Bukefalos 28 år!

Botulism av hö??

S

stalltanten

Jag och några vänninor hade en diskution om botulism.
Och ena tjejen sa att hästarna kan få botulism av vanligt hö som inte är balat.
Kan det verkligen stämma? Någon som vet?
 
Sv: Botulism av hö??

Ja, hästen kan få botulism även av hö både obalat som balat. Fast det är ju sällsynt, jag skulle tippa på men vet inte säkert. Att risken skulle kunna vara större vid balat hö, tex kadaver. Det finns ju 7 eller om det var 8 olika varianter av botulism, den vi vaccinerar mot är den som kan uppstå i foder med låg TS alltså väldigt blött hösilage.
 
Sv: Botulism av hö??

Det måste på något sätt skapas rätt miljö för bakterien att växa till o producera toxin. Förutsättningarna finns inte i vanligt ok hö.
Måste till en någorlunda stor klump av något så att den syrefria miljön bildas.
PL
 
Sv: Botulism av hö??

Det krävs vissa väldigt specifika förutsättningar för att botulin bakterier ska kunna föröka sig, det är ju först då som dom producerar gift.

I löshö (hö = minst 84% torrsubstans) så är risken för botulism mikroskopisk.

Största risken för botulism skulle jag nog säga är gammalt foder som ligger nertrampat i gyttjiga hagar - så man ska oroa sig mera över fodringsrutiner än om höt är balat eller ej.
 
Sv: Botulism av hö??

Tack så mycket för era svar.. :bow:
Verkar som chansen är ganska liten att få botulism vid höutfodring,
skönt :)
 
Sv: Botulism av hö??

Hästen kan få botulism av hö som utfodras på marken. Risken finns även i "vanligt" hö, men den är liten. I hösilage som är mycket torrt märks det väl om det växer. Balen blir varm. I ensilage som är blöt är risken mycket större.
 
Sv: Botulism av hö??

Det räcker inte att höet utfodras på marken, för att rätt det skall bli rätt, syrefri miljö måste det, som skrevs ovan, trampas ner i lera eller gyttja.
När det blir varmgång i en hösilagebal är det oftast syrekrävande mikroorganismer som växer till.
PL
 
Sv: Botulism av hö??

Enligt den informationen jag har fått kan toxinet överleva om förutsättningarna varit rätt INNAN materialet torkades (pelletsskandalen på 90-talet i Tyskland).

D v s giftet bildas i det blöta materialet, materialet torkas och kvar finns giftet.
 
Sv: Botulism av hö??

I hösilage som är mycket torrt märks det väl om det växer. Balen blir varm. I ensilage som är blöt är risken mycket större.

Här är du tywärr ute och seglar. Man kan inte alls se på hösilaget om det finns botulinum i eller ej. Wärme beror, precis som PL redan skriwit, på tillwä t aw mikroorganismer. Att hösilaget är ok så länge det inte tagit wärme är alltså en felaktighet och jag skriwer detta för att andra forumanwändare inte ska inwaggas i falsk trygghet.
 
Sv: Botulism av hö??

Här är du tywärr ute och seglar. Man kan inte alls se på hösilaget om det finns botulinum i eller ej. Wärme beror, precis som PL redan skriwit, på tillwä t aw mikroorganismer. Att hösilaget är ok så länge det inte tagit wärme är alltså en felaktighet och jag skriwer detta för att andra forumanwändare inte ska inwaggas i falsk trygghet.

Ok, då vimsade jag till det. Men en torr hösilage bal är inte risken lika stor? Om det finns ett kadaver i balen så borde det väl vara mikroorganismer på tillväxt, eller?

Jag hade en orm i en bal i vintras:eek::crazy:
 
Sv: Botulism av hö??

Det räcker inte att höet utfodras på marken, för att rätt det skall bli rätt, syrefri miljö måste det, som skrevs ovan, trampas ner i lera eller gyttja.
PL

Och fodrar man på marken med hö så blir det ju alltid några strån som geggas ner. Och har man en häst som äter allt så är det lätt att även det slinker med. Hade ett russ i vintras här som åt verkligen allt.. Mina sållar betydligt mera på vad som är ätbart och inte.
 
Sv: Botulism av hö??

Kadaver bildar en lokalt syrefattig miljö o där kan botulinumbakterier växa till o producera toxin även i en torr bal.
I torra områden i USA är det inte helt ovanligt att djur blir förgiftade av att gnaga på intorkade kadaver.
Botulinumförgiftning pga kadaver beror oftast inte på typ B utan oftast på typ C ev typ D.
PL
 
Sv: Botulism av hö??

Den syrefria zoonen börjar en bit ner i marken så för att risken skall bli stor bör hästen gräva efter foderresterna.
Att lägga ut hö på lerig eller gyttjig mark är dock aldrig ok.
PL
 
Sv: Botulism av hö??

Hej!

Hästar kan även få botulism av gammalt intorkat kraftfoder i krubban. Men då ska det legat länge och i stor mängd. ( Detta är bekräftade botulismfall med dödlig utgång för hästarna och lärde jag mig på SLUs foderkurs).

/ Lavinia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 371
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
642
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 431
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp