Bouppteckning, sambo som vägrar

Fast personen kan ju inte ha bokat catering för dödsboet om det inte är tillåtet av de eller den som är ansvarig för dödsboet? Då är ju räkningen i den personens namn? Annars är det ju bara att bestrida fakturan eftersom den inte var godkänd (men med tanke på att personen skickar meddelanden tiller antar jag att den är i dennes namn?)

Ja det står i sambons namn. Vi var tydliga med att det inte fanns täckning från dödsboet både till sambon och begravningsentreprenören och att vi inte vill boka något.
Sambon tycker gott att det kan vi stå för och vill nu ha pengar för detta
 
Bouppteckningen är ju enkelt beskrivet en förteckning över vad som finns på dödsdagen och vad som ska hända med det. Behöver ni verkligen komma in eller ens blanda in sambon i det?

Gör en bouppteckning, lista det som var tillgångarna på dödsdagen. Om din mamma ärver kan hon ju välja att lämna det till sambon.

Nu fanns det några tillgångar, och dessa användes till att betala begravningen. Det är ju sådant som ska med. Sedan undertecknar behörig bouppteckningen och lämnar in.

Den enda som har insyn i vad som egentligen fanns i morfars ägo är sambo och till viss del hans syster. Morfar bodde hos sin syster innan han flyttade till sambon. Först som rumskompisar men de sista 2 åren så blev de ett par och morfar tog över alla räkningar/hela hyran. Morfar flyttade med hela sitt bohag till sambon och han har aldrig varit rik men inte har han haft det dåligt ställt helle . Så ja vi behöver ha med sambon på bouppteckningen.
 
Den enda som har insyn i vad som egentligen fanns i morfars ägo är sambo och till viss del hans syster. Morfar bodde hos sin syster innan han flyttade till sambon. Först som rumskompisar men de sista 2 åren så blev de ett par och morfar tog över alla räkningar/hela hyran. Morfar flyttade med hela sitt bohag till sambon och han har aldrig varit rik men inte har han haft det dåligt ställt helle . Så ja vi behöver ha med sambon på bouppteckningen.
Men ni vill ju inte ha något? Varför inte lösa det med kringgående manöver?
 
Men ni vill ju inte ha något? Varför inte lösa det med kringgående manöver?

För att om vi skickar in bouppteckningen med enbart de kläder han hade på kroppen vid dödsfallet så kommer skatteverket ifrågasätta detta. Ja vi har pratat med dem. Hur ska vi lösa det? Vi har redan sagt till sambon att vi inte är intresserade av något och det som kommer med i bouppteckningen får vara kvar hos sambon. Sambon hävdar redan att allt som fanns har denne fått i tidigare gåva och det enda som finns kvar är kläderna på kroppen.

Hur menar du att vi ska lösa det med kringgående manöver? Är inte riktigt säker på vad du menar.

(Inte menat att låta hårt jag förstår inte riktigt hur du menar bara :) )
 
För att om vi skickar in bouppteckningen med enbart de kläder han hade på kroppen vid dödsfallet så kommer skatteverket ifrågasätta detta. Ja vi har pratat med dem. Hur ska vi lösa det? Vi har redan sagt till sambon att vi inte är intresserade av något och det som kommer med i bouppteckningen får vara kvar hos sambon. Sambon hävdar redan att allt som fanns har denne fått i tidigare gåva och det enda som finns kvar är kläderna på kroppen.

Hur menar du att vi ska lösa det med kringgående manöver? Är inte riktigt säker på vad du menar.

(Inte menat att låta hårt jag förstår inte riktigt hur du menar bara :) )
Lista allt ni kommer på, redovisaoch lämna in. klart.
 
Din mamma har kontakterna med banken och kan således redovisa vad som fanns på kontona vid dödsdagen. Sedan skriver ni att övriga tillgångar saknas enligt uppgift från NN sammanboende med den avlidne vid tidpunkten för dödsfallet. Detta bör Skatteverket kunna godta (luttrad efter att ha röjt upp fler bon)

Det är sällan bohag är dyrbart - om det inte är något man själv behöver så handlar det oftast om någon/några tusenlappar - så jag förstår faktiskt inte varför ni måste slösa energi på sambon.
 
Senast ändrad:
Jag förstår faktiskt inte ens heller vad ni hoppas hitta i hemmet som kan ge er mer information till Skatteverket.
 
Jag förstår faktiskt inte ens heller vad ni hoppas hitta i hemmet som kan ge er mer information till Skatteverket.

Vi har inte haft någon kontakt med morfar överhuvudtaget enbart månaden innan han dog. Enligt skatteverket när vi pratade med dem så skulle allt han ägde redovisas. Vi vill inte gärna hitta på saker som han ägde och vill inte hamna i klammeri nånstans. Sambon har ju en mycket bättre koll på vad som var hans ägodelar. Vi hoppas inte hitta någonting mer än att få ner det på skrift in till Skatteverket och få bouppteckningen godkänd.

Bankdosan mm har vi koll på inkommande och utgående skulder. Vi har gjort deklarationen, avslutat alla abbonemang mm det är bara denna jäkla bouppteckning som är kvar sen slipper vi allt.
 
Jag förstår faktiskt inte ens heller vad ni hoppas hitta i hemmet som kan ge er mer information till Skatteverket.
Men kan det inte finnas bankpapper och annat som man vill titta på? Jag skulle nog tycka att det kändes underligt i alla fall att hon är så väldigt desperat när det gäller det här.

Det är ju ändå någons pappa det gäller, inte en morfar, och det kanske känns lite oavslutat att inte ens veta vad man skänker bort.
 
Men kan det inte finnas bankpapper och annat som man vill titta på? Jag skulle nog tycka att det kändes underligt i alla fall att hon är så väldigt desperat när det gäller det här.

Det är ju ändå någons pappa det gäller, inte en morfar, och det kanske känns lite oavslutat att inte ens veta vad man skänker bort.
Om sambon döljer saker - hur tror man att man ska hitta eventuella bankpapper? Vill någon dölja tillgångar så är det ofta lätt i samband med ett dödsfall. Och hur ser man vad som egentligen är hans och vad som faktiskt är sambons? I ett sådant här fall kommer man aldrig att få veta "vad man skänker bort"

Hade jag anledning att anta att det fanns dyrbar konst eller dy.l. eller föremål med ett mycket stort affektionsvärde så skulle jag nog bråka, annars skulle jag nog inte ens vilja in i någon annans hem och rådda runt (detta fastän jag helt klart har rättshaveristiska drag).
 
Om sambon döljer saker - hur tror man att man ska hitta eventuella bankpapper? Vill någon dölja tillgångar så är det ofta lätt i samband med ett dödsfall. Och hur ser man vad som egentligen är hans och vad som faktiskt är sambons? I ett sådant här fall kommer man aldrig att få veta "vad man skänker bort"

Hade jag anledning att anta att det fanns dyrbar konst eller dy.l. eller föremål med ett mycket stort affektionsvärde så skulle jag nog bråka, annars skulle jag nog inte ens vilja in i någon annans hem och rådda runt (detta fastän jag helt klart har rättshaveristiska drag).
Jo sant, det är bara så väldigt udda att de blev ett par för två år sedan och han omedelbums gav bort allt han ägde till sambon och betalade hela hennes hyra, till den milda grad att han nu bara äger sina kalsonger, varpå hon vägrar släppa in någon. Att det fanns pengar till begravningen enbart för att hans dotter spärrade bankkortet bums. Så väldigt märkligt beteende. Samtidigt om man inte vill bekosta jurister pga bara ren nyfikenhet och irritation så får det ju kanske vara. Kanske kolla försäkringsbolag också.

Men man kan ju fråga hans syster om hon vet vad han tog med sig och då skriva upp detta. Då får man ju samtidigt nyfikenheten stillad om eventuella kedjor och annat som försvunnit och slipper betala advokat bara för att få rätt.
 
Har ni beställt adressändring och eftersändning av dödsboets post? Annars är det en bra grej för att enkelt få grepp om dödsboets tillgångar och skulder.

För övrigt tror jag inte heller att skatteverket bryr sig om bohaget såvida det inte är antikviteter eller dyrbar konst - då ska det värderas. Men fordon som är skrivna på personen bör tas med. Och eventuella försäkringar som faller ut till dödsboet. Sådant ser ni ju om ni eftersänder posten.
 
Vi (dödsboet) godkände ej någon catering då det inte fanns täckning för det.
Vet inte om det spelar någon roll vem som bestämde vad, dom som beställde musiken på mammas sambos begravning fick inte betala den även om det var dom som ville ha dom där. Det var dödsboet som skulle betala det oavsett. Sen vad man gör upp om i efterhand är en annan sak. Väldigt komplicerat även när alla var med på det. Dom var väldigt noga med att allt som har med begravningen att göra och som rör den döde så att säga ska gå via dödsboet.
 
Fast personen kan ju inte ha bokat catering för dödsboet om det inte är tillåtet av de eller den som är ansvarig för dödsboet? Då är ju räkningen i den personens namn? Annars är det ju bara att bestrida fakturan eftersom den inte var godkänd (men med tanke på att personen skickar meddelanden tiller antar jag att den är i dennes namn?)
Det beror nog på, på mammas sambos begravning så spelade det ingen roll vem som beställde vad, allt som var på begravningen så att säga skulle betalas av dödsboet.
 
