med att den lär om men det är bara mina egna funderingar.
Men medicinsk yoga kan hjälpa dig med avslappning. Framförallt superbra för nacke och axlar att få bort spänningar men på ett mycket skonsamt sätt. Man ligger eller sitter mest, lite knästående men absolut ingen jobbig yoga. Den är också en typ av yoga som är evidensbaserad. Akupunktur tycker jag också hjälper som komplement, har du testat det?
Jag har också en massagepistol som min fru använder på mig regelbundet. Upplever att det är skönt för musklerna att få ökad blodtillförsel av massagen och att det hjälper mig och musklerna att slappna av. Bor man själv finns bra kuddar och liknande för nackmassage.