Det beror nog på, på mammas sambos begravning så spelade det ingen roll vem som beställde vad, allt som var på begravningen så att säga skulle betalas av dödsboet.
Jag har anordnat begravningar för personer där det saknats tillgångar - begravningsentreprenörer etc har i alla dessa fall gjort fullständigt klart att den som beställer betalar. Ingen har stoppat mig från att betala allt från kistdekorationer till catering och kremering ur egen ficka.

Normalt är att dödsboet står kostnader i samband med begravningen - men det gör det inte tillåtet varken för dödsbodelägare eller andra att fritt göra beställningar "till begravningen".
 
Jag har anordnat begravningar för personer där det saknats tillgångar - begravningsentreprenörer etc har i alla dessa fall gjort fullständigt klart att den som beställer betalar. Ingen har stoppat mig från att betala allt från kistdekorationer till catering och kremering ur egen ficka.

Normalt är att dödsboet står kostnader i samband med begravningen - men det gör det inte tillåtet varken för dödsbodelägare eller andra att fritt göra beställningar "till begravningen".
Det är väl lite olika då och säkert lätt det blir missförstånd när det beställs grejer. Har varit otroligt jobbigt med alla pengar hit och dit iallafall, vem som betalar vad eller rättare sagt vem som får betala vad. Och då var ändå alla i den släkten överens.
 
Vi har inte haft någon kontakt med morfar överhuvudtaget enbart månaden innan han dog. Enligt skatteverket när vi pratade med dem så skulle allt han ägde redovisas. Vi vill inte gärna hitta på saker som han ägde och vill inte hamna i klammeri nånstans. Sambon har ju en mycket bättre koll på vad som var hans ägodelar. Vi hoppas inte hitta någonting mer än att få ner det på skrift in till Skatteverket och få bouppteckningen godkänd.

Bankdosan mm har vi koll på inkommande och utgående skulder. Vi har gjort deklarationen, avslutat alla abbonemang mm det är bara denna jäkla bouppteckning som är kvar sen slipper vi allt.
Eftersom det inte finns ngn arvsskatt fn så behöver du inte vara orolig för att få problem av om du inte får med allt lösöre i bostaden. De flesta listar inte lösöre öht. Ta fram vad han hade på kontona. Om han inte hade hus, bil eller annat så är det ju så. Enda syftet med att få med ”alla” tillgångar idag är att kunna skifta över dem till arvingarna sen i skiftet. Men om ni ändå inte bryr er om egendomen så spelar det ju ingen roll.

Skicka kallelsen till förrättningen (som kan hållas tex hemma hos din mamma) med rek.brev m mottagningsbevis till sambon. Skriv på blanketten att det är en kallelse. Sen bilägger du mottagningsbeviset till Skv för att bevisa att sambon kallats i god tid (2v innan).

Så länge ni inte vill ha hans del av lösöret i bostaden så är det inget problem att hon inte vill medverka.
 
Eftersom det inte finns ngn arvsskatt fn så behöver du inte vara orolig för att få problem av om du inte får med allt lösöre i bostaden. De flesta listar inte lösöre öht. Ta fram vad han hade på kontona. Om han inte hade hus, bil eller annat så är det ju så. Enda syftet med att få med ”alla” tillgångar idag är att kunna skifta över dem till arvingarna sen i skiftet. Men om ni ändå inte bryr er om egendomen så spelar det ju ingen roll.

Skicka kallelsen till förrättningen (som kan hållas tex hemma hos din mamma) med rek.brev m mottagningsbevis till sambon. Skriv på blanketten att det är en kallelse. Sen bilägger du mottagningsbeviset till Skv för att bevisa att sambon kallats i god tid (2v innan).

Så länge ni inte vill ha hans del av lösöret i bostaden så är det inget problem att hon inte vill medverka.
Men varför menar du att de ska kalla sambon överhuvudtaget? Sambon är ingen dödsbodelägare och behöver därför inte kallas till bouppteckningen.

Att sambon är en krångelpotta som hävdar att morfadern redan skänkt allt till henne är en annan femma. Man kan helt enkelt välja att gå på hennes ord och bara skriva t.ex "slitna kläder, sammanlagt värde 0 kr" som tillgång. Om det känns viktigt kan man nämna, kanske inom parentes, att bohag och inventarier i bostaden ägdes av sambon.
Man behöver inte precisera "8 kalsonger, 3 t-shirtar, 4 köksstolar, 1 par gummistövlar" osv, utan det räcker alldeles utmärkt att göra en klumpsumma. Och vare sig begagnade kläder eller begagnade möbler har något större värde.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 005
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 696
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp